Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

MG: polski eksport w ub.r. wart 141,9 mld euro

Autor: PAP
Dodano: 27-03-2013 19:04

Szacowana wartość polskiego eksportu w 2012 r. wyniosła 141,9 mld euro, podczas gdy w 2011 r. było to 136,6 mld euro - wynika z danych Ministerstwa Gospodarki. Naszym największym rynkiem są Niemcy, gdzie trafia ponad 25 proc. polskiego eksportu.

Jak wynika z danych MG zawartych w raporcie "Wspieramy polską gospodarkę na świecie", szacowana wartość eksportu do Niemiec to 35,6 mld euro. Drugim największym rynkiem eksportowym dla Polski jest Wielka Brytania, gdzie eksportujemy towary o wartości 9,5 mld euro, co przekłada się na 6,7 proc. udziału w eksporcie. Trzecie miejsce przypadło Czechom - do tego kraju trafiły polskie towary o wartości blisko 9 mld euro. Oznacza to, że do naszych południowych wysłaliśmy prawie 6,3 proc. naszego eksportu.

Resort gospodarki wskazał w raporcie, że 75 proc. polskiego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej, więc istnieje potrzeba prowadzenia działalności promocyjnej na innych rynkach. Wytypował pięć z nich: Algierię, Brazylię, Kanadę, Kazachstan i Turcję. "Łączny udział tych rynków w polskim eksporcie wynosi niewiele ponad 2 proc., a kraje te mają (...) duży potencjał gospodarczy, stabilność makroekonomiczną oraz dużą chłonność rynku" - poinformował resort.

Wśród tych krajów, największa część polskiego eksportu trafia do Turcji - w 2012 r. były to towary o wartości 2,4 mld euro. Do Kanady wysłaliśmy towary o wartości 728,7 mln euro, do Kazachstanu o wartości 441,6 mln euro, do Brazylii - 371,9 mln euro, a do Algierii - o wartości 248,6 mln euro.

Jak poinformowało ministerstwo, polscy przedsiębiorcy mogą do 30 czerwca br. składać wnioski o dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na tych pięciu rynkach. Resort przeznaczył na dofinansowanie promocji polskich firm na rynkach zagranicznych 160 mln zł. Na dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na pięciu perspektywicznych rynkach zagranicznych ma być przekazane blisko 15 mln zł, a pozostałe 145 mln zł przeznaczono na realizację branżowych programów promocji.

Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność eksportową mogą wziąć udział w programach promocji ogólnej, takich jak targi, konferencje, czy misje gospodarcze, a także ubiegać się o zwrot 75 proc. kosztów udziału w imprezie.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020