PARTNERZY PORTALU

W budownictwie drogowym jest lepiej, ale wiele trzeba jeszcze zmienić

  • Autor: WNP.PL (Tomasz Elżbieciak, Adam Sierak)
  • Dodano: 11-05-2017 19:56

Ożywienie w przetargach GDDKiA jest widoczne, podobnie jak poprawa relacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Konieczne jest jednak m.in. znalezienie dodatkowych źródeł finansowania dla inwestycji, a także lepsze wykorzystywanie możliwości, które daje znowelizowane Prawo zamówień publicznych.

Nowemu otwarciu w inwestycjach w infrastrukturę drogową dyskutowano w czwartek podczas jednego z paneli IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak wskazywano, w budownictwie drogowym jest widoczne ożywienie oraz poprawa relacji pomiędzy GDDKiA a wykonawcami.

Większość inwestycji jest jednak realizowana w formule „projektuj i buduj”, więc prawdziwy ruch na placach budowy będzie widoczny dopiero w 2018 r.

Do tego czasu kluczowe będzie m.in. znalezienie odpowiedzi na to, jak sfinansować całość inwestycji zapisanych w Programie Budowy Dróg Krajowych, a także jak skutecznie korzystać z pozacenowych kryteriów wyboru wykonawców.

Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor GDDKiA, wskazał, że PBDK - uchwalony przez poprzedni rząd przed wyborami - był w dużej mierze zbiorem „pobożnych życzeń”.

Zaznaczył, że przy finansowaniu zapewnionym na 107 mld zł, do Programu wpisano zadania o kosztorysowej wartości 198 mld zł. Niemniej w miarę możliwości GDDKiA będzie wdrażać inwestycje, które mają doprowadzić do domknięcia sieci najważniejszych dróg ekspresowych i autostrad.


Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, wskazał, że coraz ważniejszym źródłem pozyskiwania środków na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury będą wpływy z opłat od kierowców.

Cywiński podał, że od 2011 r. wpływy z systemu viaTOLL, którego operatorem jest Kapsch, zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy środkami na poziomie 7,7 mld zł.

Zaznaczył przy tym, że wg pierwotnych założeń, system miał objąć do 2018 r. ponad 7 tys. km dróg. Tymczasem w lipcu tego roku będzie to dotyczyć dopiero tras o łącznej długości ok. 3,6 tys. km.

Jerzy Werle, prezes Warbudu, akcentował, że sposobem na obniżenie kosztów nowych dróg jest formuła „projektuj i buduj”, która pozwala wykonawcom dokonać optymalizacji cenowej.

Zagrożeniem dla wykonawców pozostaje możliwość kumulacji inwestycji, która może doprowadzić do wzrostu cen materiałów, kłopoty z logistyką kontraktów, a także problemy z dostępem do potencjału podwykonawczego.

Werle odniósł się także do pozacenowych kryteriów oceny ofert, które od ubiegłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych muszą mieć 40-procentowy udział w punktacji.

Wciąż jednak to cena najczęściej decyduje o wygranej w przetargach, gdyż trudno znaleźć w pełni obiektywne pozacenowe kryteria - poza terminem realizacji oraz okresem gwarancji, w których to wykonawcy zazwyczaj deklarują takie same wartości.

Zdaniem prezesa, godnym uwagi mogłoby być chociażby przyznawanie punktów za rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa pracy na budowie.

Michał Skorupski, który w KPMG jest dyrektorem w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury, przyznał, że bardzo trudno jest stworzyć system pozacenowej oceny i kontroli ofert, który pozostanie w pełni przejrzysty.

Jednak, jego zdaniem, prawo stwarza możliwości, aby zamawiający dokonywali subiektywnej oceny w zakresie rozwiązań technicznych oraz sposobu realizacji zadania. Zwłaszcza w przypadku takich inwestorów jak GDDKiA, którzy posiadają duże doświadczenie i kompetencje w zakresie wiedzy inżynierskiej.

Zarówno Skorupski, jak i Piotr Witecki, senior associate w DLA Piper, zwrócili uwagę, że od czerwca zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zawierania ugód. To natomiast daje nadzieje, że więcej sporów będzie rozstrzyganych polubownie, a nie w trakcie długoletnich procesach sądowych.

Witecki wskazywał też m.in. na ważną rolę, którą w zamówieniach publicznych odgrywa inżynier kontraktu. W Polsce wciąż jest on przedstawicielem zamawiającego, działającego w jego interesie, a nie prawdziwie niezależnym rozjemcą.

Tomasz Elżbieciak
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W budownictwie drogowym jest lepiej, ale wiele trzeba jeszcze zmienić

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.190.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!