Roczny bilans zniszczeń, będących wynikiem procesów korozyjnych, szacowany jest na miliardy dolarów. Pomimo tego, świadomość zagrożeń jakie niesie za sobą korozja wciąż jest bardzo niska. Podobnie jak wiedza na temat ochrony stali przed korozją.
Niewiedza może doprowadzić do wielu nieprzemyślanych decyzji, które będą brzemienne w skutkach. Przykładem są nasi zachodni sąsiedzi. Blisko 15 tys. niemieckich mostów i wiaduktów nadaje się do generalnego remontu. Przyczyną tego jest fakt, iż do zbrojenia konstrukcji żelbetowych wykorzystano zwykłą stal zbrojeniową - okres żywotności konstrukcji ma swoje limity, w konsekwencji podczas normalnego użytkowania naturalnie pojawia się korozja. Obecnie renowacja tych obiektów wiąże się z zamknięciem linii kolejowych i drogowych, co z kolei grozi ogromnymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Według danych Najwyższej Izby Kontroli, polska administracja drogowa w fatalny sposób zarządza obiektami mostowymi. W konsekwencji mosty, wiadukty, estakady, kładki oraz przepusty nie są utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, który zapewniłby bezpieczeństwo ludzi i sprawność ruchu drogowego. Z ustaleń kontroli wynika, że na sieć polskich dróg publicznych, która wynosi 412 tys. km, znajduje się ponad 35 tys. mostów i wiaduktów, z czego ponad połowa wymaga gruntownego remontu. Proces renowacji obiektów mostowych można już zauważyć na polskich drogach. Przy wykorzystaniu technologii cynkowania ogniowego, żywotność tych obiektów mogła zostać przedłużona o kilkadziesiąt lat. Kwestia ta podobnie wygląda w innych branżach, stąd też coraz większe grono specjalistów, którzy rekomendują metodę cynkowania ogniowego jako najbardziej skuteczną ochronę przed korozja.
Również edukacja w tym zakresie jest bardzo ważna. Na problem ten uwagę zwróciło Polskie Towarzystwo Cynkownicze:
- Skupiając się na działaniach edukacyjnych, chce zachęcić i uświadamiać wszystkich: inwestorów, projektantów, użytkowników, decydentów w sprawie zagrożeń, jakie wynikają z bagatelizowania problemu korodowania stali. W Europie wyróżnia się cztery środowiska korozyjne oraz morskie, Polska znajduje się w strefie trzeciej, tak więc obiekty w dużym stopniu są narażone na korozję - mówi Jacek Zasada, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Cynkowniczego. Jest wiele kroków, jakie należy podjąć w walce z korozją. Rozmawianie o tym problemie i rekomendowanie najlepszych rozwiązań zabezpieczających jest naszym priorytetem. Z prowadzonych przez PTC działań wynika, że jedną z najlepszych metod zabezpieczenia stali jest cynkowanie ogniowe, które chroni konstrukcje co najmniej przez 40 lat - dodaje.
Dzięki uświadamianiu o problemach wynikających z korozji można uniknąć wielu problemów oraz przyczynić się do ochrony środowiska. Korozja powoduje ogromne szkody w gospodarce. Ograniczenie jej występowania to nie tylko zapobieganie stratom materialnym, ale także przedłużenie okresu użytkowania konstrukcji oraz ograniczenie ilość elementów odpadowych.