Zaciąganie hamulca w infrastrukturze spowolni gospodarkę

Zaciąganie hamulca w infrastrukturze spowolni gospodarkę
Trzeba odnotować dużą determinację PKP PLK oraz wykonawców robót w kierunku możliwie sprawnego kontynuowania prac - powiedział Krzysztof Niemiec. fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Tomasz Elżbieciak
    Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 13-05-2020 06:01

Ciągłość realizacji inwestycji infrastrukturalnych jest ważna nie tylko dla podmiotów w nie zaangażowanych, ale dla gospodarki całego kraju. To jeden z niewielu obszarów aktywności gospodarczej, który może sprawnie działać w czasie epidemii oraz w okresie powrotu gospodarki do równowagi rynkowej - podkreślił Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec, w rozmowie z portalem WNP.PL.

  • Dla producentów wyrobów, ale też dla wykonawców robót, sprawą niezwykle istotną jest systematyczne ogłaszanie zaplanowanych wcześniej przetargów, a następnie ich rozstrzyganie i podpisywanie umów.
  • W opinii Krzysztofa Niemca nadeszła pora na zmianę dotychczasowej praktyki i pilne rozwiązanie problemu związanego z nowymi postępowaniami. Unieważnienie przetargu powinno być absolutnym wyjątkiem, a nie regułą.
  • Rozmowa powstała w ramach projektu EEC Defence - Razem bronimy gospodarki, poprzedzającego tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy.
Jak zaznaczył Krzysztof Niemiec, dla spółki Track Tec, producenta wyrobów dla infrastruktury kolejowej, najważniejszą sprawą jest ciągłość zamówień. To przekłada się na produkcję na przewidywalnym i stabilnym poziomie.

- Jeżeli wahania zamówień są znaczne, jak to było w okresie spadku wydatków na inwestycje kolejowe w latach 2016-2017, to następuje poważne ograniczenie wielkości produkcji ze wszystkimi teg konsekwencjami - włącznie ze zwolnieniami pracowników - wyjaśnił.

Dodał, że obecnie sytuacja firmy zależy od realizacji inwestycji rozpoczętych przed koronawirusem, a także ogłaszania i rozstrzygania nowych przetargów.
- W pierwszym obszarze, tj. realizacji inwestycji kolejowych, trzeba odnotować dużą determinację inwestora, PKP PLK, oraz wykonawców robót w kierunku możliwie sprawnego kontynuowania prac - powiedział wiceprezes.

- Takie nastawienie, wsparte aktywnością Ministerstwa Infrastruktury, również w rozwiązywaniu problemów bieżących, daje realne szanse na realizację inwestycji w sposób w miarę niezakłócony - dodał.

Budowy nie zatrzymujcie

W opinii Niemca, istnieje duża szansa na uniknięcie najgorszego, czyli przerwania robót na niektórych budowach.

- Dla grupy Track Tec to równie ważne z uwagi na zaangażowanie spółki zależnej Track Tec Construction w wykonawstwo robót. Oczywiście pojawia się szereg nowych okoliczności, związanych z epidemią, które mogą negatywnie wpływać na procesy inwestycyjne - wskazał Krzysztof Niemiec.

Dotyczy to wprowadzenia zmian do umów, m.in. dotyczących terminów ich wykonania, a także interpretowania niektórych zapisów. Innym problemem jest zawieszanie terminów administracyjnych i ich wpływ na realizację inwestycji.
- Część z tych trudności można rozwiązać na drodze stałego kontaktu uczestników procesów inwestycyjnych i w wyniku ich konstruktywnej współpracy. Tak zresztą dzieje się i niemała w tym zasługa organizacji zrzeszających wykonawców i producentów - stwierdził wiceprezes Track Tecu.

Inne trudności, w szczególności odnoszące się do rozwiązań i instytucji spoza obszaru kolejowego, wymagają stosownych regulacji-zabezpieczeń, w tym ustawowych.

- Praktyka pokazuje, że regulacje w drodze specustawy są szybko wprowadzane, rzecz w tym, aby zadbać o takie rozwiązania, które będą sprzyjać realizacji inwestycji, a nie ich hamowaniu. Ciągłość realizacji projektów infrastrukturalnych, w tym kolejowych, jest bezsprzecznie ważna nie tylko dla zaangażowanych w te procesy - zaznaczył Niemiec.

Te inwestycje są, zdaniem Niemca, ważne dla gospodarki kraju, ponieważ stanowią jeden z niewielu obszarów aktywności gospodarczej, który może sprawnie funkcjonować w czasie epidemii, a następnie w okresie powrotu gospodarki do równowagi rynkowej.

Usprawnić przetargową machinę

Jak wyjaśnił wiceprezes, realizowane obecnie inwestycje mają tę cechę, iż potrzebne wyroby zostały najczęściej już zakupione, a dużą ich ilość dostarczono na place budów.

- Stąd dla producentów wyrobów, ale też dla wykonawców robót, sprawą niezwykle istotną jest systematyczne ogłaszanie, przez PKP PLK, zaplanowanych wcześniej przetargów, a następnie ich rozstrzyganie i podpisywanie umów - podkreślił wiceprezes.

Tu jednak pojawiają się trudności. Niektóre - jak wskazał Niemiec - mają charakter wewnętrzny i związane są z unieważnianiem przez inwestora przetargów z powodu zbyt wysokich cen ofert, przekraczających nieraz o kilkadziesiąt procent szacowane przez PKP PLK.

Menedżer przypomniał, że ten problem nie jest nowy, ale wymaga obecnie szczególnej uwagi, m.in. ze względu na szacowanie ryzyka wykonania inwestycji w ciągu najbliższych 2-3 lat.
- Z jednej strony branża kolejowa jest więc w dobrej sytuacji, mając zapewnione finansowanie inwestycji, wynikające z Krajowego Programu Kolejowego, a jego wielkość jest wskazaniem dla firm ( wykonawców robót, producentów wyrobów) dotyczącym skali robót i potrzebach wyrobów - przyznał wiceprezes Niemiec. - Jednak z drugiej strony, mamy stały proces przesuwania na rok następny niezrealizowanych - w wielkościach zaplanowanych - wydatków na inwestycje kolejowe w roku poprzednim.

W opinii Krzysztofa Niemca nadeszła pora na zmianę dotychczasowej praktyki i pilne rozwiązanie problemu związanego z nowymi przetargami. Tak, aby unieważnienie przetargu było absolutnym wyjątkiem, a nie regułą.

Wiceprezes zwrócił też uwagę, że w obszarze rozstrzygania przetargów ostatnio odczuwalne są też trudności zewnętrzne, z których najważniejsza to zawieszenie od 16 marca tego roku organizacji i rozpoznawania spraw przed Krajową Izbą Odwoławczą. Jego zdaniem trudno wyjaśnić, dlaczego to zawieszenie trwa już tak długo.

- Przecież to kwestia organizacyjna, leżąca w kompetencjach Prezesa KIO. Stąd duża rola Ministerstwa Infrastruktury w rozwiązywaniu problemów wykraczających poza branżę, a mających poważny wpływ na jej funkcjonowanie - podsumował.

Więcej o projekcie EEC Defence - Razem bronimy gospodarki na stronie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaciąganie hamulca w infrastrukturze spowolni gospodarkę

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.65.228
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!