PARTNERZY PORTALU

Międzynarodowy zespół pracuje nad nową strategią Mercatora

Międzynarodowy zespół pracuje nad nową strategią Mercatora
Prezes Mercatora Wiesław Żyznowski Fot. PTWP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Rafał Kerger
    Rafał Kerger
  • Dodano: 01-09-2020 08:19

Rozmawiamy z prezesem Mercatora Wiesławem Żyznowskim. Mercator nim został gwiazdą pandemicznych czasów zajmował się kilkoma branżami, m.in. medycyną i rękawicami, ale też innymi. Nasz rozmówca założył firmę z bratem, Piotrem Żyznowskim, 30 lat temu. W latach 90. Mercator podzielił się na trzy spółki, które spotykały różne losy. - O Mercatorze Medicalu stało się głośno dlatego, że jest na giełdzie i widać tę wycenę. Ale przecież jest sporo spółek niegiełdowych, które zajmują się ochroną osobistą i one wszystkie są w podobnie dobrej sytuacji. To jest po prostu czas dla takiego biznesu - mówi Rafałowi Kergerowi Wiesław Żyznowski

  • - Nawet jeżeli Mercator osiągnąłby wielkość i dojrzałość, która pozwoliłaby na sprzedaż, to nadal bym o tym nie myślał, bo chciałbym, żeby ta spółka została w rękach polskich, w rękach mojej rodziny - mówi Wiesław Żyznowski.
  • Na zarzut o podnoszenie cen odpowiada, że nie da się utrzymać niskich cen, kiedy popyt jest kilkakrotnie wyższy niż podaż.
  • Mercator pracuje obecnie nad nową strategią. - Potrzebujemy jeszcze kilku miesięcy, ponieważ ona będzie - jak na nas, na naszą miarę i nasze aspiracje - bardzo, bardzo ambitna - mówi nasz rozmówca.
  • Bardzo ciekawy w rozmowie jest wątek reshoringu i potencjalnego podatku od śladu węglowego. Żyznowski nie wierzy w skuteczność Unii w tym aspekcie. A Polska? - Polska stała się krajem wysokich podatków i wysokich kosztów, pewnych rzeczy bez subwencji państwowych nie da się u nas produkować - zaznacza wprost przedsiębiorca. I podaje, że gdyby miał przenieść produkcję z Tajlandii do Polski 100 rękawiczek kosztowałoby ostatecznego odbiorcę dwa razy więcej 
  • Wiesław Żyznowski będzie gościem EEC 2020 właśnie w dyskusji o handlu międzynarodowym. Europejski Kongres Gospodarczy odbędzie się 2-4 września w Katowicach.


Czuje się pan bogatym człowiekiem?

Wiesław Żyznowski: Bogatym w sensie finansowym?

Tak.

To bardzo wąskie podejście, ja patrzę szerzej. Pan widzi tylko zewnętrzne znamiona wartości Marcatora, czyli kapitalizację, tj. liczbę akcji pomnożoną przez kurs.

Widzę bardzo wysoką kapitalizację.

- Kapitalizację, która robi wrażenie. Natomiast ja do tego podchodzą zupełnie inaczej. Kiedy Mercator miał około 50 mln zł kapitalizacji to ja - choć oczywiście wolałbym, żeby miał ją większą - bynajmniej się tym nie przejmowałem, ponieważ nie miałem najmniejszego zamiaru sprzedawać swoich akcji za taką cenę. Zwyczajnie widziałem, że gdybym - a czego nie miałem zamiaru robić - miał sprzedać taką firmę inwestorowi branżowemu, to nie zapłaciłby on 50 mln zł, bo wtedy Mercator miał 50 mln zł obrotu miesięcznego.

Jeżeli ta wartość była wtedy wielokrotnie większa niż to wynikało z kapitalizacji, to ten przeskok, o którym teraz wszyscy mówią, w moich oczach wygląda zupełnie inaczej. To jest ewidentnie zwiększenie wartości, możliwości i potencjału Mercatora, ale nie tak skokowe i nie tak jaskrawe, jakby to wynikało z porównań, które widzimy w mediach.

Mercator jest ostatnio na fali, jest spółką, o której się wiele mówi, a pan został okrzyknięty nowym polskim miliarderem.

Jesteśmy spółką, która zajmuje się ochroną człowieka - głównie ochroną dłoni i rąk. W momencie, gdy przyszedł czas, kiedy ta ochrona stała się o wiele bardziej potrzebna, to w sposób naturalny takie spółki jak Mercator, które od zawsze się tym zajmowały, wypłynęły na szersze wody. O samym Mercatorze stało się głośno dlatego, że jest na giełdzie i widać tę wycenę. Ale przecież jest sporo spółek niegiełdowych, które zajmują się ochroną osobistą i one wszystkie są w podobnie dobrej sytuacji. To jest po prostu czas dla takiego biznesu.

Wielu zarzuca Mercatorowi że wasz sukces to szczęście. Mieliście możliwość trzykrotnego podniesienia ceny produktu z dnia na dzień. Co by pan odpowiedział tym krytykom? Czy wasz sukces to tylko cena?

Każdy, kto wie, na czym polega bilansowanie podaży i popytu, wie też, że jeżeli popyt jest kilkakrotnie wyższy niż podaż, to nie ma możliwości ucieczki od podwyżek. Na początku sprzedawaliśmy rękawice po cenach dużo niższych niż mogliśmy to robić i doszło do tego, że ośrodki ochrony zdrowia kupowały u nas rękawiczki i odsprzedawały je dalej, robiąc na tym biznes. Na dłuższą, ale i na krótszą - liczoną w dniach - metę nie da się utrzymać niskich cen, kiedy popyt jest kilkakrotnie wyższy niż podaż. Zresztą my tutaj mówimy o cenach, które widzą użytkownicy, klienci, ale one są pochodną tego, że wzrosły ceny u producentów. Wszyscy producenci rękawic bardzo podnieśli ceny, co znalazło odbicie w cenie finalnej.

--------------------

Zostało jeszcze 3/4 rozmowy. Całość znajdziecie w Strefie Premium WNP.PL.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SPÓŁKI

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Międzynarodowy zespół pracuje nad nową strategią Mercatora

  • Tomasz 2020-09-01 17:35:26
    "ośrodki ochrony zdrowia kupowały u nas rękawiczki i odsprzedawały je dalej, robiąc na tym biznes" - proszę wskazać owe ośrodki, w innym przypadku to pomówienie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!