PARTNERZY PORTALU

Przed nami infrastrukturalny dreszczowiec z nadzieją na szczęśliwe zakończenie?

Droga S7 koło Kielc wraz węzłem planowanej trasy S74. fot. GDDKiA/Łukasz Jóźwiak
  • Autor: Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 01-03-2019 06:02

Wiara w pomyślne zrealizowanie programów inwestycyjnych na drogach i kolei miesza się z obawami o powtórkę kryzysu w branży budowlanej. Im bliżej będziemy końcowych terminów wydatkowania funduszy unijnych, tym więcej emocji będzie towarzyszyło infrastrukturalnym projektom.

  • Choć w tym momencie nie należy jeszcze przesądzać negatywnych scenariuszy dla wydatkowania unijnych funduszy, to pogarszająca się kondycja branży budowlanej i wzrost kosztów dają ku temu przesłanki.
  • Trudności, z którymi zmagają się firmy budowlane, przywołują skojarzenia z pamiętnego okresu Euro 2012. Pojawiają się jednak opinie, że tym razem skala potencjalnego kryzysu może być jeszcze bardziej dotkliwa w skutkach.
  • O drogowych i kolejowych przedsięwzięciach dyskutowano podczas panelu „Transport - inwestycje i infrastruktura”, który odbył się ramach XIX edycji Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wyraził nadzieję, że mimo coraz większej kumulacji inwestycji i trudności na rynku budowlanym nie dojdzie do utraty funduszy z UE.
- Myślę, że wszystkie środki zostaną wykorzystane. Moim zdaniem przy tej aktywności sektora publicznego nie dojdzie do negatywnego scenariusza - ocenił Gorgol.

Przyznał, że w gorszej sytuacji znajdują się samorządy, które mają mniejsze możliwości jeśli chodzi o „elastyczność finansową”. Dlatego mogą też mieć trudności z tym, aby wygospodarować w swoich budżetach dodatkowe pieniądze.

CUPT stara się im pomagać i doradzać. Pewnym sposobem na uzyskanie niższych cen w przetargach może być dzielenie inwestycji na mniejsze zakresy, dzięki czemu więcej firm będzie mogło się o nie ubiegać.

Do tego dochodzą też bardziej partnerskie warunki w kontraktach, zaliczkowanie robót, czy szybsze płatności. Te wszystkie czynniki wpływają na obniżenie poziomu ryzyka wykonawców, który jest wkalkulowywany w cenę oferty.

Gorgol zaznaczył, że choć wartość programów inwestycyjnych jest rekordowa - tylko w przypadku GDDKiA i PKP PLK przekracza ona 200 mld zł - to nie wyczerpują one wszystkich oczekiwań społecznych, dotyczących rozwoju infrastruktury transportowej.

Stąd jednoczesne wysiłki rządu, dotyczące prac już nad kolejną perspektywą unijnego budżet na lata 2021-2027 i zagwarantowaniem tam jak największej puli na projekty w Polsce.

Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec, czyli m.in. największego producenta podkładów kolejowych w Polsce, akcentował, że polityka państwa powinna zmierzać ku przesunięciu funduszy z konsumpcji na inwestycje. Długofalowo to one właśnie one lepiej przekładają się na rozwój gospodarki.
Wiceprezes Niemiec, odnosząc się do problemów, z którymi zmagają się dostawcy materiałów i produktów dla kolei, zwrócił uwagę na niespójność planowanych wcześniej wydatków na poszczególne lata, zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym, z późniejszymi realiami rynkowymi.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przed nami infrastrukturalny dreszczowiec z nadzieją na szczęśliwe zakończenie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!