Podczas jutrzejszego posiedzenia Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury będziemy rozmawiali o sytuacji rynkowej w sektorze budownictwa drogowego, w kontekście aktualnie stosowanego przez GDDKiA mechanizmu waloryzacji cen kontraktów. Został on wprowadzony w styczniu 2019 r. i dobrze działał w warunkach stabilnego rynku. Tymczasem aktualna sytuacja odbiega od normy – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
- O ile trzy kwartały 2020 r. upłynęły pod znakiem niskich, stabilnych cen surowców i materiałów budowlanych, o tyle od czwartego kwartału zaczęły one szybko rosnąć. Takie były skutki globalnego ożywienia popytu inwestycyjnego i konsumpcyjnego.
- 58 proc. firm budowlanych - respondentów wskazało, że już w 2020 r. zmalała ich marża operacyjna (w stosunku do 2019 r.); większość z nich (67 proc.) spodziewa się także w br. dalszego jej pogorszenia - wynika z raportu OIGD.
- Prawo zamówień publicznych zakłada, że wszystkie kontrakty budowlane trwające powyżej 12 miesięcy powinny mieć klauzulę waloryzacyjną. Nie stosują jej jednak np. inwestorzy samorządowi, co będzie jednym z tematów jutrzejszego spotkania Rady Ekspertów przy MI.