Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Komisja PE odrzuca nowe przepisy dotyczące czasu pracy pilotów

Autor: PAP
Dodano: 30-09-2013 17:17

Komisja PE ds. transportu opowiedziała się w poniedziałek za odrzuceniem propozycji KE dot. harmonizacji w UE czasu lotu i czasu czuwania pilotów. Propozycji sprzeciwiają się związki zawodowe pilotów. Jeśli tak samo zagłosuje cały PE, KE będzie musiała się wycofać.

Za odrzuceniem propozycji Komisji Europejskiej opowiedziało się 21 europosłów komisji Parlamentu Europejskiego ds. transportu, poparło ją 13 europosłów.

Związki zawodowe pilotów podnoszą alarm, że przepisy unijne oznaczałyby wydłużenie czasu pracy (łącznie czas lotu i czuwania pilotów) wobec tego, co stosowane jest w niektórych krajach członkowskich, co może narazić na niebezpieczeństwo pasażerów. KE temu zaprzecza i wskazuje, że to właśnie odrzucenie przepisów nie poprawi bezpieczeństwa, bo nowe wspólne zasady chroniłyby pilotów przed przemęczeniem.

"To głosowanie naraża na ryzyko kluczowe środki poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie (...). Zmęczenie pilotów jest bardzo poważną kwestią i są już wdrożone silne reguły w UE w tej sprawie, jednak ta propozycja idzie o krok dalej, skupiając w sobie najlepsze praktyki bezpieczeństwa ze wszystkich krajów UE" - oświadczył po głosowaniu komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Dodał, że potrzebna jest debata "oparta na faktach, a nie na mylących historiach dyktowanych strachem i fałszywymi twierdzeniami". "Liczymy na transparentną debatę z europosłami przed głosowaniem plenarnym" - podkreślił Kallas.

Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA) wylicza, że nowe reguły doprowadziłyby do sytuacji, w której pilot mógłby być 22 godziny "na nogach". Do takiego wyniku dochodzi, dodając 14-godzinny limit lotu w dzień do 8-godzinnego limitu czuwania. Obecnie czas ten waha się między 20 a 26 godzin, a w niektórych krajach UE nie jest limitowany w ogóle - przekonuje KE w opinii, jaką otrzymała w poniedziałek PAP.

Propozycja KE mówi, że łączny czas lotu i czuwania na lotnisku wynosiłby w krajach członkowskich 16 godzin, ale związki dodają do tego 6 godzin czuwania w domu. Komisja argumentuje, że czuwając w domu pilot może spać, ponadto czas ten jest odejmowany od następnego dnia pracy.

"Członek załogi musi wykorzystać czuwanie, jako okazję do spania, dlatego kombinacja czasu czuwania poza lotniskiem z trwaniem lotu nie może realistycznie prowadzić do czasu dłuższego niż 18 godzin bez snu (...). Obecnie, czas czuwania poza lotniskiem może osiągnąć nawet 24 godziny w krajach takich jak Niemcy, Francja i Belgia. Po tych 24 godzinach piloci wciąż mogą lecieć maksymalny przewidziany czas. Te zasady będą nadal stosowane, jeśli nie zostanie przyjęte nowe rozporządzenie" - przekonuje Komisja.

Związki wskazują też, że 11-godzinny limit lotu w nocy przekracza rekomendowane przez naukowców 10 godzin, jednak dziś większość krajów (poza Wielką Brytanią) stosuje 11 godzin 45 minut - wskazuje KE.

Przeciwko nowej propozycji w lipcu wypowiedziały się Austria i Holandia, głosy sprzeciwu podnoszą się też w Wielkiej Brytanii - pisze tygodnik "European Voice".

Za unijnymi przepisami opowiadają się natomiast zrzeszenia przewoźników. Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA) wzywa PE do poparcia propozycji KE przekonując, że brak harmonizacji limitów czasu pracy pilotów prowadzi do fragmentarycznego stosowania przepisów w różnych krajach UE. Ich zdaniem nowe zasady byłyby nawet surowsze niż obecnie.

Jeśli poniedziałkową decyzję komisji PE poprze cały europarlament, KE będzie zmuszona wycofać propozycję. Brak weta PE i krajów członkowskich będzie oznaczać przyjęcie przepisów.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021