PARTNERZY PORTALU

Trudna walka o tańszą budowę polskich dróg. Tanio już było?

Prace na budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy (A1). To jeden z tzw. second handów - kontraktów, gdzie GDDKiA musiała szukać nowego wykonawcy fot. GDDKiA
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 14-11-2019 06:02

Katalog typowych mostów, większy nacisk na pozacenowe kryteria w przetargach, a następnie powrót do dominacji ceny, swoboda wyboru przez wykonawcę asfaltowej lub betonowej nawierzchni, nowe zasady waloryzacji kontraktów, zmiany w specyfikacjach zamówień i warunkach przetargów... Lista pomysłów i działań, które mają wpływać na koszty w budownictwie drogowym wydłuża się wraz z coraz dłuższą siecią polskich ekspresówek i autostrad. Patrząc jednak na dotychczasowe starania oraz ich efekty, można być pewnym, że inwestorzy i wykonawcy mają wciąż do przebycia długą drogę.

  • Chcemy dostosować podaż naszych przetargów do możliwości przerobowych branży. Nie chcemy przegrzać rynku, bo to prowadzi do wzrostu cen w budownictwie. Z drugiej strony nie chcemy też za bardzo schładzać koniunktury, sztucznie zaciągając ręczny hamulec - zapowiada Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
  • Takie rozwiązania jak Katalog mostowy, skuteczna waloryzacja, bardziej wyważony podział ryzyka w umowach, prefabrykacja czy nowe technologie mogą pozytywnie oddziaływać na poziom kosztów w budownictwie drogowym - zaznacza Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
  • Wycena i alokacja ryzyka stanowi klucz do optymalizacji kosztowej inwestycji drogowych, a nie dodatkowe kryteria jakościowe w przetargach, które przy obecnych warunkach rynkowych tylko podrażają oferty - podkreśla Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu spółki Multiconsult Polska.

Przypomnijmy, że połowie czerwca 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał pismo rekomendujące „Katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów”. To jeden ze sztandarowych pomysłów ostatnich lat, dotyczących obniżenia kosztów w budownictwie drogowym.

Korzystanie z Katalogu, który został udostępniony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury, jest nieodpłatne. Ma on wesprzeć zarządców dróg w sprawniejszym i efektywniejszym realizowaniu inwestycji.
- Zależy nam na tym, aby zmniejszyć koszty realizacji inwestycji drogowych. Poprzez gotowy Katalog będzie można do tego doprowadzić - podkreślał wówczas minister Adamczyk.

Krok w dobrą stronę

Czy zatwierdzone przed pięcioma miesiącami opracowanie zdążyło już wpłynąć na rynek budownictwa drogowego? Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, przekazał portalowi WNP.PL, że resort dotychczas nie prowadził jeszcze "weryfikacji stopnia wykorzystania rozwiązań zawartych w Katalogu".

- Z uwagi na specyfikę procesu projektowania i zatwierdzania dokumentacji do realizacji, jest jeszcze za wcześnie na określenie, z jakich rozwiązań ujętych w wytycznych zawartych w Katalogu korzystają zarządcy dróg - wskazał Huptyś.

- Ocena skuteczności stosowania Katalogu będzie w pełniejszym zakresie możliwa w perspektywie długoletniej. Jednocześnie resort infrastruktury pracuje nad stworzeniem nowej struktury wymagań technicznych w drogownictwie, której zasadniczym elementem będzie omawiane opracowanie - dodał.

Tymczasem do pierwszych analiz przygotowuje się już branża budowlana.

- Poprosiliśmy firmy, aby wypowiedziały się na temat stosowania w praktyce Katalogu mostowego - poinformowała WNP.PL Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

- Spodziewamy się, że te opinie spłyną do nas w grudniu. Z uwagi na czas, który upłynął od przedstawienia Katalogu, chodzi przede wszystkim o firmy projektowe, a także o dostawców rozwiązań i technologii - dodała.
Prezes przypomniała, że projekt Katalogu był sceptycznie oceniany przez branżę. Po konsultacjach społecznych wprowadzono pewne modyfikacje, ale teraz praktyka będzie stanowić najlepszą ocenę dla tego dokumentu.

- Natomiast rok 2020 przyniesie już możliwość zastosowania Katalogu na placach budów, zwłaszcza mniejszych inwestycji samorządowych, bo to właśnie samorządy wydają się być potencjalnie jego głównym odbiorcą - oceniła Dzieciuchowicz.

Zobacz też: Polska sieć dróg ekspresowych i autostrad ma już 4000 km

W opinii Renaty Mordak, dyrektor Pionu Transportu inżyniersko-projektowej spółki Multiconsult Polska, powstanie i udostępnienie zamawiającym i projektantom Katalogu to na pewno krok w dobrą stronę i jeśli chodzi o przyśpieszenie oraz optymalizację kosztową całego procesu inwestycyjnego.

- Jednak jest to kroczek bardzo mały i dopiero jeden z bardzo wielu jeszcze potrzebnych, aby mówić o realnej optymalizacji - zastrzegła Mordak.

Drogie „second handy”

Wydaje się więc, że odbiorcą Katalogu najpewniej będą samorządy, które nie dysponują aż tak obszernym zapleczem kadrowym jak największy inwestor drogowy, czyli GDDKiA.

Inwestycje dotyczące dróg ekspresowych czy autostrad to jednak o wiele większa skala przedsięwzięć, jak i odrębna polityka zamawiającego, która ma przynieść jak najlepsze efekty pod względem kosztów i efektywności.
- W naszych inwestycjach stosujemy przede wszystkim system „projektuj i buduj”, więc o zastosowaniu danych rozwiązań decyduje ekonomia i technologia - wskazał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z WNP.PL.

- Nie narzucamy wykonawcom rozwiązań technicznych. Są one pochodną działań projektanta i wykonawcy, które w założeniu mają pozwolić na zrealizowanie zadania zgodnie z kontraktem, aby droga spełniała kryteria jakości i funkcjonalności, a budowa zakończyła się pozytywnym wynikiem finansowym dla wykonawcy - dodał.

*Dalsza część analizy w Strefie Premium portalu WNP.PL
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Trudna walka o tańszą budowę polskich dróg. Tanio już było?

  • Edi 2019-11-15 16:44:18
    Hehe ale się uśmiałem, o jakiej dowolności wyboru materiałów i technologi oni tu piszą? Przy projektuj i buduj jest coś takiego jak WWiORB oraz PFU tam są wytyczne inwestor dokładnie określa jak ma być. GDDKiA stosuje system projektuj i buduj aby uniknąć roszczeń. Kto budował w systemie buduj sam wie jakie babole GDDKiA tam miała i jakie roszczenia szły do zamawiającego, stosują ten system dla własnej wygody i bezpieczeństwa. Powrót do realizacji w systemie Buduj z gotowym projektem itp. obniży ceny lekko o 30%
    • miki 2019-11-17 06:35:36
      a to niby jak będzie taniej? jest oczywiste, że droga ma ścisłe parametry i przy projektowaniu niewiele można pokombinować, ale możesz wybrać technologię dla Ciebie dobrą. więc nie wiem jak to podraża, no chyba, że budujesz sobie na złość. O relacjach z gdaką nic nie napisze, bo się nie znam. Chyba, ze problemem jes5t to, że przy projekcie gdaka zmienia zdanie i musisz wybrac najdroższe rozwiązania.
      • Edi 2019-11-18 08:20:00
        Problemem jest nieprzewidywalność uzyskania wszystkich pozwoleń. Przykład pozwolenia wodno - prawne wydawane przez wody Polskie w teorii mają kilka miesięcy na wydanie zezwolenia a znam przypadki gdzie to się ciągnęło ponad rok w tym czasie wzrost kosztów materiałów itp. Do tego inne ryzyka kontraktowe dochodzą, projektuj i buduj jest tylko i wyłącznie dla wygody zamawiającego. Jeśli masz do wyboru nawierzchnie bitumiczną bądź betonową to wyżej w przetargu jest punktowana betonowa i każdy taką zadeklaruje. Dowolność przy projektuj i buduj to fikcja!
  • Mikolaj 2019-11-14 18:00:14
    Cały cykl życia drogi obejmuje nie tylko budowę i eksploatację, ale także emisję CO2, koszty rozbiórki i recyklingu. A w tym ujęciu całościowym beton przegrywa z asfaltem. Nawierzchnie betonowe także ulegają zniszczeniu, co można zobaczyć na DK50 między Sochaczewem a Wyszogrodem.
  • Stary Człowiek 2019-11-14 14:59:52
    Jak w PRLu - wszystko na jedno kopyto.
  • REDUTA ORDONA 2019-11-14 13:05:52
    S16 to droga zycia dla Rosji a smierc gospodarcza i przyrodnicza dla Mazur
  • Roman 2019-11-14 12:59:14
    Jeśli Inwestorzy będą zabezpieczali się umownie na wszelkie możliwe ryzyka, włączając w to lądowanie UFO, oferty będą wysokie, bo Wykonawcy doliczą te ryzyka do ceny oferty. Niestety zmiana cen wymaga zmiany myślenia o jej budowaniu przez Inwestorów i zmiany podejścia do procesu przetargowego (np. dialog techniczny).

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.200.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!