Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Lubuskie zakupiło pierwszy pociąg elektryczny

Autor: PAP
Dodano: 31-10-2014 15:07

We wtorek regularne kursy na trasie Zielona Góra - Poznań Główny rozpocznie pociąg elektryczny Impuls zakupiony przez samorząd woj. lubuskiego. Dzięki niemu zwiększy się liczba połączeń z tego regionu do Poznania.

To pierwszy pociąg elektryczny zakupiony przez samorząd województwa - poinformował PAP rzecznik Zarządu Woj. Lubuskiego Michał Iwanowski.

W piątek władze regionu na dworcu w Zielonej Górze zaprezentowały najnowszy z lubuskich pociągów. Kosztował 21,4 mln zł, w tym blisko 12,2 mln zł to dofinansowanie Unii Europejskiej. Skład zakupiono w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej (woj. lubuskie i zachodniopomorskie), w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wspólnie z woj. zachodniopomorskim.

Cały projekt obejmuje zakup 14 Impulsów, z czego dwa trafią do woj. lubuskiego. Drugi pociąg ma przyjechać do regionu w pierwszy kwartale przyszłego roku, niewykluczone, że już w styczniu.

"W nowej perspektywie takich zakupów będzie więcej, bo lata 2014-2020 to kolej na kolej. Pieniądze będą mogły zostać wykorzystane nie tylko na modernizację infrastruktury kolejowej, ale i zakup pojazdów" - podkreśliła podczas prezentacji marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak.

Elektryczny zespół trakcyjny rozpocznie regularne kursy na trasie Zielona Góra - Poznań Gł. od 4 listopada br. Natomiast po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy pociągów, od 14 grudnia br., pojazd wyjedzie na linię komunikacyjną Nowa Sól - Zielona Góra - Zbąszynek - Poznań Gł.

Wicemarszałek woj. lubuskiego Bogdan Nowak mówił, że przez zakup nowego pojazdu w rozkładzie jazdy edycji 2014/2015 zwiększy się liczba bezpośrednich połączeń z lubuskich miast do Poznania z obecnych dwóch do czterech par pociągów dziennie.

Produkowane przez firmę NEWAG SA Impulsy są jednymi z najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Komfort podróży zapewnia ciche, klimatyzowane wnętrze, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie także dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej, są także miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich.

Ponadto producent podkreśla, że Impuls jest ekonomiczny i bezpieczny - cechuje się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej.

W pojeździe zastosowano nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza, kontakt z obsługą pociągu przez tzw. interkom. Pociąg spełnia rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

Województwo Lubuskie zakupiło dotychczas 16 tzw. autobusów szynowych na potrzeby kolejowych przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Łącznie wydało na ich zakup 120,6 mln zł, w dużej części były to pieniądze z funduszy europejskich m.in. w ramach regionalnego programu operacyjnego.

Tabor ten jest udostępniany Lubuskiemu Oddziałowi Spółki Przewozy Regionalne, który realizuje połączenia na zlecenie samorządu województwa. W tym roku za te usługi Lubuskie zapłaci spółce ok. 36,7 mln zł.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020