Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Rozszerzenie systemu e-myta przebiegło zgodnie z planem

Autor: PAP
Dodano: 14-01-2013 16:08

Rozszerzenie systemu poboru e-myta o kolejne odcinki dróg przebiegło zgodnie z planem - ocenił w poniedziałek w rozmowie z PAP Marek Cywiński, dyrektor generalny operatora systemu, firmy Kapsch Telematic Services.

Do systemu włączono od soboty ok. 139,2 km kolejnych dróg. Chodzi o autostradę A1 na odcinkach węzeł Pyrzowice - węzeł Sośnica (43,7 km) i węzeł Kotlińska - węzeł Stryków I (39,3 km); drogę ekspresową S1 od węzła Pyrzowice do węzła Lotnisko (1,9 km), a także o odcinki drogi ekspresowej S8 węzeł Pawłowice - węzeł Dąbrowa (22,1 km), węzeł Cieśle - węzeł Syców-Wschód (25,1 km), węzeł Modlińska - węzeł Piłsudskiego (7,1 km).

"Viatoll objął ok. 140 km kolejnych odcinków dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie łączna sieć dróg, na których obowiązuje system elektronicznego poboru opłat od samochodów o masie całkowitej powyżej 3,5 t., przekracza 2000 km. Kolejne rozszerzenie czeka nas już 30 marca, wówczas sieć dróg objętych opłatami liczyć będzie blisko 2200 km" - powiedział Cywiński.

Jak poinformował dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, przez pierwsze półtora roku działania systemu Viatoll, przyniósł on przychody w wysokości 1 mld 340 mln zł. "Co ważne, koszty jego budowy i uruchomienia zwróciły się już jesienią ub. r. Bodaj żaden inny podobny system w Europie nie wygenerował tak szybko zwrotu kosztów inwestycyjnych" - zaznaczył Cywiński.

"Jeśli mowa o liczbach, to warto przypomnieć, że obecnie zarejestrowanych jest ponad 650 tys. pojazdów, a ilość operacji, które miesięcznie obsługuje system przekracza 74 mln. Codziennie na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpływa ponad 3 mln zł. To pokazuje skalę przedsięwzięcia - a liczby te będą sukcesywnie rosły" - dodał.

System elektronicznego poboru opłat Viatoll działa od 3 lipca 2011 r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA, a 1 lipca 2012 system rozszerzono o kolejnych 325 km dróg. Do końca października br. wpływy z tego tytułu wyniosły 1,2 mld zł. Opłaty pobierane są od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz autobusów niezależnie od ich wagi.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021