PARTNERZY PORTALU

Elektromobilność przyszłością przemysłu chemicznego

Elektromobilność przyszłością przemysłu chemicznego
mat.pras.
  • Autor: Artykuł dostarczony przez Fluor S.A.
  • Dodano: 31-07-2020 16:01

Elektromobilność jest kluczowym elementem rozwoju państwa oraz motorem napędowym rozwoju gospodarczego. Końcem 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 8.5 tysiąca samochodów z napędem elektrycznym, a liczba stacji ładowania przekroczyła tysiąc. W Unii Europejskiej z kolei zarejestrowano 459 450 osobowych samochodów z napędem elektrycznym i jest to wzrost o 52,9% względem 2018 roku (dane ACEA - European Automobile Manufacturers’ Association).

Czym jednak jest elektromobilność? Najbardziej trafnym zdaje się być twierdzenie, iż jest to trend popularyzacji pojazdów z napędem elektrycznym. Zaliczyć do nich można między innymi samochody w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles), wykorzystujące wyłącznie energię chemiczną skumulowaną w ogniwach, bez dodatkowego źródła napędu. Kluczowym elementem jest zatem ogniwo. Dziś, z uwagi na ich wysoką sprawność ładowania, wysoką gęstość energetyczną oraz niską wagę, zastosowanie znajdują ogniwa litowo-jonowe.

Według Komisji Europejskiej rynek baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych oraz sieciowych systemach zasilania ma w Europie do roku 2025 osiągnąć wartość 250 mld euro. Niemal wszyscy producenci uruchamiają lub zwiększają produkcję samochodów elektrycznych, dlatego powstają kolejne fabryki i zakłady produkujące ogniwa, które choć jeszcze nieuruchomione, mają wyprzedaną produkcję na kilka lat. Na naszych oczach tworzy się konkurencyjny rynek produkcji baterii w Europie, obejmujący cały łańcuch wartości - od pozyskiwania surowców do recyklingu ogniw. Stanowi to również ogromny potencjał dla przemysłu chemicznego, który może podjąć wyzwanie dostarczania indywidualnych komponentów ogniw.

Aby zrozumieć ogrom możliwości jaki przemysł bateryjny otwiera dla innych gałęzi przemysłu, w tym chemii wystarczy przeanalizować poszczególne komponenty ogniwa. Jednym z nich są elektrody, anoda i katoda, które wytwarzane są w formie folii (aluminiowej w przypadku katody lub miedzianej w przypadku anody). Powierzchnia folii pokryta zostaje cienką warstwą materiału aktywnego. W przypadku katody są to zwykle tlenki litu oraz różnych metali w postaci struktur krystalicznych. Dla anody najczęściej są to materiały będące grafitem naturalnym lub syntetycznym.

Elektrolity to kolejny komponent ogniw litowo-jonowych produkowanych na skalę komercyjną. W większości jako elektrolity stosuje się bezwodne mieszaniny rozpuszczalników organicznych (węglan dimetylu (DMC), węglan etylo metylowy (EMC) bądź węglan etylenu (EC)), sole litu oraz funkcjonalne dodatki podnoszące parametry elektrolitu. Ponownie produkty chemiczne.

Separatory, następny element ogniw, występują najczęściej w formie selektywnych membran polimerowych (polietylen/polipropylen), otrzymywanych między innymi jako produkt przemysłu petrochemicznego.

Proces wytwórczy finalnej baterii sprzedawanej na rynku może być prowadzony w całości przez jednego właściciela na terenie danego zakładu, bazując jedynie za pozyskaniu z zewnątrz surowców. Inni wytwórcy mogą się decydować na zakup już gotowych poszczególnych komponentów od różnych dostawców z zewnątrz i skomponowanie baterii z tychże elementów. Bez względu jednak na rodzaj inwestycji, nie może zostać ona zrealizowana bez przygotowania odpowiedniego projektu, definiującego podstawowe założenia oraz wymagania jakie muszą być spełnione aby móc wybudować oraz uruchomić daną instalację czy fabrykę.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektromobilność przyszłością przemysłu chemicznego

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.11.9
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!