Naukowcy przez przypadek odkryli plastik, który sam znika

Elastyczny i degradowalny materiał mógłby być potencjalnie przydatny w elektronice fot. Max Pixel/CC0
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: KO
  • Dodano: 19-07-2021 13:43

Tworzywo opisane na łamach „Journal of the American Chemical Society" rozkłada się w tydzień. Potrzebuje do tego słońca i powietrza.

Chińscy badacze szukali plastiku, którego kolorem można sterować za pomocą pH (kwasowości). Dzięki temu miał on mieć zastosowanie jako marker chemiczny.

Podczas badań okazało się, że w kontakcie z promieniami słonecznymi i powietrzem głęboka czerwień opracowanego tworzywa blednie, a ono samo się rozkłada. Produktem ubocznym rozkładu jest kwas bursztynowy.

Za rozpad tworzących nowy rodzaj plastiku cząsteczek odpowiada utlenianie zachodzące pod wpływem energii słonecznej. To zupełnie inny mechanizm, niż stosowany w obecnie znanych biodegradowalnych tworzywach, które opierają się na aktywności bakterii.

Naukowcy sądzą, że podobne reakcje może dać się uzyskać także w innych polimerach, co otworzyłoby drogę do opracowania zestawu różnych tworzyw.

Czytaj też: Lotos chce redukować smog za pomocą specjalnego asfaltu

- Będziemy nadal badali degradację plastików - mówi współautor nowego wynalazku Liang Luo, naukowiec zajmujący się materiałami organicznymi na Huazhong University of Science and Technology w Wuhan w Chinach.

Badacz twierdzi, że tworzywo może trafić na rynek w ciągu 5-10 lat. Naukowcy uważają, że można będzie łatwo połączyć je z innymi biodegradowalnymi materiałami, co pozwoli na uzyskanie optymalnego czasu trwałości.

Elastyczny i degradowalny materiał mógłby być przydatny w elektronice. Luo uważa, że polimer zamknięty w telefonie komórkowym lub innym elastycznym urządzeniu elektronicznym przetrwa lata odizolowany od światła i tlenu, ułatwiając jednocześnie pozbywanie się smartfonów po zakończeniu ich użytkowania. Dodaje, że produkt uboczny rozkładu, jakim jest kwas bursztynowy, może zostać wykorzystany w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Do artykułu: Naukowcy przez przypadek odkryli plastik, który sam znika

• Podziel się 2021-07-30 06:20:27
    eeeee tam plastik..... nasz rząd udoskonalił metodę znikania pieniędzy z kont bankowych i to pomimo głoszonych podwyżek i dopłat ludzie pozbyli się niejawnie zgodnie z prawem ogromnej ilości oszczędności.
  • HPTFE 2021-07-20 13:42:38
    Ten Wuhan to wygląda na bardzo silny ośrodek innowacyjno-naukowy, MIT już jest w tyle.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.230.180