W 2021 roku GDDKiA chce wydać na inwestycje drogowe ponad 19 mld zł

W 2021 roku GDDKiA chce wydać na inwestycje drogowe ponad 19 mld zł
Od początku 2021 roku GDDKiA podpisała już 10 umów fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/rs/TE
  • Dodano: 08-04-2021 09:51

Od początku 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już 10 umów na realizację nowych zadań o długości ok. 140 km i wartości ponad 3,87 mld zł. - W całym 2021 r. planujemy przeznaczyć na inwestycje ok. 19,3 mld zł - zapowiedziała w czwartek GDDKiA.

  • Za nami ważny dla inwestycji drogowych rok 2020 oraz intensywny pierwszy kwartał tego roku - podkreśliła GDDKiA.
  • Plany na 2021 rok są bardzo ambitne, ale ich sprawna realizacja wymaga dobrej współpracy wszystkich zaangażowanych stron oraz stałej wymiany opinii i doświadczeń - dodała.
  • Obecnie w Polsce jest 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych.

- Obecna sytuacja w Polsce i na świecie tworzy wiele ryzyk i wyzwań, z którymi musimy się mierzyć, a ich rozwiązanie nie zawsze zależy wyłącznie od nas. Niezależnie od tego kontynuujemy nasze prace. W tym roku mamy już podpisanych 10 umów, a kolejne będziemy podpisywać już niebawem - skomentował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA podkreśla, że pandemia nie zatrzymała trwających inwestycji na drogach krajowych.

- Wręcz przeciwnie. W zeszłym roku zrealizowanych zostało więcej prac niż planowaliśmy, co wiązało się też z wyższym poziomem finansowania ze strony GDDKiA. W trosce o stabilność rynku infrastruktury w Polsce, w każdym miesiącu 2020 r. zasilaliśmy branżę budowlaną kwotą wyższą niż w 2019 roku. Dzięki temu w całym 2020 roku branża otrzymała za swoją pracę o 4,6 mld zł więcej niż rok wcześniej - wyliczyła Generalna Dyrekcja.

- Od początku tego roku zasililiśmy branżę budowlaną kwotą ponad 1,3 mld zł. Jest to ponad 57 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. i o niemal 180 mln zł więcej niż w roku 2019. Wzrost wydatków względem roku 2018 wyniósł aż 368,5 mln zł. W całym 2021 roku planujemy przeznaczyć na inwestycje ok. 19,3 mld zł - dodała.

Budowlana konkurencja

W ubiegłym roku GDDKiA podpisała 35 umów na realizację zadań o łącznej długości 450 km i wartości ponad 18 mld zł. GDDKiA, powołując się na dane Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), poinformowała, że w pierwszym kwartale 2021 roku zmniejszyła się liczba ofert w przetargach w porównaniu z dwoma poprzednimi kwartałami.

Według analizy Damiana Kaźmierczaka, głównego ekonomisty PZPB, w pierwszym kwartale 2021 r. firmy biorące udział w postępowaniach składały oferty stanowiące między 65 a 105 proc. szacunków GDDKiA co do wartości inwestycji.

Najniższe oferty oscylowały w przedziale od 55 do 90 proc. budżetu i były przeciętnie o ok. 24 proc. niższe od najwyższych ofert w danym przetargu.

Zdaniem PZPB, kluczowymi wyzwaniami na najbliższy czas będzie przede wszystkim silna konkurencja między wykonawcami, rosnące ceny materiałów oraz możliwa kumulacja inwestycji w latach 2022-2025. Kumulacja w 2018 r. negatywnie wpłynęła na marżę firm wykonawczych.

Stabilna branża w trudnych czasach

Jak podkreśliła GDDKiA, branża infrastruktury odbierana jest przez przedstawicieli sektora finansowego jako stabilna - mimo zawirowań rynkowych na całym świecie, związanych z pandemią.

- Nie oznacza to jednak, że jej funkcjonowanie nie napotyka po drodze żadnych trudności. Wzrosty cen (przede wszystkim stali) nie wpłynęły, póki co, na realizację inwestycji drogowych, ale taki scenariusz też jest brany pod uwagę przez branżę finansową. Inwestycje infrastrukturalne są przez wiele krajów traktowane jako recepta na pozytywny impuls gospodarczy, który pomóc może w walce z kryzysem. Globalne zapotrzebowanie na materiały niezbędne do realizacji prac infrastrukturalnych może więc znacząco wzrosnąć wraz z procesem odbudowy światowych gospodarek po pandemii - wskazano.



Dodano, że zapotrzebowanie na surowce (stal, asfalt, kruszywa) i międzynarodowa konkurencja ze strony państw, wpłynąć mogą na wzrost cen. 

- Sektor finansowy widzi też zagrożenia w możliwym wzroście inflacji, cen surowców energetycznych oraz energii elektrycznej. Nie zmienia to jednak ogólnej oceny perspektyw dla inwestycji drogowych, które rysują się dobrze, a ich otoczenie rynkowe jest stabilne - zaznaczono. 

Drogowy plac budowy

Obecnie w Polsce jest 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 km autostrad i 2557 km dróg ekspresowych. W realizacji znajduje się 106 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych o długości ponad 1365 km oraz trzy obwodnice z Programu Budowy 100 Obwodnic o długości niemal 20 km.

W toku są przetargi na 31 odcinków nowych dróg o długości niemal 391 km (21 zadań z PBDK o długości 303,5 km oraz 10 obwodnic z PB100 o długości 87,2 km). W przygotowaniu znajduje się 106 zadań, które realizowane będą w ramach PBDK (niemal 2105 km) oraz 87 obwodnic, które powstaną w ramach PB100 (751 km). 



- W planach na ten rok mamy ogłoszenie kolejnych przetargów na 26 odcinków w ramach PBDK o łącznej długości 313 km. Będzie to m.in. sześć odcinków drogi ekspresowej S19 od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (woj. lubelskie), trzy odcinki drogi S17 Piaski - Hrebenne, cztery odcinki drogi ekspresowej S10 Toruń - Bydgoszcz oraz trzy odcinki S6 między Koszalinem a Słupskiem - podała GDDKiA.

- W ramach Programu budowy 100 obwodnic planujemy ogłoszenie przetargów na sześć odcinków o łącznej długości 34 km. Będą to m.in. obwodnice Tarnowa w ciągu DK73 (woj. małopolskie), Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Koźmina Wlkp. w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie) czy Gorajca i Dzwoli w ciągu DK74 (woj. lubelskie). Planujemy również ogłoszenie 96 przetargów na roboty na istniejącej sieci o długości ok. 255 km i wartości szacunkowej ok 1,79 mld zł - podsumowała.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2021 roku GDDKiA chce wydać na inwestycje drogowe ponad 19 mld zł

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.228.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!