PARTNERZY PORTALU

Przetargi międzynarodowe: ogromny rynek z mikroskopijnym udziałem Polski

Fot. Fotolia
  • Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 20-05-2016 18:10

Rynek przetargów międzynarodowych, prowadzonych m.in. przez takie organizacje jak ONZ, Bank Światowy czy OECD, w 2014 r. miał wartość ok. 17,3 mld dolarów. Polskie firmy pozyskały z tego zaledwie 0,01 proc.

Takie dane przekazała w piątek Iwona Woicka-Żuławska, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Była ona jednym z uczestników panelu „Przetargi międzynarodowe”, który odbył się w ramach ósmego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Na szarym końcu

Jak wskazała Woicka-Żuławska, wśród głównych realizatorów kontraktów pozyskanych w przetargach międzynarodowych znajdują się USA, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, Dania, Rosja i Belgia. Udaje się to również takim państwom jak ZEA, Indie czy Afganistan.

Dania na każde 100 dolarów przekazanych do organizacji międzynarodowych odzyskuje w postaci zleceń dla tamtejszych firm 120 dolarów. W przypadku Belgi jest to 108 dolarów.

Najwięcej pozyskują te państwa, które są jednocześnie największymi donatorami programów pomocowych. Atutem jest także goszczenie siedzib poszczególnych organizacji, np. agend ONZ.

W systemie United Nations Market Place, czyli platformie przetargowej ONZ, jest zarejestrowanych 196 polskich firm. W 2014 r. 16 agend ONZ skorzystało z towarów i usług dostarczanych przez polskie podmioty.

Ich łączna wartość wyniosłą zaledwie 1,8 mln dolarów i była rozdysponowana pomiędzy 66 podmiotów. W sumie pod względem wartości pozyskanych zamówień Polska zajęła 171 miejsce na 193 państwa członkowskie.

Przełamać bariery

Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ - Global Compact w Polsce, wskazał, że rolą Inicjatywy jest informowanie i zachęcenie do udziału w przetargach ONZ.

Jego zdaniem, polskie firmy mają szansę konkurować o te zlecenia, także dzięki dobrej jakości produktów i usług. Kluczowe jest jednak dopasowanie się do danego rynku, przełamanie barier mentalnościowych, a także podołanie dużym wolumenom zamówień oraz krótkim terminom realizacji zamówień.

Zwrócił też uwagę, że polskie spółki, m.in. budowlane, wciąż mają dobrą renomę, chociażby w państwach arabskich. Te atuty nie są jednak wykorzystywane.

Beata Pich z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ, wskazała, że resort prowadzi działania informacyjne związane z zachęcaniem rodzimych firm do udziału w przetargach międzynarodowych.

Ponadto MSZ oferuje szkolenia, a także podejmuje m.in. działania dotyczące dyplomacji ekonomicznej i promocji polskich przedsiębiorców. Pich zachęcała do tworzenia konsorcjów, aby w ten sposób zwiększać szanse na pozyskanie zleceń.

Priorytet eksport i internacjonalizacja

Dariusz Wojtaszek, dyrektor w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, podkreślił, że dziwi niski udział polskich firm w przetargach międzynarodowych w sytuacji, gdy eksport jest kołem zamachowym naszej gospodarki.

Wojtaszek zaznaczył, że internacjonalizacja przedsiębiorstw oraz wsparcie eksportu znajdują się wśród z głównych celów PARP w bieżącej perspektywie unijnego budżetu - ma na to trafić 270 mln euro.

Jak podał dyrektor, wśród perspektywicznych sektorów w przetargach międzynarodowych znajdują się branże, które należą do rozwiniętych w Polsce, czyli m.in. rolno-spożywcza, farmaceutyczna oraz transportowa i budowlana. Te atuty należy wykorzystać.

Tomasz Elżbieciak
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przetargi międzynarodowe: ogromny rynek z mikroskopijnym udziałem Polski

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.229.122.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!