Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Projekt zmniejszenia stawek dostępu do torów zatwierdzony

Autor: PAP
Dodano: 17-09-2013 16:54

Zarząd zarządzającej torami spółki PKP PLK zatwierdził we wtorek projekt opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, który zakłada zmniejszenie stawek średnio o 20,4 proc. - poinformowała spółka. Teraz projekt trafi do Urzędu Transportu Kolejowego.

Nowe stawki miałyby obowiązywać przez cztery lata. Kolejarze chcą, by weszły w życie od grudnia br., żeby jednak tak się stało, musi je zaakceptować Urząd Transportu Kolejowego. Od momentu, kiedy otrzyma projekt, prezes UTK będzie miał 30 dni na zatwierdzenie go. Może też odmówić zatwierdzenia, wtedy PKP PLK musiałoby przedstawić nową propozycję. Jak poinformowała we wtorek spółka, projekt ma trafić do UTK w najbliższych dniach.

Poza obniżeniem średniej stawki sieciowej o jedną piątą PKP PLK planuje zerową marżę, co ma dodatkowo obniżyć koszty przewoźników. "Zarząd bierze pod uwagę możliwość utrzymania tego poziomu marży w kolejnych latach, w zależności od zapewnienia finansowania na działalność operacyjną spółki ze środków publicznych" - poinformowała spółka.

"Jeszcze nigdy w ciągu ostatniej dekady transport kolejowy nie miał przed sobą tak dobrej perspektywy. Dzięki obniżeniu i stabilizacji opłat przewoźnicy towarowi będą w stanie podpisywać wielomilionowe kontrakty i skutecznie konkurować z transportem drogowym. Najbliższe lata będą należały do przewoźników towarowych" - powiedział cytowany w komunikacie PKP PLK prezes spółki Remigiusz Paszkiewicz.

Zmiana stawek to dobra wiadomość przede wszystkim dla PKP Cargo, które jesienią ma zadebiutować na GPW. To, ile spółka zapłaci za korzystanie z torów, znacznie wpłynie na jej wycenę, ponieważ dostęp do torów to obok wynagrodzeń największy koszt przewoźnika.

Zmianę sposobu naliczania stawek wymusił na Polsce Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał wiosną br., że stosowany przez PKP PLK sposób jest nieprawidłowy. ETS wskazał, że zgodnie z unijnym prawem opłaty te powinny być ustalone po kosztach, które wynikają bezpośrednio z udostępnienia infrastruktury. Tymczasem - jak zauważył ETS - Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat uwzględnienie kosztów, które nie mogą być uznane za bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Wysokość stawek dostępu do infrastruktury jest powodem sporów między PKP PLK a przewoźnikami. Przewoźnicy regularnie postulują ich obniżenie i wskazują, że są one jednymi z najwyższych w Europie, choć stan torów jest jednym z najgorszych. Według wyliczeń branży, przewoźnicy kolejowi mogliby skutecznie konkurować z transportem drogowym dopiero w sytuacji, gdyby stawki opłaty za dostęp do infrastruktury spadły co najmniej o jedną trzecią.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021