Trudna sztuka rewitalizacji

Trudna sztuka rewitalizacji
Hotel Tabaco w Łodzi, zrewitalizowany przez Grupę Arche. Fot. mat. pras.

Tematów związanych z rewitalizacją nie podejmujemy się ze względu na potencjał komercyjny, ale dlatego, że zarabiamy na tyle dużo na działalności deweloperskiej, że cześć możemy zainwestować w rewitalizację - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche.

- Bardziej robimy to dla satysfakcji i przyjemności niż krótkoterminowego zysku. Pewnym plusem jest efekt wizerunkowy, który w ten sposób uzyskujemy angażując się w ratowanie historycznych obiektów - wskazał prezes.

Jak wyjaśnił, spółka wyszukuje obiekty, którymi często nikt się nie interesował latami lub nie znajdował się na nie nabywca.

- Jest bardzo dobrze, jeśli po kilku latach od zakończenia inwestycji obiekt zaczyna na siebie zarabiać. Łatwiej jest o to w dużych miastach, ale w małych miejscowościach potrzeba o wiele więcej czasu - stwierdził.
Grochowski zaznaczył, że jego firma niemal codziennie otrzymuje propozycje odkupienia dworów czy pałaców od przedsiębiorców, którzy nie mogą udźwignąć tych inwestycji.

- Dziwi nas często podejście konserwatorów zabytków, którzy się nimi interesują nie wtedy, gdy latami niszczeją, a tylko w momencie, gdy my się pojawiamy - podkreślił prezes.

- Nierzadko jesteśmy traktowani jak intruzi, którzy zwietrzyli świetny interes. Wiele jeszcze musi się zmienić w podejściu i mentalności urzędników wobec biznesu - dodał.

Grochowski, pytany o wykorzystanie środków z UE w projektach rewitalizacyjnych, wskazał, że dotychczas Grupa Arche nie sięgała po dotacje unijne.

- Bardzo nie lubię biurokracji i wypełniania papierów. Dlatego jeśli jest to możliwe, to korzystamy z finansowania bankowego. Spotykamy się z ofertami zakupu obiektów, których właściciele utrzymali działalność przez pięć lat po otrzymaniu dotacji i teraz chcą się ich pozbyć - powiedział prezes.

Dodał, że Grupa Arche rozpatrywała możliwość wykorzystania unijnej dotacji przy rewitalizacji Cukrowni Żnin.

- Zakładaliśmy, że dotacja z UE będzie odpowiadać za 35 proc. kosztów przedsięwzięcia wartego 100-200 mln zł. Okazało się jednak, że jesteśmy jednak już zbyt dużą firmą, aby ubiegać się o dofinansowanie - wskazał prezes.

Jednocześnie zaznaczył, że mimo wielu trudności różnej natury spółka widzi w inwestowaniu w rewitalizację zabytków przyszłość. Dodał, że społeczeństwo się zmienia i zmienia również swoje nawyki.

Zdaniem Grochowskiego, nowe budynki - poza tymi o wybitnej architekturze - szybko tracą wartość i nie mają tego klimatu i otoczki, które są związane z obiektami zabytkowymi.

- Natomiast zmodernizowane obiekty zabytkowe z wiekiem zyskują na wartości. Widzimy to chociażby po pałacu w Łochowie czy zamku w Janowie Podlaskim - stwierdził.

Pytany o współpracę z samorządami wskazał z kolei, że są dla spółki sprzymierzeńcem, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdyż zależy im na rozwoju.

Dodał przy tym, że zmiany w prawie powinny dotyczyć zniesienia podatku od nieruchomości zabytkowych, gdyż ten trzeba płacić od momentu ich zakupu.

- To nie zachęca do inwestowania w zabytki. W czasach PRL państwo pozostawiło na pastwę losu wiele obiektów, a obecnie robi niewiele, aby zachęcić biznes do ich ratowania - podsumował.

Tomasz Elżbieciak

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trudna sztuka rewitalizacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!