PARTNERZY PORTALU

Fotowoltaika mimo wszystko: Jak inwestować w słońce mimo pandemii

Nuda? Czas, by załatwić odkładane na później sprawy? Chęć podniesienie poziomu niezależności i bezpieczeństwa? Wzrost zainteresowania małymi instalacjami fotowoltaicznymi podczas pandemii jest faktem. Ale na kontynuacji boomu – po widocznym jednak w tej chwili spowolnieniu – skorzystają tylko najwięksi. Słabsi gracze zostaną zmieceni z rynku. O realiach inwestowania w fotowoltaikę w czasie koronakryzysu rozmawiamy z Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy. Materiał powstał w ramach nowego projektu EEC Defence – Razem bronimy gospodarki.


  • Zamknięci w domach Polacy nie stracili zainteresowania domową fotowoltaiką. Pomiary, wyceny i montaże odbywają się bez fizycznego kontaktu z klientami. Po spowolnieniu skumulowany popyt napędzi koniunkturę. O ile wirus odpuści...
  • Branża się rozrosła, przybyło małych podmiotów żyjących "z dnia na dzień". Koronakryzysu może nie przetrwać nawet 70 proc. firm.
  • Jak dostosować się do ekstremalnych realiów – o tym w  rozmowie z Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy, jednej z największych firm instalujących i inwestujących w PV.

- To zainteresowanie naprawdę urosło kilkaset razy w stosunku do tego, co było sprzed pandemii – tak o efekcie „zamknięcia” Polaków w domach mówi Dawid Zieliński.

Panele na dystans


- To są bardzo poważne rozmowy handlowe – zapewnia szef Columbus Energy. – Przygotowujemy oferty „live”. Często jest tak, że podjeżdża nasz technik pod dom klienta, z którym widzi się tylko przez drzwi. Pracownik robi pomiary na miejscu, zdjęcia, a potem analizuje to u siebie w domu. Finalizuje sprawę podczas łączenia przez internetową kamerę. Niedługo wprowadzimy też podpisywanie umów online.

Instalatorzy pracują w ochronnych przyłbicach i rękawiczkach. Kontakt z klientem, jeśli jest niezbędny, odbywa się na odległość.
- Sprawdzamy wcześniej, czy ktoś w domu, na którego dachu będziemy pracować; czy ktoś nie jest chory – robimy wywiad wcześniej. Sprawdzamy, czy ktoś nie jest w kwarantannie – opowiada Zieliński o warunkach pracy w terenie podczas panującej w Polsce pandemii.

 

 

Mój prąd z problemami


Branżę skutecznie napompował rządowy program „Mój prąd”. Środków w budżecie projektu do wydania zostało jeszcze grubo ponad 800 mln złotych.

Koronawirus wymusił na NFOŚiGW wprowadzenie tylko e-wniosków dla ubiegających się o 5 tysięcy złotych dotacji. To dobry pomysł w obecnej sytuacji.

Problem dotyczy natomiast dokończenia procesu wymaganego przez udzielających dotacji – obecnie ciężko o formalne stanie się prosumentem.
- Duża część zakładów energetycznych nie wymienia liczników na dwukierunkowe. Jest to podyktowane ochroną zdrowia swoich pracowników. Niektóre zakłady energetyczne wymieniają te liczniki, które są na zewnątrz – na skraju działki – tłumaczy prezes Columbus Energy.

Według Zielińskiego straty z tym związane to około kilkuset złotych na jeden dom.

Przetasowania w branży


Rzucenie na rynek przez rząd miliarda złotych dedykowanych rozwojowi fotowoltaiki zaostrzyło konkurencję w branży. Pojawiły się setki mniejszych podmiotów instalujących panele PV. W walce o klienta przestała się liczyć rozsądna, bezpieczna dla firmy, marża.

- Dzisiaj ta strategia na wielu firmach się zemściła – z dnia na dzień utracili płynność finansową. Myślę, że duża część firm instalujących fotowoltaikę wpadła w gigantyczne tarapaty. My widzimy to m.in. po tym, ilu naszych konkurentów jest teraz na postojowym, ilu instalatorów szuka zajęcia za jakiekolwiek pieniądze... – mówi Zieliński.

Tekst i rozmowa powstały w ramach projektu EEC Defence – Razem bronimy gospodarki, animowanego przez Grupę PTWP, organizatora Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC). Partnerzy EEC wymieniają się informacją, wiedzą, doświadczeniem, pomysłami na radzenie sobie w trudnych czasach.
 
Więcej o EEC Defence - Razem bronimy gospodarki na stronie Europejskiego Kongresu Gospodarczego

Wspólnie z firmą BCMM, autorką badania, zbieramy opinie przedsiębiorców o działaniach, które podejmują w ramach walki z koronakryzysem i przygotowania do spodziewanego spowolnienia gospodarczego.  Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety, której wyniki opublikujemy na portalu WNP.PL.
×


SPÓŁKI

KOMENTARZE (21)

Do artykułu: Fotowoltaika mimo wszystko: Jak inwestować w słońce mimo pandemii

  • Arek 2020-05-30 22:51:11
    CE to jest pionek i pionkiem zostanie. Na rynku energii liczą się tylko Energa, ENEA, PGE , Tauron i Innogy. Reszta to motłoch
  • mike 2020-04-13 08:29:28
    Przetasowania muszą być w kapitalizmie wygrywa najlepszy...nie uczyli w szkole ?
  • Eneco 2020-04-08 16:49:15
    Miałem okazje poprawiać te babole na zlecenia klientów indywiualnych którzy nie mogli się doprosić o serwis. Zresztą, poczytaj sobie opinie również. Dla mnie jest jasne jak słońce że ty pracujesz dla CE, i to jak widać, z pełną mocą.
  • nukleod 2020-04-07 11:48:06
    Cześć fachowcy kto płaci za ten dwukierunkowy licznik energii, ten co zamarzyło mu się produkować prąd czy reszta baranów w rachunku a dystrybucje?
  • Przemek 2020-04-07 10:22:42
    Marketing is everything

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!