Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Łódzkie budowa A2 i przebudowa dróg wojewódzkich wśród głównych inwestycji

Autor: PAP
Dodano: 05-11-2011 20:33

Budowa lub przebudowa ok. 132 km dróg wojewódzkich, budowa odcinków autostrady A2, końcowe prace przy węźle Stryków i obwodnicy Opoczna - to najważniejsze inwestycje drogowe w Łódzkiem w 2011 roku.

Jedną z największych inwestycji, którą prowadzi łódzki zarząd dróg wojewódzkich (ZDW), jest rozbudowa ponad 27-km drogi 708 z Ozorkowa przez Warszyce, Stryków do Niesułkowa wraz z obwodnicą Strykowa. Wartość tej inwestycji to ponad 123 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z Unii Europejskiej.

Marcin Nowicki z łódzkiego ZDW, z którym rozmawiała PAP, zwraca uwagę, że większość dużych inwestycji zaplanowana jest na dwa, trzy lata. Według planu w 2011 roku rozbudowanych, przebudowanych lub odnowionych ma być łącznie ok. 132 km dróg, a kosztować to ma prawie 245,6 mln zł.

Nowicki poinformował, że łącznie w latach 2008-2011 zmodernizowanych ma być 608 km dróg za kwotę 781,5 mln zł.

W Łódzkiem w 2011 roku trwa budowa dwóch odcinków autostrady A2 (Stryków - Konotopa). Pierwszy z nich - ze Strykowa do okolic Bolimowa - liczy 29,2 km i ma kosztować 989 mln zł, drugi - długości 16,9 km (Bolimów - granica woj. łódzkiego) to koszt prawie 850 mln zł. Pierwszy z tych odcinków miało wybudować chińskie konsorcjum Covec, jednak w czerwcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę z Chińczykami po tym, jak przestali płacić podwykonawcom, a następnie domagali się renegocjacji kontraktu. Budowę tego fragmentu dokończy za 989 mln zł konsorcjum firm Eurovia i Warbud. Umowa z chińskim konsorcjum Covec opiewała na 754,5 mln zł.

Jeszcze w tym roku gotowy ma być węzeł "Stryków", który połączy dwie autostrady - A1 i A2 - i umożliwi bezkolizyjny zjazd z tych autostrad we wszystkich kierunkach. Wartość inwestycji wyniosła ponad 251 mln zł netto.

W ramach węzła wybudowano m.in. 13 wiaduktów drogowych, 8 łącznic oraz 23 przepusty pod autostradą. Łączna długość dróg dojazdowych i łącznic wynosi ok. 18 km. Jak powiedział PAP Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki temu gotowy węzeł w każdej chwili będzie można podłączyć do autostrad, kiedy ich budowa zostanie skończona.

W sierpniu tego roku w okolicach miejscowości Walichnowy ruszyła budowa pierwszego odcinka drogi ekspresowej S8 w Łódzkiem. Inwestycja ma kosztować prawie 118 mln zł i będzie finansowana ze środków unijnych.

Węzeł Walichnowy to pierwszy z dziewięciu odcinków S8 realizowanych przez łódzki oddział GDDKiA. Całość - od węzła Walichnowy do węzła Łódź-Południe na autostradzie A1 - będzie miała 113 km długości. Realizacja tej inwestycji wyceniana jest na ponad 5 mld zł. Cała S8 ma być gotowa na przełomie 2013 i 2014 r.

Z kolei pod koniec października w okolicach podłódzkiego Rzgowa rozpoczęto prace przy budowie kolejnego odcinka S8 o długości 19,4 km. Prace mają potrwać dwa lata i trzy miesiące. Inwestycja ma kosztować ponad 689 mln zł netto.

W Łódzkiem jedną z większych inwestycji drogowych jest też budowa zachodniej obwodnicy Pabianic o długości ok. 13 km. Jej wartość to ponad 549,5 mln zł.

Kończy się natomiast - warta ponad 150 mln zł - budowa ośmiokilometrowej obwodnicy Opoczna na drodze krajowej nr 12. Dzięki temu Opoczno będzie miało dwie obwodnice: południową biegnącą krajową 12 i północno-zachodnią w ciągu ul. Przemysłowej, łączącą trasę Piotrków - Radom z drogą do Inowłodza i Rawy Mazowieckiej.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020