Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Inwestycje infrastrukturalne: nowa nadzieja

Autor: Piotr Stefaniak
Dodano: 10-09-2013 09:41 | Aktualizacja: 15-09-2013 09:41

Jest szansa, że w nowej perspektywie finansowej UE ruszymy z kopyta z inwestycjami infrastrukturalnymi. Ale czy je skończymy w terminie? Czy dojdzie do przełomu w transporcie? No i co się tym razem stanie z budownictwem...

Z szacunków wynika, że wysokość strat krajowego transportu z powodu korków i nieefektywnej infrastruktury w latach 2001-10 wzrosła z 0,41 do 1,04 proc. I są to dane tylko z miast. Owszem, na drogi i kolej wydaje się setki miliardów złotych, lecz potrzeby przewozowe wciąż rosną szybciej niż możliwości ich zaspokojenia.

Zarazem wyglądająca jako tako na papierze infrastruktura, która powstała 30-40 lat temu, ba!, bywa, że i przed wiekiem, w rzeczywistości nie spełnia współczesnych wymagań technicznych. Jej stan uniemożliwia osiąganie odpowiednich szybkości, spełnienia standardów bezpieczeństwa, jakości itp. Jeszcze w 2010 r. prawie 13 proc. dróg powiatowych i gminnych nie miało utwardzonej nawierzchni, a stan "dobry" miało ledwo 60 proc. dróg krajowych. Na taką ocenę zasługuje jedynie 40 proc. sieci kolejowej. Resztę obejmuje eufemistyczne pojęcie: "stan niezadowalający". W konsekwencji pociągi towarowe jeżdżą z prędkością 25 km/h.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019