S8 Białystok-Jeżewo - najważniejszą inwestycją Podlasia

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP
  • Dodano: 05-11-2011 13:53

Przebudowa ponad 20 km drogi S8 z Białegostoku do Warszawy na odcinku Białystok-Jeżewo - to najważniejsza inwestycja drogowa, realizowana w tym roku w Podlaskiem. Droga S8 to jedna z kluczowych tras w regionie.

Inwestycję prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Jak poinformował PAP jej rzecznik Rafał Malinowski, prace budowlane przekroczyły półmetek i mają być zakończone do jesieni 2012 roku. Do tej pory prace pochłonęły 354 mln zł; łączny zaplanowany koszt to 675 mln zł. Inwestycja ma być w 85 proc. dofinansowana z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Droga Białystok-Jeżewo będzie miała standard drogi ekspresowej. Powstają po dwa pasy ruchu w każdą stronę - w większości po śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 8, z pasem rozdzielającym i pasami awaryjnymi. Budowany jest most na rzece Narew.

Podlaski odcinek S8 z Białegostoku w stronę Warszawy ma ok. 80 km. Obok przebudowy odcinka Białystok-Jeżewo trwa też budowa 11 km obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa. Inwestycja obejmie też przebudowę blisko 5 km drogi krajowej nr 63 Zambrów - Łomża, łączącej się z planową drogą ekspresową. Prace na budowie obwodnicy Zambrowa są zaawansowane w 70 proc. - poinformował Malinowski. Inwestycja ma być gotowa w czerwcu 2012 r. Dotychczas kosztowała 230 mln zł; planowany koszt prac budowlanych to 325,6 mln zł, a 80 proc. środków pochodzi z UE z programu Infrastruktura i Środowisko.

Najbardziej oczekiwaną inwestycją drogową w regionie jest budowa obwodnicy Augustowa, która będzie budowana w nowym wariancie, przez Raczki. Trasa ma mieć 36,3 km. Powstanie jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej nr 61 (13 km); oba będą się ze sobą łączyć.

Po tym, gdy w 2008 roku przerwano budowę obwodnicy w oprotestowanym przez ekologów wariancie przez Dolinę Rospudy, trwały prace nad nowymi rozwiązaniami. Na początku br. GDDKiA wybrała w przetargu firmę Budimex, która prowadzi prace nad projektem drogi i będzie ją budować. Najpóźniej w czerwcu 2012 r. inwestor ma uzyskać pozwolenie na budowę, która ma ruszyć wiosną 2013 roku. Droga ma powstać do września 2014 roku. Wartość kontraktu to 659 mln zł brutto.

W październiku 2011 roku zakończył się remont 8-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 8 przed granicą polsko-litewską do Budziska. Trasą nr 8, prowadzącą z Suwałk do przejścia granicznego w Budzisku z Litwą, codziennie przejeżdża ok. 5 tys. ciężarówek.

W październiku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową ws. obwodnicy Suwałk. Ma ona łączyć się z augustowską tak, by kierowcy mogli omijać oba miasta od strony zachodniej. Budowa 13-km obwodnicy Suwałk ma się rozpocząć na przełomie 2014 i 2015 r. Droga będzie miała długość 13 km. Dodatkowo zostanie wybudowany odcinek o długości 3 km, łączący obwodnicę z drogą krajową nr 8.

Ważną inwestycją oddaną w Podlaskiem do użytku w lutym 2011 roku była obwodnica Wasilkowa - 5 km drogi Św. Woda - Sochonie. Inwestycja trwała - z długą przerwą - 4 lata. Zastrzeżenia mieli ekolodzy, a ich argumenty podzieliła również Komisja Europejska.

GDDKiA przygotowuje także budowy obwodnic Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8,1 km) w ciągu przyszłej drogi ekspresowej nr 61, czyli Via Baltica. Drogowcy jeszcze w listopadzie spodziewają się wydania zezwoleń na realizację tych inwestycji. Obwodnice mają być budowane w latach 2012-2013.

Inwestycje na drogach wojewódzkich podległych samorządowi województwa prowadzi Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jedną z najważniejszych jest rozpoczęta w tym roku przebudowa 2,3 km drogi wylotowej z Białegostoku w stronę Kleosina. Wartość inwestycji to 44,8 mln zł; 90 proc. środków pochodzi z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Na modernizacje dróg wojewódzkich pójdą dodatkowe pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego, pierwotnie przewidziane na budowę lotniska regionalnego. Prace nad portem opóźniają się i nie udałoby się wykorzystać unijnych pieniędzy na czas, więc za zgodą Komisji Europejskiej zostały przesunięte na drogi. Jak dotąd rozdysponowano 318 mln zł.

Realizowanych będzie 5 inwestycji: przebudowa układu komunikacyjnego w centrum Suwałk w okolicach ulicy Wigierskiej, ulica Ciołkowskiego w Białymstoku, odcinek drogi Bakałarzewo-Suwałki. Wcześniej zdecydowano o przeznaczeniu pieniędzy na przebudowę drogi wojewódzkiej Janów-Korycin oraz budowę obwodnicy Księżyna, wraz z przebudową drogi wojewódzkiej w stronę Kleosina i budową mostu na rzece Narew w Bokinach.

Duże inwestycje drogowe realizuje gmina Białystok. Jak poinformowało PAP biuro prasowe prezydenta miasta, w br. oddano do użytku ok. 23,3 km modernizowanych dróg. Największa zrealizowana inwestycja to przebudowa ponad 3,7 km ulicy Generała Maczka, która jest fragmentem obwodnicy miasta; prace kosztowały 165 mln zł. 21,4 mln zł kosztowała zaś przebudowa prawie 1,6 km ulicy Tysiąclecia Państwa Polskiego, od ulicy Generała Maczka do granic miasta. To ważne miejsce wylotowe w kierunku na Augustów i do granicy z Litwą.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: S8 Białystok-Jeżewo - najważniejszą inwestycją Podlasia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.107.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!