PARTNERZY PORTALU

Przetarg na przekop Mierzei Wiślanej ma być rozstrzygnięty szybko

Port w Krynicy Morskiej na Mierzei Wiślanej Fot. ppart / Shutterstock.com

Procedura przetargowa potrwa od 2 tygodni do kilkunastu tygodni, czyli najpóźniej we wrześniu powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformował Michał Kania z biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

  • Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.
  • Ogłoszenie drugiej części budowy kanału zaplanowano na II kwartał 2019 roku.
  • Budowa kanału może się rozpocząć w październiku tego roku.

W środę 23 maja w Urzędzie Morskim w Gdyni otwarto oferty od potencjalnych wykonawców na budowę nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską z Zalewem Wiślanym. Urząd Morski w Gdyni podał, że wpłynęło 7 ofert na wykonanie kanału przez Mierzeję Wiślaną.

W czwartek inwestor sprostował, że pod uwagę branych jest sześć ofert. Propozycja tureckiej firmy nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych - wyjaśnił Urząd Morski w Gdyni.

"Procedura przetargowa potrwa od 2 tygodni do kilkunastu tygodni, czyli najpóźniej we wrześniu powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą. Wszystko przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem, według którego jesienią rozpocznie się kolejny etap prac na Mierzei"- poinformował Michał Kania z MGMiŻŚ.

W środę rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska podała, że kwota jaką inwestor przeznaczył na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, wynosi 718 mln 94 tys. zł. Ceny zaproponowane przez inwestorów mieszczą się natomiast w przedziale ponad 992,2 mln zł - 1,4 mld zł.

"Jeśli chodzi o finansowanie, najpewniej zostanie zaktualizowany plan wieloletni ws. Przekopu, przyjęty uchwałą Rady Ministrów" - wskazał w czwartek Michał Kania.

Wśród firm, które zgłosiły swoje oferty, są: konsorcjum Budimex S.A. wraz z hiszpańskim partnerem Ferrovial Agroman (zaproponowały cenę 992 mln 528 tys. 578 zł); konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami (1 mld 148 mln 939 tys. 15 zł); chińska Sinohydro Corporation Limited (1 mld 105 mln 885 tys. 612 zł); Energopol Szczecin (1 mld 87 mln 912 tys. 72 zł); China Harbour Engineering Company Ltd. (1 mld 71 mln 808 tys. 567 zł) oraz belgijska N.V.Besix S.A. ze spółkami NDI S.A. oraz NDI sp. z o.o. (992 mln 270 tys. 523 zł).

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Budowa kanału może się rozpocząć w październiku tego roku. Zamawiający określił, że wykonawca na budowę przekopu ma 40 miesięcy.

Wszyscy oferenci zadeklarowali pięcioletnią gwarancję dla inwestycji oraz skrócenie budowy o osiem miesięcy.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału zaplanowano na II kwartał 2019 roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku; jej koszt, wyliczony na ok. 880 mln zł, zostanie w całości pokryty z budżetu państwa.

Niedawno minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że jeśli doszłoby do wzrostu kosztu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, to dodatkowe finansowanie na tę inwestycję będzie zapewnione.
×

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Przetarg na przekop Mierzei Wiślanej ma być rozstrzygnięty szybko

  • mark 2019-07-09 22:58:49
    Wygra jak zwykle najtańszy. Jakość to bzdura:)
  • kolejorz 2019-05-24 17:20:38
    Może jak zwykle białe kołnierzyki zdążą przed mrozami "wyłonić" - dowód - wystarczy popatrzeć jaka jest praktyka na kolei. Niestety zawsze prosty robotnik jest ostatnim przegranym na zimnie i mrozie.
  • andre 2019-05-23 21:36:57
    Jak obstawiacie dorzucą te skromne 250 baniek ? Na remont A4 nie chcieli dołożyć 5. Ale tutaj mamy przecież sztandarowy projekt Prezesa ...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!