PARTNERZY PORTALU

Trwa walka o gigantyczny kontrakt na Rail Baltica. Czy trafi w chińskie ręce?

Obecność grupy w Polsce nie jest incydentalna - podkreślił Zhao Hai, przedstawiciel koncernu PowerChina w Polsce. fot. PKP PLK
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 23-01-2020 05:30

Na ostatniej prostej do wartej 3,4 mld zł netto umowy na odcinek linii Rail Baltica jest konsorcjum, które poza polską firmą Intercor tworzą dwa podmioty należące do koncernu PowerChina. Jej przedstawiciel na Polskę w rozmowie z portalem WNP.PL zapewnił, że chińska grupa jest gotowa podjąć się tak dużego zadania oraz ma szerokie plany rozwoju na polskim rynku budowlanym.

  • Inwestycja budzi emocje nie tylko z powodu ogromnej wartości, ale też odpowiedzialności, którą będzie musiał na siebie wziąć wykonawca tak ważnego zadania.
  • Choć liderem zwycięskiego konsorcjum jest polski Intercor, to uwaga rynku skupia się przede wszystkim na jego chińskich partnerach.
  • PowerChina podkreśla, że obecność koncernu w Polsce „nie jest incydentalna”, to dobrze przygotowany plan, którego „sercem jest polsko-chińskie partnerstwo”.
Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na modernizację 71-kilometrowego odcinka trasy E75 między Czyżewem a Białymstokiem, który stanowi fragment międzynarodowego szlaku Rail Baltica.

Zwycięska okazała się oferta konsorcjum, które tworzy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia oraz dwie spółki z grupy PowerChina - Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation. Wyceniło ono swoje usługi na 3,365 mld zł netto - taką finalnie cenę uzyskano po aukcji elektronicznej.
Dwaj pozostali oferenci zakończyli aukcję na poziomie 3,366 mld zł netto (konsorcjum China Civil Engineering Construction Corporation i China Railway 19th Bureau Group) oraz 3,731 mld zł netto (konsorcjum Torpolu i Budimeksu).

Przegrani wykonawcy od wyników przetargu postanowili się jednak jeszcze odwołać do Krajowej Izby Odwoławczej. Teraz to ona musi zadecydować, jakie będą dalsze losy jednego z największych kontraktów ostatnich lat. Dotychczas na większe sumy opiewały tylko zlecenia dotyczące budowy nowych elektrowni.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Trwa walka o gigantyczny kontrakt na Rail Baltica. Czy trafi w chińskie ręce?

  • kolejorz 2020-01-26 21:59:46
    Już włoska firma zmodernizowała linię nr 7 z Warszawy do Lublina i Panowie Decydenci jeszcze zastanawiają się kogo wybrać???
  • Monika 2020-01-24 16:29:16
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25
  • J23 2020-01-23 21:24:24
    proponuję wszystkie kontrakty dac Budimexowi z wolnej reki
  • wieslaw nowak 2020-01-23 11:33:43
    Czy jest postawa do radości, kiedy mamy do czynienia ze zmową cenową firm chińskich, z ostateczna różnicą 1 miliona zł tj 0,03% wartości kontraktu Koszt tylko modernizacji dwu torowej trasy kolejowej, prostej i przebiegającej przez pola wynosi prawie 50 milionów zł za 1 km, gdzie koszt budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej w nowym śladzie ze wszystkimi skrzyżowaniami dwupoziomowymi, z ogrodzeniem wzdłuż drogi, z wieloma bezkolizyjnymi szerokimi przejściami dla zwierząt, z wykupem gruntów, z odszkodowaniami, z bonusami dal urzędników, wynosi ca 35 - 40 milionów za 1 km drogi Rząd zamierza wybudować 1600 km nowych tras kolejowych w tym 450 km KDP, ale z jaka ceną, kiedy tylko modernizacja istniejącej trasy kosztuje 50 milionów zł za 1 km Przyjmując 100 milionów za 1 km KDP to = 45 miliardów zł Nie ma szans by to zamortyzowało sie nawet w 30 lat, nawet przy 15 pociągach dziennie na obu kierunkach, tj ze stolicy do Poznania i Wrocławia Wtedy sam koszt amortyzacji trasy, bez kosztów obsługi bieżącej, doliczony do jednego przejazdu pasażera, wyniesie ca 150 zł To ile będzie kosztował bilet po dodaniu choćby amortyzacji kosztów taboru i kosztów obsługi, zużytej energii Czy pasażerów będą w łapance zmuszać do korzystania z KDP, czy wszyscy na ten kosztowny transport, wszyscy sie zrzucimy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.208.66
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!