PARTNERZY PORTALU

Ruszyły prace ziemne przy budowie dworca Łódź Fabryczna

Rozpoczęły się prace ziemne na budowie nowego, podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. W pierwszym etapie powstanie podziemna część konstrukcji dworca. Te prace mają potrwać rok, a cały dworzec ma być ukończony w 2015 roku.

Jak podkreślił dyrektor projektu Paweł Dziwisz z PKP PLK, łódzki dworzec to zupełnie nowy rodzaj budowy kolejowej. "W Polsce takiego zakresu budowy dworca podziemnego dotąd nie było" - powiedział w piątek PAP Dziwisz.

Komora startowa, czyli podziemna część konstrukcji, ma powstawać metodą tradycyjnego wykopu. Będzie miała 400 metrów długości i 100 m szerokości. Jednocześnie rozpocznie się także wykonywanie ścian szczelinowych podziemnej stacji.

"Komora startowa to konstrukcja żelbetowa, ściany szczelinowe, stropy. To są fundamenty dworca. Następnym etapem będzie uzyskanie pozwolenia na część górną dworca" - wyjaśnił dyrektor kontraktu Marcin Zaręba, reprezentujący wykonawcę konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor.

Według zapewnień wykonawcy zakres prac, a także liczba maszyn i pracowników będzie stopniowo zwiększana - docelowo może to być nawet 2 tys. osób. W pierwszym etapie prac przewiduje się wywiezienie ok. 400 tys. ton ziemi, a w sumie z terenu budowy ma zostać wywiezione 1,8 mln ton.

Budowa całego dworca została podzielona na wiele etapów, a wykonawca sukcesywnie będzie występował o pozwolenia na budowę. Konieczne będzie także pozyskanie pod inwestycję jeszcze niektórych działek. Po wykonaniu komory startowej sprowadzona ma zostać specjalna tarcza, która posłuży do drążenia tunelu do dworca.

Trasa wywozu ziemi z placu budowy dworca rozpoczyna się wyjazdem na ul. Niciarnianą, następie przebiega przez starą krańcówkę przy ul. Nowogrodzkiej i biegnie ulicami: Widzewską, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po żwirowni. Ciężarówki docelowo mają kursować co 3-4 minuty między godz. 6 a 22. W godzinach szczytu planowane są wyłączenia lub ograniczenia ich ruchu.

Prace ziemne na budowie dworca mogły się rozpocząć po tym, jak Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (GINB) nie uwzględnił odwołania firmy Enkev od decyzji wojewody łódzkiego, który wydał pozwolenie na budowę.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla niemal tysiąca samochodów.

Osiem metrów pod ziemią znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi. Na drugim poziomie 16,5 metra pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku - zachodnie i wschodnie. Do dworca będzie prowadziła nowa linia tramwajowa na ul. Składowej.

Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany w przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Ma ono nie tylko zbudować nowy budynek dworca, ale również zmodernizować tory kolejowe w kierunku stacji Łódź Widzew, a także wybudować tunel dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Koszt inwestycji współfinansowanej przez UE, to 1,75 mld zł.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ruszyły prace ziemne przy budowie dworca Łódź Fabryczna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.192.201
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!