PARTNERZY PORTALU

Wydajemy miliardy na drogi i kolej. Czy się zwrócą?

Wydajemy miliardy na drogi i kolej. Czy się zwrócą?
Fot. Studio PTWP

W Polsce więcej uwagi przywiązuje się obecnie do tego, aby wykorzystać jak największą sumę dostępnych środków na inwestycje infrastrukturalne. Coraz częściej pojawiają się jednak pytania o to, czy w przyszłości poradzimy sobie z utrzymaniem kosztownej infrastruktury, a także o to, czy przyniesie ona korzyść gospodarce.

O inwestycjach w infrastrukturę mówiono podczas debaty "Rozwój infrastruktury w nowej perspektywie finansowej UE", która odbyła się w ramach szóstego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jakub Karnowski, prezes PKP, podkreślił, że przed wejściem Polski do UE na utrzymanie linii kolejowych trafiało nie więcej niż połowę środków potrzebnych, aby zatrzymać degradację infrastruktury.

Mimo początkowych problemów, modernizacja szlaków kolejowych nabiera tempa i - jak zaznaczył - Karnowski, polska kolej realizuje swój "plan Marshala". Podkreślił też, że w latach 2004-2013 na kolej wydano pięć razy mniej pieniędzy niż na drogi.

- W 2013 r. PKP PLK wydały na inwestycje rekordową kwotę 5 mld zł. W 2014 r. będzie to 8 mld zł. Prowadzone prace to utrudnienia dla przewoźników oraz pasażerów i ten rok będzie pod tym względem najtrudniejszy. Musimy jednak przetrzymać ten okres, aby później odczuć poprawę - powiedział Karnowski.

Jak wyliczył Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, w 2014 r. zaplanowano 6,5 tys. zamknięć odcinków torów, w tym 650 całodobowych.

W latach 2012-13 wyremontowano 2,2 tys. torów, prawie 1,3 tys. rozjazdów i ponad 500 przejazdów kolejowych. Plan na kolejne dwa lata zakłada modernizację 1,8 tys. km torów, blisko 2,7 tys. rozjazdów i 1,2 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Paszkiewicz przypomniał, że program inwestycyjny na kolei wystartował znacznie później niż w innych sektorach, czego powodem było słabe przygotowanie projektów do realizacji, a następnie problemy dotyczące współpracy z wykonawcami.

Prezes PKP PLK wskazał, że w przyszłości utrzymanie modernizowanej infrastruktury będzie bardzo kosztowne. Z drugiej strony UE naciska na obniżanie stawek dostępu do linii kolejowych. Dlatego już teraz potrzebne jest zaplanowanie rozwiązań dotyczących utrzymania sieci kolejowej, aby nie zaprzepaścić wysiłku wkładanego obecnie w modernizację i rewitalizację.

Adrian Furgalski, członek zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR, stwierdził, że wejście Polski do UE to najlepsze, co mogło spotkać naszą infrastrukturę. Sami nigdy nie zgromadzilibyśmy takich pieniędzy jej budowę i modernizację.

W opinii Furgalskiego, mimo potknięć, Polska dobrze wydała unijne środki z poprzedniej perspektywy finansowej. Budżet UE na lata 2014-2020 będzie ostatnim tak dużym zastrzykiem finansowym dla Polski, dlatego tym bardziej musimy się ustrzec nowych problemów z wykorzystaniem dotacji.

Jak wskazał Furgalski, zmiana kierownictwa GDDKiA to jeden z przykładów zmian w stylu zarządzania inwestycjami. Jego zdaniem, mniejsze obciążanie ryzykiem generalnych wykonawców mogłoby się przełożyć na kontrakty tańsze o 5-10 proc.

Furgalski przypomniał też, że wartość trwających sporów pomiędzy branżą budowlaną a GDDKiA jest szacowana na 11 mld zł. Dopiero po ich zakończeniu dowiemy się, ile naprawdę kosztowała budowa dróg.

Ewa Tomala-Borucka, p.o. szefa GDDKiA, podkreśliła, że od kilku miesięcy Dyrekcja stara się prowadzić dialog z wykonawcami, ale jednocześnie jest w nim ograniczona prawem krajowym i unijnym.

- Wcześniej strony na siebie krzyczały. Wprowadziliśmy nowe rozwiązania do kontraktów, a także próbujemy znaleźć rozwiązanie na problem rażąco niskiej ceny - powiedziała Tomala-Borucka.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wydajemy miliardy na drogi i kolej. Czy się zwrócą?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!