Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Ogłoszono przetarg na gliwicki fragment "średnicówki"

Autor: PAP
Dodano: 14-03-2012 13:19

Przetarg na pierwszy z dwóch planowanych gliwickich fragmentów Drogowej Trasy Średnicowej ogłosiła w środę spółka DTŚ SA, koordynująca proces powstawania trasy.

W środę DTŚ SA ogłosiła przetarg na budowę pierwszego gliwickiego odcinka trasy - G1 - o długości 2,8 km. Chodzi o fragment - obejmujący przebieg "średnicówki" od granicy Zabrza z Gliwicami do gliwickiej ul. Baildona, m.in. z węzłem z istniejącą już autostradą A1.

Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. W czerwcu ub. roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka, od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza, dołączono zbudowany za 348 mln zł kolejny fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje jeszcze 15,8 km trasy - przez Zabrze i Gliwice.

W poniedziałek spółka DTŚ SA otworzyła oferty złożone w trwającym od stycznia przetargu na budowę dwóch brakujących odcinków trasy - Z3 i Z4 - od centrum Zabrza do granicy Gliwic, o długości 2950 m. W przetargu wystartowało 14 wykonawców; najtańszą ofertę, na niespełna 184,2 mln zł, złożyło konsorcjum Eurovia Polska i Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów Gliwice.

Planowana droga pobiegnie m.in. na południe od osiedla Żeromskiego w dzielnicy Sośnica i przez teren giełdy samochodowej. Powstaną na niej dwa węzły: typu koniczyna - przy A1 i typu półkoniczyna - przy ul. Kujawskiej. Zaprojektowano łącznie pięć wiaduktów: nad torami PKP, nad ul. Wschodnią, nad autostradą A1 oraz nad rzeką Kłodnicą, nad ul. Błonie oraz nad ul. Kujawską.

Zgodnie z projektem, będzie to bezkolizyjna trasa: od granicy Zabrza do węzła z A1 - trzypasmowa z pasem awaryjnym, od węzła autostradowego do węzła z ul. Kujawską - trzypasmowa, a od węzła z ul. Kujawską do ul. Baildona - dwupasmowa.

Termin składania ofert na budowę odcinka G1 wyznaczono na 25 kwietnia. Do ogłoszenia pozostanie wówczas jeszcze jeden przetarg - na odcinek G2, który ma przeciąć ścisłe centrum Gliwic i zakończyć "średnicówkę" węzłem z drogą krajową nr 88. Według wstępnych zapowiedzi postępowanie to ma ruszyć w połowie br.

Jeśli wszystkie przetargi udałoby się zakończyć w 2012 r., prace na brakujących w Zabrzu i Gliwicach częściach "średnicówki" mogłyby być prowadzone równolegle. Wówczas całość trasy - niezależnie od rozważanej jej dalszej rozbudowy w kierunku wschodnim od Katowic - mogłaby być gotowa w 2014 lub 2015 r. Termin wykonania robót w obu trwających już przetargach określono na 25 miesięcy.

Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Od Katowic do Gliwic skomunikuje razem sześć miast; nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego, lecz obsłuży ruch lokalny.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020