PARTNERZY PORTALU

Wybrano nadzorcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku

Wybrano nadzorcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku
PKP PLK wybrały nadzorcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku Fot. mat. pras. PKP PLK

Nadzór nad projektowaniem i wykonaniem odbudowy linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie zamówiły w poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe. Realizacja przewidzianej do wiosny 2024 r. inwestycji, obejmującej najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131, już się rozpoczęła.

  • W poniedziałek, podczas zdalnej uroczystości z udziałem wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, PLK podpisały wartą 11,5 mln zł netto umowę na pełnienie nadzoru nad inwestycją przez tzw. inżyniera kontraktu.
  • Nadzór nad opracowaniem dokumentacji projektowej i wykonaniem robót budowlanych będzie pełniła spółka Multiconsult Polska.
  • Poniedziałkowa umowa dotyczy nadzoru nad zakontraktowanym już remontem odcinka linii, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.

"To umowa na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad bardzo ważną inwestycją, wartą ponad 1,2 mld zł netto; już realizowaną na etapie projektowym przez firmę PORR. (…) To będzie wielkie przedsięwzięcie, które jest niezwykle istotne z punktu widzenia aglomeracji i regionu, ale też z punktu widzenia ruchu pasażerskiego i towarowego dla całego kraju" - podkreślił wiceszef MI.

Cała linia nr 131 Chorzów Batory - Tczew łączy Śląsk z Portami (stąd potoczna nazwa magistrali węglowej), ale też Polskę z południem Europy. To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.

Poniedziałkowa umowa dotyczy nadzoru nad zakontraktowanym już remontem odcinka tej linii, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego - od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie. W poprzednich latach na poszczególnych śląskich odcinkach tego połączenia prowadzono już remonty - np. między Bytomiem i Nakłem Śląskim.

Z dokumentacji przetargu na projekt i przebudowę trasy wynikało, że na nieodnawianych tam w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lub budowę wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem.

Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego - powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Miasto.

Perony mają zyskać m.in. nową nawierzchnię. W centrum Chorzowa ma powstać nowy przystanek Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście - oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji przedwojennej hali dworcowej - wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północny perony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.

Odcinek Chorzów Batory - Nakło Śląskie ujęto jako tzw. LOT A w zestawie przetargów zmierzających do realizacji unijnego projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo", który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W pierwszym przetargu na tę inwestycję najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł brutto, przy budżecie 790 mln zł brutto. W powtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowego na 1,376 mld zł brutto. Po aukcji elektronicznej i odwołaniach ostatecznie wybrano ofertę firmy 1,242 mld zł netto (1,528 mld zł brutto). Umowę zawarto w grudniu ub. roku.

Wykonawca ma m.in. opracować dokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja ma trwać do 41 miesięcy. Przebudowywany odcinek ma długość 32 km (obejmuje łącznie 80 km torów kolejowych). Zmodernizowanych zostanie tam 7 stacji i przystanków, odnowionych lub odbudowanych będzie 29 obiektów inżynieryjnych i wymienionych 170 rozjazdów.

Pytany o wymierne efekty inwestycji prezes PLK Ireneusz Merchel uściślił w poniedziałek m.in., że skrócenie czasu przejazdu tym stosunkowo krótkim i krętym odcinkiem szacowane jest na 5 min., a prędkość jazdy miejscami wzrośnie do 140 km/h dla pociągów osobowych. Szef PLK wskazał jednak na zwiększenie przepustowości: trasą ma jeździć o połowę więcej pociągów, niż obecnie.

Przyczynią się do tego m.in. poprawa stan infrastruktury, wydłużenie torów stacyjnych stacji Bytom, które pozwolą na przyjmowanie pociągów towarowych o długości 750 m, czy nowe urządzenia sterowania ruchem. Po remoncie linii nadal prowadzony będzie tam ruch mieszany - pasażerski i towarowy.

"Konstrukcja rozkładu jazdy pewnie będzie zależała od bieżącej sytuacji w ruchu towarowym, ale założenie jest takie, że na pewno będzie też więcej pociągów w ruchu pasażerskim. Budujemy nowy peron w Chorzowie, odnawiamy istniejące; być może niektóre perony - zastanawiamy się, wsłuchując się w głos społeczeństwa - jeszcze trzeba o 200-300 metrów przesunąć. To wszystko mówi o tym, że dla ruchu pasażerskiego też chcemy dać lepszą ofertę" - zapewnił Merchel.

Pierwotnie cztery przetargi w trybie projektuj i buduj, dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej, PLK prowadziły od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór - tzw. LOT A), Nakło Śląskie - Kalina (w pobliżu Herb - LOT B), Kalina - Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice (LOT D).

We wrześniu 2019 r. podpisano umowę na LOT D (o długości 32,7 km; prace tam za 582 mln zł netto wykonuje spółka ZUE) oraz LOT C (o długości ponad 70 km; prace za 1,24 mld zł netto prowadzi PORR, w konsorcjum z Trakcją System) - oba te odcinki mają być gotowe w połowie 2023 r. Przetarg na LOT B (37,8 km) unieważniono, po czym do 2023 r. założono zaprojektowanie inwestycji.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wybrano nadzorcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.124.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!