PARTNERZY PORTALU

Zrównoważone budownictwo to nie tylko moda, ale oszczędność

Mirosław Czarnik, prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego

Górnośląski Park Przemysłowy to jeden z przykładów na to, jak wielkie znaczenie dla inwestycji biurowych ma wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Mirosław Czarnik, prezes zarządu GPP oraz jeden z prelegentów sesji nieruchomościowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2014 tłumaczy, że zrównoważone budownictwo przestało być już tylko modą, a stało się bardzo ciekawym rozwiązaniem biznesowym.

Śląsk na coraz większą skalę przyciąga firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Czy region ma duży potencjał dla rozwoju inwestycji biurowych?

- Przyrost procentowy osób pracujących w branży BPO, R&D, IT i SSC na Śląsku jest obecnie największy w kraju. Regionalne ośrodki akademickie kształcą wysoko wykwalifikowaną kadrę, a koszty funkcjonowania tu są relatywnie niższe niż w innych dużych Polskich miastach. To zachęca największe międzynarodowe firmy, takie jak np. ING Services Polska czy IBM, do lokowania swoich biur w naszym mieście.

Właśnie to powoduje, że widzimy bardzo duże zainteresowanie naszymi powierzchniami biurowymi. Obecnie działa już pierwszy etap GPP Business Park. Myślimy o rozbudowie kompleksu o kolejne biurowce. Drugi budynek - Stern - zostanie oddany do użytkowania w maju, a trzeci - Alder - we wrześniu tego roku.

Atutem GPP Business Park jest formuła w której projekt jest realizowany - parku biznesowego. Daje to najemcom możliwość zwiększania powierzchni w miarę potrzeb, komfort pracowników jest wyższy, a to przekłada się na 20-40 proc. wzrost ich wydajności przy dużo niższych kosztach mediów.

Pierwszy biurowiec działający w ramach GPP Business Park wykorzystuje szereg ekologicznych rozwiązań. Jak to przekłada się na koszty związane z eksploatacją budynku?

Powierzchnia najmu budynku Goeppert-Mayer będącego pierwszą fazą budowy kompleksu biurowego GPP Business Park to 7500 mkw. Obecnie budynek wynajęty jest w 95 proc. Firmy, które zajmują największe powierzchnie w Goeppert-Mayer to ING Services Polska Sp. z o.o., Ericsson Sp. z o.o., ABB Sp. z o.o., TAX CARE S.A., EPSTIM Sp. z o.o. oraz KPFK dr Piotr Rojek Sp. z o.o.

Nasz budynek jest przykładem, że zrównoważone budownictwo to nie tylko moda, ale przede wszystkim oszczędność. Zastosowane w nim technologie pomagają osiągnąć do 60 proc. oszczędności w kosztach mediów w stosunku do referencyjnych budynków klasy A. Na szczególną uwagę zasługuje system trigeneracji, dzięki któremu na miejscu produkujemy energię elektryczną, ciepło i chłód z gazu ziemnego.

W budynku zastosowano także energooszczędne oświetlenie, które zintegrowane jest z zewnętrznymi żaluzjami oraz tzw. głowicą pogodową. Dzięki temu inteligentnie sterujemy oświetleniem maksymalizując ilość światła naturalnego oraz poprawiając komfort użytkowników.

"Płuca budynku" to najnowsze centrale wentylacyjne firmy SWEGON. Na każdą kondygnację w obiekcie można dostać się korzystając z energooszczędnych wind, które odzyskują do 25 proc. energii elektrycznej, minimalizując w ten sposób koszty najemców. Z kolei aby zoptymalizować zużycie wody wybudowaliśmy 2 podziemne zbiorniki, w których gromadzona jest woda deszczowa zebrana z zielonego dachu. Po przefiltrowaniu wykorzystywana jest do spłukiwania toalet.

W budynku zainstalowano ponad 200 liczników i 1500 czujników, które są zintegrowane w Systemie Zarządzania Budynkiem (BMS), do którego mamy dostęp nie tylko ze stacjonarnego stanowiska kontrolera ale również przez internet z dowolnego miejsca na świecie. To tylko niektóre z technologii zastosowanych w tym nowoczesnym obiekcie.

Na jakim etapie jest realizacja drugiej fazy kompleksu?

Budowa budynku "Stern", czyli drugiej fazy kompleksu, została ukończona. W tej chwili trwają prace aranżacyjne dla głównego najemcy, firmy ING Services Polska Sp. z o.o. Budynek jest bliźniaczy do biurowca Goeppert-Mayer, a jego komercjalizacja obejmuje już jedynie parter, który przeznaczony jest na funkcje dodatkowe takie jak przedszkole, siłownia i fitness lub sklep.

Jakie są dalsze etapy realizacji projektu GPP Business Park?

Do końca 2014 roku kompleks GPP Business Park będzie obejmował trzy budynki. Czwarty powstanie w 2015 roku. Dalej sukcesywnie co 1-2 lata powstawać będą kolejne biurowce. Wszystko w zależności od potrzeb. Ponadto na terenie GPP Business Park powstanie nowoczesna dzielnica Ekomiasta, w skład której wchodzić będą również mieszkania oraz przestrzeń publiczna w postaci parku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Docelowo GPP Business Park będzie obejmował 100 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, a tempo rozwoju budowy parku uzależnione jest od rozwoju okolicznej infrastruktury, m. in. drogowej oraz zainteresowania ze strony najemców.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zrównoważone budownictwo to nie tylko moda, ale oszczędność

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.224.224
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!