PARTNERZY PORTALU

Wygrani i przegrani na rynku nieruchomości. Koronawirus kształtuje nowy ład

Szybko rozwijający się rynek nieruchomości magazynowo-przemysłowych pod wpływem pandemii koronawirusa otrzymał kolejny bodziec do rozwoju. Po przeciwnej stronie znalazły się obiekty handlowe oraz hotele. Natomiast największe znaki zapytania dotyczą biurowców.

  • O sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych informował Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w firmie Cresa Polska, który uczestniczył w debacie „Branże odporne” podczas drugiego dnia EEC Online.
  • Jak wyjaśnił ekspert, poszczególne segmenty rynku charakteryzują się rożną dynamiką odpowiedzi na szoki ekonomiczne.
  • Długoterminowo los wielu obiektów będzie zależał od tego, jak długo będzie trwał „kryzys popytowy”, spowodowany zamrożeniem gospodarki.
- Obecnie największym wygranym jest rynek nieruchomości magazynowo-przemysłowych, który radził sobie bardzo dobrze już przed wybuchem pandemii. W ciągu ostatnich trzech lat powiększał się średnio o 2,5 mln m kw. rocznie. Obecnie jego wielkość to prawie 19 mln m kw. - wskazał Kołodziejczyk.

Dodał, że również pierwszy kwartał 2020 r. był bardzo dobry dla tego segmentu rynku i nie były widoczne żadne negatywne skutki pandemii. Choć deweloperzy, inwestorzy i najemcy obserwują rozwój sytuacji, to nie komunikują istotnych zmian swoich strategicznych planów.

- Dlaczego tak się dzieje? Część firm już wcześniej się zorientowała, że ich dostęp do klientów w Europie wymaga tego, aby znajdować się bliżej rynków zbytu - zarówno pod względem produkcyjnym, jak i magazynowym - wyjaśnił Kołodziejczyk.

Handel przechodzi do sieci

Aktualnie rozwój e-commerce bardzo mocno napędza popyt na powierzchnie magazynowe, ale zmienia się też ich charakterystyka. Magazyny coraz częściej są lokowane w miastach lub na ich obrzeżach, co pozwala szybciej dostarczać zakupy.

Głównym przegranym podczas pandemii są natomiast nieruchomości handlowe. Rynek ten już przed kryzysem był mocno nasycony. Pod tym względem Polska osiągnęła poziom podobny do Wielkiej Brytanii, a mianowicie ok. 400 m kw. powierzchni na 1000 mieszkańców.
Jak stwierdził Kołodziejczyk, pandemia przyspieszyła transformację rynku. Dobrze położone obiekty handlowe sobie poradzą, ale wiele centrów handlowych zlokalizowanych w mniej atrakcyjnych punktach może mieć problemy z wynajmem powierzchni. Dlatego rynek tradycyjnych obiektów handlowych może zacząć się kurczyć.

Niewiadomą pozostają biurowce, które opustoszały w ostatnich miesiącach z powodu przejścia na zdalny model pracy. Obecnie jednak coraz więcej pracowników wraca do biur, a niektórym firmom eksperyment z pracą zdalną się nie sprawdził. Trzeba zatem poczekać na długoterminowe strategie najemców biur, która pokaże czy popyt na te powierzchnie może się osłabić.

Kryzys okazją do przejęć

Zdaniem Bolesława Kołodziejczyka, los wielu obiektów będzie zależał od tego, jak długo będzie trwał kryzys popytowy związany z zamrożeniem gospodarki. Tu na największe zagrożenie są wystawione nieruchomości hotelowe i handlowe.

Kluczowe jest to, czy obiekty będą w stanie utrzymać swoją wartość w obliczu kryzysu. W negatywnym scenariuszu byłby to cios dla funduszy i instytucji finansowych, które inwestują w tego typu nieruchomości. Już teraz natomiast banki bardzo ostrożnie podchodzą do finansowania nowych projektów.
Kryzys jest jednak zawsze szansą dla tych podmiotów, które szukają okazji do przejęć przecenionych aktywów. Stąd, jak wskazał Kołodziejczyk, można oczekiwać, że może pojawić się większy ruch na rynku fuzji i przejęć.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wygrani i przegrani na rynku nieruchomości. Koronawirus kształtuje nowy ład

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.245.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!