Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2022

Polska walczy w Sądzie Najwyższym Chin o pieniądze za A2

Autor: wyborcza.biz
Dodano: 03-08-2012 05:50

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poskarżyła się do Sądu Najwyższego Chin na chińskie sądy, które od miesięcy blokują wypłaty kar konsorcjum COVEC za zawaloną budowę autostrady A2.

W 2009 r. konsorcjum COVEC wygrało przetargi na budowę na mistrzostwa Euro 2012 dwóch odcinków A2. Chińczycy oferowali wykonanie zlecenia za 1,3 mld zł brutto, połowę taniej niż w kosztorysie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To miała być pierwsza taka chińska inwestycja w UE, otwierająca Chińczykom drogę do lukratywnego rynku zamówień publicznych Europy

Jednak w maju zeszłego roku COVEC przestał płacić polskim podwykonawcom autostrady, a sam zaczął domagać się słonej dopłaty za dokończenie inwestycji. Wtedy drogowa Dyrekcja zerwała kontrakty. I zażądała kar umownych za niewykonane kontrakty.

Bez zwłoki 13 mln zł kary zapłacił Deutsche Bank Polska, który wystawił gwarancję dla polskiej firmy z konsorcjum COVEC. Ale jak po grudzie idzie wypłata 117 mln zł z gwarancji, jakie wystawiły państwowe chińskie banki - Bank of China i China Eximbank - dla chińskich uczestników konsorcjum.

Najpierw chińskie banki wstrzymały wypłaty, bo - jak twierdziły - ich wątpliwości wzbudził nagłówek wniosku. Bo w oficjalnej zagranicznej korespondencji szef GDDKiA jest oznaczany "Rzeczpospolita Polska - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad", a w gwarancjach - "Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad".

GDDKiA wysłała nowy wniosek, oczekując wypłat we wrześniu zeszłego roku. Ale zamiast pieniędzy chińskie banki przesłały informację, iż Ludowy Sąd Chiński na wniosek COVEC zawiesił wypłatę.

Dyrekcja zaczęła się procesować z konsorcjum COVEC w chińskich sądach, ale GDDKiA traci już cierpliwość wobec ich praktyk i poskarżyła się na nie do Sądu Najwyższego ChRL.

Rzeczniczka Dyrekcji Urszula Nelken powiedziała nam, że skargi zostały złożone 18 czerwca. - Orzeczenia sadów w Pekinie i Zhengzhou o wstrzymaniu realizacji gwarancji bankowych są sprzeczne nie tylko z chińskim prawem, ale również z orzecznictwem chińskiego Sądu Najwyższego. Istotna była również opieszałość sądów w Pekinie i Zhengzhou w ponownym rozpatrzeniu sprawy oraz rygorystyczne wymogi nałożone na GDDKiA przez sąd w Pekinie w zakresie tłumaczenia i legalizacji dokumentów, nieproporcjonalne w stosunku do wymogów nałożonych na stronę przeciwną - powiedziała nam Nelken.

Spawa zaległości COVEC kładła się cieniem na majowej wizycie w Warszawie premiera Chin Wen Jiabao. I była stałym tematem wizyty w Chinach pod koniec lipca ministra transportu Sławomira Nowaka. - Minister w każdej rozmowie z chińskimi partnerami oraz władzami Bank of China poruszał kwestie konieczności odblokowania przez Bank of China wypłaty gwarancji bankowej za umowę niezrealizowaną przez firmę COVEC przy budowie autostrady A2 - zapewnił nas rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński. Powiedział, że Sławomir Nowak "otrzymał zapewnienie strony chińskiej, że zarówno rząd, jak i Bank of China traktują tą sprawę bardzo poważnie". - Oficjalna deklaracja strony chińskiej zakłada, że gwarancja jest stronie polskiej należna. Wiceprezes Bank of China podkreślił, że honoruje wszystkie procedury i standardy bankowe - stwierdził Karpiński. Ale dodał, że Nowak "zdaje sobie sprawę, że postępowanie sądowe może być długotrwałe i mimo wszystko nie powinno wpływać negatywnie na chińskie inwestycje w Polsce w ramach linii kredytowej rządu chińskiego wynoszącej 10 mld dol.". I dla Ministerstwa Transportu kluczowe znaczenie będzie miał wyrok polskiego sądu, w którym GDDKiA też pozwała COVEC.

Ale w tym tygodniu prezydent podpisał specustawę o zapłacie przez GDDKiA rachunków podwykonawców, którzy nie dostali zapłaty od generalnych wykonawców autostrad. Te wypłaty mają objąć też firmy, które od ponad roku czekają na zapłatę od COVEC.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2022