PARTNERZY PORTALU

Protesty będą negatywnie rzutować na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego

Protesty będą negatywnie rzutować na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. mat. pras.

Planowany przebieg nowych linii kolejowych wiodących do Centralnego Portu Komunikacyjnego wywołał bardzo wiele protestów wspólnot lokalnych i całych regionów. - Moim zdaniem będzie to opóźniać tę inwestycję. Nie można wykluczyć wycofania się z realizacji całej koncepcji - mówi Jana Pieriegud, profesor w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Jana Pieriegud, która w SGH jest kierowniczką Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością, ma spore zastrzeżenia do sposobu, w jaki przygotowuje się tzw. kolejowy komponent CPK.

- Zazwyczaj najpierw analizuje się potrzebę przebiegu linii kolejowych, które mają być elementem systemu. Bierze się pod uwagę różne czynniki i parametry. To cała kompleksowa analiza. Dopiero następnie wybiera się warianty i buduje. Tymczasem teraz idzie się od decyzji do realizacji. Niestety, to może oznaczać wiele problemów i porażek. Nie można wykluczyć wycofania się z realizacji całej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Im więcej będzie takich punktów w systemie, tym ryzyko jest większe.


Protesty wobec przebiegu nowych linii kolejowych zgłaszają samorządy, m.in. łódzkiego, mazowieckiego, śląskiego i świętokrzyskiego. Ich zdaniem będą one przebiegały m.in. w okolicach terenów przyrodniczych, między osiedlami, przez działki przedsiębiorców. Pojawiają się obawy przed wysiedleniami.

10 marca kończy się przyjmowanie uwag w procesie ogólnopolskim. Po tym terminie, jak zapowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, mają się rozpocząć spotkania z lokalnymi społecznościami na temat zgłoszonych wątpliwości.

Czytaj także: Pełnomocnik rządu ds. CPK zapowiada spotkania z lokalnymi społecznościami

Z Janą Pieriegud rozmawiamy także o prowadzonym od kilkunastu lat programie odbudowy polskiej kolei, co nastąpiło po latach niedoinwestowania. Jego wartość osiągnęła już 75 mld zł, a roczne wydatki to ostatnio aż 10 mld zł, tymczasem w okresie stagnacji nie było to więcej niż miliard.

- W ciągu ostatnich 15 lat zmodernizowano główne ciągi komunikacyjne. Przeprowadzono inwestycje odtworzeniowe. W części jest to przywracanie parametrów, które na już kolei występowały, ale jest to niezbędne. Dzisiaj jednak potrzebujemy infrastruktury o nowych parametrach technicznych. Jej plany zostały zrealizowane w bardzo małym stopniu - ocenia Jana Pieriegud

Pozytywnym przykładem zmian na kolei jest to, że z Warszawy do największych aglomeracji można dotrzeć, jadąc zakupionym nowym taborem. - Z przyjemnością wsiadam do pociągu, wybierając się do Gdańska, Katowic czy Krakowa. Pociągi jadą szybko, mimo że czasy przejazdu nie są mocno konkurencyjne w stosunku do tych sprzed 20 lat - mówi ekspertka z SGH.

Czytaj także: Centralny Port Komunikacyjny ma zapewnić przełom na kolei

Jana Pieriegud jest sceptyczna co do możliwości zwiększenia udziału kolei w rynku przewozów. Może jednak zachować ona swoją pozycję. Musi się jednak rozwijać, a bez modernizacji infrastruktury i taboru nie jest to możliwe.

Rozmowa została przeprowadzana podczas EEC Trends, konferencji stanowiącej prolog Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach
×

KOMENTARZE (42)

Do artykułu: Protesty będą negatywnie rzutować na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • niePISmienny 2020-03-16 10:12:35
    Ależ nie będzie żadnego nowego lotniska. Króliczka się goni a nie łapie. grupa kolesi kolejnego pisowskiego przydupasa będzie pracowała przy "koncepcji", "pracach studialnych" itp, pobierając wysokie pensje - i to o to chodzi. Analizy będa robione przez zaprzyjaźnione firmy bonzów pisowskich a ich wartość widac w prezentacjach CPK. Oczywistym jest, ze należy rozbudować Modlin o 2 nowe pasy, co zapewniłoby Warszawie i okolicom godziwy transport lotniczy na najbliższe 15-20 lat. PKP nie potrafi (raczej - nie chce) zbudowac kilkukilometrowej bocznicy do lotniska - bo tylko szybkie połaczenie kolejowe z centrum Warszawy ma sens. Stąd utopia o zbudowaniu 1600 km torów przez PKP jest zabawna, chyba, ze mówimy o zakończeniu w perspektywie roku 2150, i to późna jesienią....
  • sas 2020-03-15 13:25:13
    A czy my już nie mamy Polaków na Uczelniach tylko musimy nawet w tych przypadkach korzystać z ukrainy....
  • bkb2 2020-03-15 12:22:27
    Post komunistyczne holowie przyzwyczajone przez swoich rodziców i dziadkow do służenia Moskwie i innym zbrodniarzom i dyktatorom nie widzą ze do 4-5 lat w Polsce powstanie 80%dróg szybkiego ruchu co da kolejny impuls rozwoju. Polska od kilku lat stala się mękka dla ludzi ze wschodu którzy docelowo zwiększa liczebność polaków. Ci ludzie pracują tez na Polskę. Holowie lewackie i post komuna zaczyna się kończyć w PL
  • WK 2020-03-12 15:12:22
    Magistrale krajowe muszą być projektowane centralnie bo suma zapotrzebowań lokalnych samorządów nie będzie dobrym rozwiązaniem w skali makro. To elementarz optymalizacji, szkoda że nieznany pani profesor.
    • Inżynier 2020-03-13 12:51:38
      Profesjonalne programowanie magistral kolejowych wymaga prowadzenia odpowiednich prac studialnych, których nie da się zrobić szybko - szybko to można tylko liniami na mapie zobrazować czyjąś wolę polityczną. Najpierw trzeba by przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy podporządkowując rozwój i modernizację sieci kolejowej (jak i sieci istniejących lotnisk) dowożeniu pasażerów z całego kraju tylko do/z jednego, nowego, lotniska w Baranowie, można zapewnić dobry i zrównoważony rozwój całego kraju – w tak dużym kraju jak Polska na pewno nie.
  • pilot 2020-03-10 19:47:26
    Będzie tylko pas startowy dla USArmy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!