PARTNERZY PORTALU

Chemia idzie w "zielony ład". Potrzebuje nowości

Chemia idzie w "zielony ład". Potrzebuje nowości
Nowe produkty muszą dostosować się do nowych trendów Fot. mat. pras.

Polskie firmy chemiczne mają świadomość, że bez pójścia w produkty specjalistyczne - a zarazem przyjazne dla środowiska, naturalne - będą miały na rynku ciężko. Innowacyjność jest w cenie i na szczęście polska branża chemiczna to dostrzega.

  • Konieczne jest dopasowanie struktury przemysłu chemicznego do koncepcji zrównoważonego rozwoju.
  • Chemia specjalistyczna to przyszłość, także dla polskich firm.
  • Nowa unijna strategia chemiczna na rzecz zrównoważonego rozwoju wyznaczy kierunki, w jakich podążać powinien przemysł chemiczny.

Zatrudnia ponad 300 tys. osób, ma wielomiliardowe przychody i generuje miliardy złotych dla budżetu - branża chemiczna jest tą, która w Polsce ma się całkiem nieźle. Jednak należy też pamiętać, że konkurencja na rynku chemicznym jest ogromna. Co polskie firmy powinny zrobić i w jakim kierunku pójść, aby nie tylko przetrwać, ale i się rozwijać?

Bez innowacyjności nie ma chemii

Świadomość potrzeb inwestycyjnych mają menedżerowie z branży.

- Przemysł chemiczny stoi w Polsce przed dwoma głównymi wyzwaniami. Z jednej strony to pogoń za efektywnością produkcji w obliczu zmiennej sytuacji na rynku surowców, globalnej konkurencji i trendu związanego z odpowiedzialnym gospodarowaniem zasobami. Z drugiej - wielki potencjał kryje w sobie innowacyjność w obszarze rozbudowy portfolio produktowego, zwłaszcza o wyroby specjalistyczne lub jeszcze szerzej – palety kompleksowych rozwiązań dla klientów. Szansą jest tu bliska współpraca i sojusz z ośrodkami akademickimi, a także start-upami, oraz inwestowanie w kapitał intelektualny przez firmy chemiczne - mówi nam Dawid Jakubowicz, prezes Ciechu.

Wtóruje mu prezes Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dr Tomasz Zieliński. - Istotą rozwoju przemysłu chemicznego jest innowacyjność i jest to kierunek, w którym powinna podążać polska branża chemiczna. Innowacyjność jest integralnym elementem funkcjonowania przemysłu chemicznego. Rosnące wymagania konsumenckie stawiają przed chemią nowe wyzwania. Branża musi stale poszukiwać rozwiązań, które będą spełniać nie tylko zaostrzające się normy wynikające z krajowych i unijnych regulacji, lecz także potrafiące sprostać rosnącym wymaganiom odbiorców i konsumentów - mówi nam Zieliński.

- Żyjemy w czasach, w których Przemysł 4.0 i związane z nim innowacje nie są już odległym trendem przyszłości. Dla wielu przedsiębiorstw są codziennością działań i mogą stanowić jeden z kluczowych elementów ich strategicznego rozwoju. Sektor chemiczny jest jednym z najintensywniej korzystających z nowoczesnych rozwiązań, jednakże nadal stoi przed licznymi wyzwaniami związanymi z ich wprowadzaniem - dodaje prezes Izby.

Czytaj też: Nowe technologie mają napędzić Ciechowi produkcję sody

Dobre wyniki trzeba jeszcze poprawić

Zdaniem specjalistów dotychczasowe dobre wyniki krajowej branży chemicznej są przede wszystkim konsekwencją wzrostu efektywności procesowej i energetycznej.

- W przypadku produkcji wysokotonażowej w Polsce decydujący wpływ na pozycję rynkową firm ma właśnie doskonałość operacyjna, mogąca równoważyć przewagi konkurencyjne firm spoza Europy, które dysponują dostępem do tańszych surowców. W praktyce będziemy mieć zatem do czynienia przede wszystkim z modernizacją instalacji przy optymalizacji wykorzystania aktualnych technologii oraz wysokich standardów produkcji - tłumaczy nam Agnieszka Żyro, prezes Anwilu (Grupa PKN Orlen).
×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chemia idzie w "zielony ład". Potrzebuje nowości

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.234.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!