PARTNERZY PORTALU

Firmy po zielonej stronie mocy. Tak to wygląda w praktyce

Firmy po zielonej stronie mocy. Tak to wygląda w praktyce
Polacy oczekują od przedsiębiorstw przechodzenia na odnawialne źródła energii i ograniczania emisji gazów cieplarnianych (fot.pxhere_rawpixel.com)

Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to zdaniem Polaków najważniejsze zadanie dla firm w zakresie zrównoważonego rozwoju. Polacy oczekują od przedsiębiorstw przechodzenia na odnawialne źródła energii i ograniczania emisji gazów cieplarnianych. A jaka jest praktyka?

  • Firmy powinny wspierać nie tylko inicjatywy społeczne, ale też wdrażać rozwiązania przyjazne środowisku, by przeciwdziałać zmianom klimatu - uważają ankietowani Polacy.
  • Naszym celem jest zero waste - mówi założycielka start-upu Syntoil. FB Service chce rozwijać instalacje do produkcji paliwa z odpadów. 3M wypuszcza na rynek 1000 zrównoważonych produktów rocznie.
  • Potrzebne są jednak nowe modele biznesowe, kooperacje uczestników rynku z różnych branż.
  • Czy hasła zero waste, less waste, gospodarka obiegu zamkniętego znajdują już powszechne zastosowanie w praktyce przedsiębiorstw? O tym rozmawiać będziemy podczas sesji GREEN EEC Trends we wtorek 25 lutego w Warszawie. 

Polacy oczekują proekologicznych działań od fir.  Tak wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowanego jesienią 2019 roku. To pierwsze tego typu badanie sprawdzające postawy Polaków wobec Celów Zrównoważonego Rozwoju, czyli planu Organizacji Narodów Zjednoczonych do 2030 roku.

Najwyższy procent wskazań otrzymały działania z zakresu ochrony środowiska naturalnego, które wiążą się z realnym zmniejszeniem oddziaływania firm na środowisko. Jako najpilniejsze zadania dla biznesu ankietowani uznali przechodzenie na odnawialne źródła energii oraz ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. Na kolejnym miejscu znalazły się akcje proekologiczne.

- Firmy powinny wspierać nie tylko inicjatywy społeczne, ale też wdrażać rozwiązania przyjazne środowisku naturalnemu i w ten sposób przyczyniać się do przeciwdziałania zmianom klimatu – komentuje Tadeusz Joniewicz, menedżer ds. zarządzania wiedzą w Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Paliwo z odpadów

W 2016 roku grupa Budimex przyjęła strategię CSR opartą na idei zrównoważonego rozwoju. Zapisano w niej m.in. udoskonalanie standardów bezpieczeństwa i higieny pracy: zapewnienie bezpiecznych miejsc pracy, szkolenia pracowników z zakresu BHP, budowanie kultury organizacyjnej, której kluczowym elementem jest bezpieczeństwo w pracy, promowanie zdrowego trybu życia, dbanie o ergonomię stanowisk pracy itp.

Kolejnym aspektem jest ograniczanie oddziaływania na otoczenie przyrodnicze poprzez efektywne wykorzystanie energii i redukcję powstałych emisji, optymalne wykorzystanie surowców i materiałów oraz minimalizowanie ilości odpadów, kontrolę ryzyk środowiskowych itp.

W kontekście społeczności lokalnych spółka stawia na ograniczanie wpływu na mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanymi pracami i zaangażowanie społeczne na rzecz społeczności lokalnych.

- Staramy się też o zapewnienie mechanizmów nadzoru nad społecznymi i środowiskowymi wynikami działalności - mówi Magdalena Nowicka, kierownik Działu Marketingu FB Service, która jest częścią grupy Budimex.

Prezes spółki Artur Pielech podkreśla, że ma to przełożenie na konkretne wdrożenia technologiczne. W instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych (spółka FB Service posiada takie cztery: w województwach łódzkim i małopolskim oraz dwie w dolnośląskim) już teraz tworzone są linie do produkcji paliwa alternatywnego RDF. Chodzi o zagospodarowanie wysokoenergetycznych odpadów, które z różnych przyczyn (m.in. zabrudzenia) nie nadają się do recyklingu. Takie linie posiada Zakład Zagospodarowania Odpadów Ruszczyn i instalacja komunalna w Krynicznie w gminie Środa Śląska.

Paliwo alternatywne wykorzystywane jest m.in. w przemyśle cementowym jako substytut paliw kopalnych, przyczyniając się do obniżenia emisji. Na to chcemy postawić - mówi prezes FB Service Artur Pielech.

W stronę nowych modeli biznesowych

Katarzyna Błachowicz, wiceprezes zarządu Centrum Kooperacji Recyklingu – not for profit system oraz koordynatorka Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy, podkreśla, że nieunikniona jest współpraca międzysektorowa nie tylko między konsumentami a producentami, ale także między przedsiębiorcami, naukowcami i sektorem publicznym. Ona będzie stanowiła źródło tworzenia nowych modeli biznesowych.

- Powstające lub zdiagnozowane kooperacje uczestników rynku z różnych branż będą przynosić korzyści w ramach symbioz gospodarczych, gdzie u jednego odpad będzie stanowił surowiec do dalszego rozwoju - mówi Błachowicz. I dodaje: - Dotychczasowa wydajność gospodarowania zasobami zamiast z odtwarzalnym wykorzystaniem surowców wiązała się ze znacznymi stratami wzdłuż łańcucha wartości. Dlatego liniowy łańcuch wartości w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym należy rozpatrywać już jako system kaskadowych powiązań.

I tak firma, która w procesach technologicznych odzyskuje surowce z odpadów, zagospodarowując je poprzez recykling w produkcie może nie w pełni wykorzystać powstałe podczas całego procesu odpady, energię czy nawet wodę. W poszukiwaniu rozwiązań znajduje je u siebie (innowacyjne technologie, inny cykl technologiczny) lub u  podmiotów zewnętrznych mogących zagospodarować odpad z pewnego etapu procesu.

W ten sposób przedsiębiorstwo zamyka obieg surowców, zmniejszając wpływ na środowisko, a docelowo uzyskując korzyści biznesowe. Efektem końcowym względnie bezodpadowego procesu może być również zawrócenie, ponowne wykorzystanie wody czy powstałej energii/ciepła do innych procesów bądź włączenie w ten cykl innych podmiotów. Dlatego tak ważne jest optymalizowanie łańcuchów odzysku na całej ich długości, aby lepiej przystosować je do kaskadowania materiałów - zaznacza Katarzyna Błachowicz.

Opony z opon

Taką drogą podąża firma Syntoil, powstały w 2019 roku start-up zajmujący się pozyskiwaniem sadzy z recyklingu opon i zawracaniem jej do obiegu. Martyna Sztaba jest współzałożycielką Syntoil. Jak mówi, w firmie wdraża zasady gospodarki cyrkularnej, bo jest to podstawą jej działania.

×

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Firmy po zielonej stronie mocy. Tak to wygląda w praktyce

  • Jan 2020-02-24 16:13:11
    Hahaha. Skąd wy to wzięliście 🙈🙈🙈
  • Ben 2020-02-23 08:58:09
    Może nie wydumane, ale już wpływ CO2 jest bardzo mocno wątpliwy. Jedno jest pewne, jeśli istotnie wzrośnie ilość energii w krajowym miksie energetycznym, wtedy dopiero się przekonamy jak droga jest energia elektryczna.
  • Maciek 2020-02-22 13:10:13
    "Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to zdaniem Polaków najważniejsze zadanie dla firm w zakresie zrównoważonego rozwoju. " Hahah pierwsze słyszę, mnie nikt o zdani nie pytał. Ba, nie wiem czy ktokolwiek spośród znanych mi Polaków tak uważa. Ale widzę, że lobby cieplarniane nie śpi :) PS: wiecie czego Polacy oczekują? Oczekują dobrego rozwoju gospodarczego, rozwoju infrastruktury, wzrostu dobrobytu. Nie zaś walki z wymyślonymi zmianami klimatycznymi za którą o walkę muszą płacić pośrednio i bezpośrednio.
    • Lol 2020-02-22 16:23:26
      Sorry że tak późno odpisuję ale musiałem odśnieżyć podjazd przed domem... piszesz że problemy klimatyczne to wydumane problemy. Ciekawe

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.216.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!