Przez chiński kryzys węglowy mogą stanąć ciężarówki

Przez chiński kryzys węglowy mogą stanąć ciężarówki
Mocznik jest kluczowym składnikiem płynu AdBlue, który stanowi dodatek stosowany we współczesnych samochodach z silnikiem diesla, napędzającego większość samochodów ciężarowych i dostawczych. fot. Shutterstock

Ograniczony dostęp do surowców oraz brak dywersyfikacji dostaw mogą w dość nieoczekiwany sposób doprowadzić wielkie gospodarki na skraj paraliżu. W połowie października Chiny zablokowały eksport mocznika, kluczowego składnika płynu AdBlue, który wykorzystywany jest w procesie oczyszczania spalin w samochodach diesla. Deficyt Adblue w Korei może spowodować unieruchomienie ciężarówek, co wiązałoby się z przerwaniem lokalnych łańcuchów dostaw, a w efekcie także paraliżem biznesu i konsumentów.

  • Korea Południowa w ogromnej mierze uzależniona jest od importu mocznika z Chin.
  • W wyniku braku węgla, który wykorzystywany jest w produkcji mocznika, Chińczycy zdecydowali się zachować swoją produkcję w granicach kraju, odcinając tym samym główne źródło cennego roztworu Korei Południowej.
  • Mocznik jest kluczowym składnikiem płynu AdBlue, który stanowi dodatek stosowany we współczesnych samochodach z silnikiem diesla, napędzającego większość samochodów ciężarowych i dostawczych.
Korea Południowa w ciągu kilku tygodni uruchomiła alternatywne źródła pozyskiwania mocznika. Miejscowy rząd kolejny raz zmuszony jest do przyspieszonej analizy zagrożeń związanych ze zbytnim uzależnieniem od jednego źródła importu surowców i półproduktów.  

AdBlue stanowi dodatek stosowany we współczesnych samochodach z silnikiem diesla, napędzającego większość samochodów ciężarowych i dostawczych. Wlewany do oddzielnego zbiornika, podczas powstawania spalin odpowiada za zamianę szkodliwych związków w parę wodną i azot. Brak płynu AdBlue uniemożliwia uruchomienie samochodu, może więc oznaczać trudności logistyczne, utrudnienia w dostawach, w tym także paliw na stacje.

Korea Południowa w ogromnej mierze uzależniona jest od importu mocznika z Chin. Jak podaje portal “The Korea Herald” w 2011 r. zamknięto w tym kraju jego ostatnią fabrykę. Z kolei według Południowokoreańskiej Służby Celnej w okresie od stycznia do września tego roku 97,6 proc. kluczowego składnika AdBlue importowane było z Chin. 

Brak chińskiego produktu nie jest związany z sankcjami, lecz z niedoborem mocznika na rynku wewnętrznym w ChRL. W wyniku braku węgla, który wykorzystywany jest w produkcji mocznika, Chińczycy zdecydowali się zachować swoją produkcję w granicach kraju, odcinając tym samym główne źródło cennego roztworu Korei Południowej.

Sprowadzenie mocznika z innych krajów jest dla Koreańczyków wyzwaniem. W dobie ograniczonych zasobów, każda gospodarka stara się zaspokajać przede wszystkim własne potrzeby. Zbudowanie nowych i zdywersyfikowanych łańcuchów dostaw może zająć wiele czasu, a Seul znajduje się obecnie w niezwykle trudnej sytuacji negocjacyjnej. Biorąc pod uwagę, że dzienne zapotrzebowanie na AdBlue w Korei Południowej to około 220 ton płynu, sprowadzone 27 ton mocznika z Australii i 200 ton z Wietnamu nie zaspokoi na długo potrzeb Koreańczyków.

Obecnie Seul negocjuje z Pekinem poluzowanie ograniczeń, a w ciągu najbliższych tygodni dostawy mocznika mają być przynajmniej częściowo wznowione. Obecnie Koreańczycy posiadają zapasy, pozwalające im na zaspokojenie potrzeb lokalnego rynku przez nieco ponad dwa miesiące. 

Kryzys ten wywołał ogromne poruszenie w świecie południowokoreańskiego przemysłu, a miejscowy rząd planuje działania, mające uchronić Koreę od podobnych zagrożeń w przyszłości. Do 2030 r. południowokoreański przemysł ma być jedynie w 30 proc. uzależniony od importowanych surowców i podzespołów, podczas gdy obecnie jest to ponad 80 proc. 

W Polsce za produkcję płynu AdBlue odpowiada Grupa Azoty. Wraz ze wzrostem cen gazu (wykorzystywanego do produkcji mocznika) także w Polsce spodziewany jest wzrost cen AdBlue.
Czytaj więcej: Chemia bije się o gaz z energetyką

Choć ograniczenie produkcji AdBlue nie jest planowane, wzrost cen surowców odbije się także na branży transportowej w naszym kraju.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×
  • Korea Południowa

    Przelicz walutę
  • won (KRW)

  • 0,348 złoty (PLN)

    0,075 EUR, 0,085 USD

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Przez chiński kryzys węglowy mogą stanąć ciężarówki

  • ooo 2021-11-23 16:31:05
    Wszystko produkowane w Chinach. Czy aby na pewno przy dzisiejszej automatyzacji, koszty pracownika odgrywają, aż tak durzą rolę w produkcji, bo coś mi się nie wydaje?
  • Rozwiązanie 2021-11-23 15:53:47
    Niech szczają do nocników i zdają kontyngent. Mocznika będzie w bród.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.23.219.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!