S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi. Jest przetarg na ostatni odcinek

S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi. Jest przetarg na ostatni odcinek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: TE/PAP
  • Dodano: 30-01-2019 23:38

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi ogłosiła w środę nowy przetarg na budowę 16-km odcinka drogi ekspresowej S14 będącej Zachodnią Obwodnicą Łodzi. Jego powstanie pozwoli domknąć tzw. ring autostrad i tras szybkiego ruchu wokół miasta. To już trzecie podejście do wyboru wykonawcy tej inwestycji.

  • Poprzedni przetarg na budowę tego fragmentu trasy został unieważniony, ponieważ żaden z wykonawców uczestniczących w przedłużającym się postępowaniu nie zdecydował się na podpisanie umowy.
  • Chodzi o drugi odcinek powstającej S14 między węzłem Teofilów i miejscowością Słowik. To ostatni brakujący fragment tej trasy.
  • Zachodnia Obwodnica Łodzi połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go atostrada A2, od południa S8, a od wschodu autostrada A1.

Jak poinformowała GDDKiA, prace związane z budową 16-kilometrowego odcinka trasy obejmują powstanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni bitumicznej. Obie jezdnie mają mieć po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a także pas awaryjny.

Powstaną również: węzły drogowe, dodatkowe drogi technologiczne, oświetlenie oraz kilkanaście obiektów inżynierskich w postaci: wiaduktów, mostów, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych, systemu odwodnienia.

Dodano, że projekt trasy umożliwia dobudowanie w przyszłości trzeciego pasa ruchu na każdej z jezdni, bez ingerencji w istniejące obiekty inżynierskie.

Przedsięwzięcie ma być realizowane w systemie optymalizuj/projektuj i buduj. Termin składania ofert upływa 11 marca 2019 r. GDDKiA przewiduje, że wykonawca zostanie wyłoniony latem br.

W październiku ub. r. GDDKiA wyłoniło i podpisało umowę z wykonawcą pierwszego odcinka S14 między węzłami Łódź Lublinek - Łódź Teofilów (12,2 km). Za 561,8 mln zł brutto w ciągu 32 miesięcy (bez okresów zimowych) od chwili zawarcia kontraktu ma zrealizować go konsorcjum firm Budimex i Strabag.

Licząca 28,5 km trasa połączy się z oddanym do ruchu w 2012 r. fragmentem drogi ekspresowej S14, tworzącym obwodnicę Pabianic. Nowy odcinek drogi po zachodniej stronie aglomeracji łódzkiej wyprowadzi ciężki ruch samochodowy z Łodzi oraz m.in.: Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego.

Jeden przetarg, dwa zadania

Przypomnijmy, że oferty w poprzednim postępowaniu na Zachodnią Obwodnicę Łodzi otwarto pod koniec listopada 2017 r. Pierwszy przetarg unieważniono w kwietniu 2017 r.

Nowy przetarg, który podzielono na dwa zadania, przedłużał się m.in. z powodu kolejnych odwołań wykonawców do KIO. Udało się podpisać jedynie kontrakt na budowę odcinka Lublinek - Teofilów.

Przetarg w formule „projektuj/optymalizuj i buduj” obejmował dwa zadania. Pierwsze to odcinek węzeł Lublinek - węzeł Łódź Teofilów (z węzłem), a drugie odcinek Łódź Teofilów (bez węzła) - Słowik (DK 91).
Łącznie na oba zadania złożono 16 ofert, ale do rozstrzygnięcia postępowania doczekało tylko pięć z nich. Przetarg przedłużał się m.in. z powodu kolejnych odwołań wykonawców do KIO.

GDDKiA wybrała 1 sierpnia 2018 r. na wykonawcę odcinka Lublinek - Teofilów konsorcjum spółek Budimex i Strabag, które wyceniło prace na 561,8 mln zł brutto wobec budżetu w wysokości 609,9 mln zł brutto. Konkurowało ono jeszcze tylko ze spółką Porr (565,7 mln zł brutto). Kontrakt na budowę tego odcinka udało się podpisać 5 października ubiegłego roku.

Natomiast na wykonawcę odcinka Łódź Teofilów - Słowik wybrano firmę Eurovia Polska, która wyceniła zadanie na 537,25 mln zł brutto przy budżecie w wysokości 719,99 mln zł brutto. Ta jednak w połowie września nie przedłużyła wadium.

Po tym, jak z przetargu wycofała się Eurovia, w postępowaniu pozostały jeszcze dwie oferty. Pierwsza spółki Porr (582,05 mln zł brutto), a druga konsorcjum firm Strabag i Budimex (588,07 mln zł brutto).

Oferta Porr w przetargu otrzymała łącznie 95,4 pkt., a w przypadku konsorcjum Strabag-Budimex było to 94,8 pkt. Można było zatem oczekiwać, że to Porr może w pierwszej kolejności podjąć się budowy tego odcinka S14.

Okazało się jednak, że spółka ta została wykluczona z postępowania ze względów proceduralnych. Porr nie dostarczył dokumentów potwierdzających jego możliwości wzięcia udziału w postępowaniu.

Wówczas cała nadzieja pozostała w konsorcjum Strabag-Budimex, które na podjęcie decyzji ws. podpisania kontraktu miało czas do 12 listopada 2018 r. Decyzja konsorcjum była jednak odmowna, przez co przetarg musiał zostać uniewżniony decyzja w tej sprawie jest odmowna.

Unieważniony pierwszy przetarg

Przypomnijmy, że kwietniu 2017 r. GDDKiA unieważniła pierwszy przetarg na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S14, stanowiących Zachodnią Obwodnicę Łodzi.

Wówczas najtańsze oferty, należące do Budimeksu, przekroczyły o prawie 150 mln zł brutto budżet inwestora - wynosił on łącznie ok. 1,43 mld zł brutto.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podkreślało wtedy, że konieczne są zmiany w projekcie inwestycji, które pozwolą obniżyć koszty budowy. Zmiany miały objąć m.in. konstrukcję nawierzchni oraz obiektów inżynierskich, a także parametry węzłów drogowych.

Resort zaznaczał również, że nie może dopłać do inwestycji w sytuacji, gdy budżet Programu Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wynoszący 107 mld zł (obecnie 135 mld zł), nie pokrywa jego realnej wartości (ok. 200 mld zł).

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi. Jest przetarg na ostatni odcinek

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.29.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!