PARTNERZY PORTALU

Chemia coraz bliżej klienta

Fot. Shutterstock
  • Autor: wnp.pl (Adrian Ołdak)
  • Dodano: 28-05-2017 08:50

Chemia w Polsce ma potencjał rozwojowy, ale żeby umocnić pozycję, musi bardziej koncentrować się na specjalizacji i innowacjach. Tym bardziej, że chemia europejska, z różnych powodów, także regulacyjnych, traci pozycję w świecie. To wnioski płynące z debaty „Przemysł chemiczny” podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Na różnice w potencjale rozwojowym sektora chemicznego w Polsce, czy szerzej w Europie Centralnej, a w Europie Zachodniej zwrócił uwagę Marek Jagieła, dyrektor działu chemii przemysłowej BASF Polska. Jego zdaniem, rynek chemiczny Europy Zachodniej jest nasycony, od kilku lat nie rośnie. Tymczasem w Europie Centralnej konsumujemy więcej, mamy silny rynek wewnętrzny. Polskie firmy nadganiają zapóźnienia technologiczne. Inwestują, coraz śmielej zachowują się zagranicą.

Pozycję biznesową polskich firm chemicznych uwidacznia ranking przygotowany przez The Boston Consulting Group (BCG). Umieszczono w nim prawie 200 firm chemicznych z całego świata analizując je pod kątem tzw. całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy (Total Shareholders Return, TSR) w pięcioletnim horyzoncie czasowym (2011-15). W pierwszej „10” znalazły się dwie polskie: Grupa Azoty oraz Grupa Ciech.

- Z naszego zestawienia wynika, że lepiej radzą sobie firmy nakierowane na rynek, na relacje z klientami. Te, które są skoncentrowane tylko na aktywach, wypadają gorzej - podsumował przedstawiający raport, Marcin Jędrzejewski, partner, dyrektor zarządzający w The Boston Consulting Group, moderator panelu.

- Polska chemia jest generalnie rentowna, ale ma tę zaletę czy wadę, że opiera się na commodity (towarowość - red.) - powiedział Paweł Bielski, dyrektor Instytutu Chemii Przemysłowej. - Geneza tego jest historyczna. To zresztą też wymusiło ucieczkę do przodu, inwestycje, konieczność optymalizacji kosztów, wynikającą z drogich surowców i polityki klimatycznej.

Na razie w branży jest dobrze, ale trzeba myśleć o przyszłości.

Nowe trendy

Jednym ze sposobów rozwoju własnego biznesu jest ekspansja zagraniczna. Głośnym tego przypadkiem w ostatnim roku było przejęcie Ineos Styrenics (Francja, Holandia) przez polski Synthos.

Decyzja o tej akwizycji wynikała z potrzeby odpowiedzi na trendy globalne. Wśród nich jest efektywność energetyczna. - Chodziło o spienialny polistyren, który jest stosowany do izolacji domów, a to oznacza mniejsze zużycie energii - wyjaśnił Jarosław Rogoża, członek zarządu, dyrektor pionu badań i rozwoju w Synthos SA.

Optymistycznie na przyszłość chemii patrzy Jarosław Jabłoński, główny inżynier, Biuro Rozwoju i Technologii, PKN Orlen SA.

- Chemia w Europie nie będzie umierać. Wiadomo, że będziemy na nią wydawać coraz więcej niezależnie od tego, czy jesteśmy społeczeństwem bogatym, czy biednym - powiedział, wyjaśniając, że zainteresowanie Orlenu chemią i energetyką wynika z potrzeby dywersyfikacji biznesu wobec dużych wahań cenowych na rynku ropy i nadwyżki mocy produkcyjnych w sektorze rafineryjnym.

Wskazał także na synergię wewnątrz Orlenu w postaci surowca dla petrochemii. - Stąd też nasze inwestycje w polietylen w Czechach. To jest sposób na konsumowanie benzyn - powiedział. - To dobry sposób, bo marża na poliolefinach jest większa niż na wielu innych produktach prostych.

Przyszłością jest chemia, a nie paliwa. Jednak nie od razu. Paliwa będą się się jeszcze świetnie sprzedawały przez kilkadziesiąt lat. Elektromobilność w Polsce na dużą skalę to perspektywa roku 2050.

Specjalizacje i innowacje


- Jeśli chodzi o specjalizację w polskiej chemii jest coraz lepiej. Nie jest wybitnie, jeśli chodzi o specjalizację stricte, do tego dążymy, ale zakres specjalistycznego przeznaczenia pewnych grup produktowych rośnie - ocenił Tomasz Zieliński, prezes Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego. - Nie ma co jednak ukrywać: jesteśmy rynkiem commodity.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chemia coraz bliżej klienta

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.229.122.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!