Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Polacy wydadzą na święta więcej niż rok temu

Autor: WNP.PL (KW)
Dodano: 17-11-2015 15:29

Okazuje się, że Polacy planują wydać na święta więcej niż rok temu, ale jednocześnie chcą racjonalnie planować wydatki. A jakie prezenty kupujemy najchętniej? Czym nasze wydatki świąteczne różnią się od innych krajów Europejskich?

Z 18-tej edycji badania "Zakupy Świąteczne 2015" firmy doradczej Deloitte w 13 krajach Europy i RPA wynika, że na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio 1 282 zł, czyli o około 11 proc. więcej niż deklarowaliśmy rok temu. W Polsce najbardziej pożądanym prezentem pozostają książki, natomiast w większości badanych krajów europejskich jest to gotówka. Upominki coraz chętniej kupujemy przez Internet, a zakupy spożywcze robimy przede wszystkim w dyskontach. Aż 43 proc. Polaków po prezenty wybierze się pomiędzy 1 a 15 grudnia.

Jak się okazuje kobiety wykazują się większą oszczędnością niż mężczyźni i zaplanowane przez nie wydatki zamknęły się w kwocie 1184 zł, u mężczyzn wzrosły do średnio 1383 zł. Biorąc pod uwagę grupy wiekowe, to najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35-44 lata (1523 zł), a najmniej młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł).

Bożonarodzeniowy budżet w przebadanych krajach będzie zbieżny z rzeczywistym poziomem świątecznych wydatków przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego w ubiegłym roku i wyniesie 513 euro, czyli ok. 2177 zł.

- Zdecydowanie największe wydatki deklarują w tym roku Brytyjczycy, którzy na prezenty, artykuły spożywcze i spotkania towarzyskie chcą wydać średnio 884 euro. Za nimi uplasowali się Holendrzy ze średnim budżetem w wysokości 617 euro i Francuzi z kwotą 577 euro. Po przeciwnej stronie skali wydatków znaleźli się Rosjanie, którzy zadeklarowali, że w tym roku nie wydadzą na święta więcej niż średnio 217 euro. W powyższym zestawieniu Polacy, z planowanym budżetem 302 euro, plasują się na trzecim miejscu od końca - mówi Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

W tym roku Polacy na prezenty przeznaczą ok. 44 proc. swojego bożonarodzeniowego budżetu i prawie tyle samo na jedzenie. Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 12 proc. środków.

Podobnie jak w ubiegłym roku mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Danii pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą w swoich krajach. W obecnej edycji badania do tego grona dołączyli również Holendrzy i Słoweńcy.

- Optymizm Polaków dotyczący sytuacji gospodarczej jest bardziej zauważalny niż rok wcześniej, za to tendencję zniżkową można zaobserwować w Grecji, Rosji i RPA, gdzie nastroje konsumentów pogorszyły się - mówi Grzegorz Sencio, starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Prawie jedna czwarta Polaków lepiej ocenia swoją sytuację finansową w porównaniu do ubiegłego roku. Zdaniem 41 proc. respondentów nie zmieniła się ona, a według 36 proc. uległa pogorszeniu. W ocenie swoich przyszłych możliwości finansowych Polacy są bardziej optymistyczni 22 proc. wierzy, że w 2016 roku będzie mieć więcej pieniędzy niż obecnie, a 32 proc. twierdzi, że ich sytuacja finansowa się nie zmieni.

Jak pokazują historyczne wyniki badania, początkowy optymizm Polaków dotyczący przyszłości nie przekłada się na rzeczywistość. W 2014 roku, jedynie 17 proc. konsumentów deklarowało, że w 2015 roku ich sytuacja finansowa się pogorszy, tymczasem okazało się, że pogorszyła się w odczuciu 36 proc. z nich.

Świąteczne wydatki Polaków będą w tym roku lepiej zaplanowane, gdyż 43 proc. respondentów w większym stopniu niż podczas ubiegłorocznej Gwiazdki zamierza zarządzać świątecznymi wydatkami, planując wcześniej budżet. Racjonalność Polaków jest jeszcze bardziej widoczna, gdy te wyniki porówna się z badaniami pozostałych Europejczyków, pośród których takiej odpowiedzi udzieliło jedynie 22 proc. osób. Niemal tyle samo Polaków (42 proc.) zamierza w większym stopniu niż podczas ubiegłorocznych świątecznych zakupów wykorzystać gromadzone przez cały rok oszczędności, podczas gdy średnia dla całej Europy wynosi 14 proc. Z kolei 34 proc. Polaków, czyli niemal dwa razy więcej niż w pozostałych badanych krajach, w mniejszym stopniu ma zamiar robić zakupy pod wpływem impulsu.

Charakter kupowanych prezentów również ma znaczenie – 27 proc. polskich konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym. W 2015 roku cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów: 23 proc. konsumentów planuje częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35 proc. szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach. W większym stopniu 38 proc. z nas chce podczas zakupów wykorzystać punkty lojalnościowe, a 36 proc. vouchery i karty prezentowe.

Połowę budżetu przeznaczonego na prezenty wydajemy na upominki dla swoich dzieci i partnera. A jaki prezent chcielibyśmy zobaczyć pod choinką? Podobnie jak rok temu w Polsce wygrywają książki, które wybrało aż 46 proc. respondentów (o 4 p.p. więcej niż w 2014 roku). Wyprzedziły one gotówkę (38 proc.). Na trzecim miejscu tradycyjnie znajdują się kosmetyki i perfumy (32 proc.). W pozostałych badanych krajach europejskich najbardziej pożądanym prezentem są pieniądze (9 z 13 krajów; Holandia nie zadawała tego pytania w swojej ankiecie). Drugim najbardziej oczekiwanym prezentem są książki (w 4 z 13 krajów: Wielka Brytanii, Włoszech, Danii oraz Polsce). W Europie pierwsza piątka nie zmieniła się od ubiegłego roku i obejmuje: pieniądze (45 proc.), książki (39 proc.), podróże (32 proc.), ubrania (31 proc.) oraz kosmetyki (26 proc.).

Prezenty w galeriach handlowych, żywność w dyskontach

W poszukiwaniu prezentów Polacy coraz częściej zdają się na sklepy internetowe. W tym roku około 92 proc. respondentów zadeklarowało, że skorzysta z nich w celu poszukiwania i/ lub porównywania produktów. Konsumenci doceniają również możliwości jakie dają wyszukiwarki i porównywarki cenowe. Wskazało na nie odpowiednio 94 i 92 proc. respondentów. Coraz większą popularnością w wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert cieszą się również media społecznościowe (53 proc.). Według polskich konsumentów, e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów, możliwość porównywania cen i artykułów, dostawy zakupionego towaru do domu oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów.

Za sklepami tradycyjnymi w największym stopniu przemawiają możliwość otrzymania produktu zaraz po dokonaniu zakupu, kompetencje sprzedawców oraz możliwość uzyskania profesjonalnej porady, ochrona danych osobowych (nazwisko, nr pesel itp.), a także opcja wymiany lub zwrotu zakupionego towaru oraz obsługa posprzedażowa. Gdy decydujemy się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, najczęściej są to galerie handlowe (29 proc.) oraz supermarkety i hipermarkety (24 proc.). W Europie wygrywają natomiast specjalistyczne sieci sklepów (31 proc.) oraz hiper- i supermarkety (27 proc.).

Badanie Deloitte pokazało, że Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. Choć należy zaznaczyć, że w ubiegłym roku na dyskonty wskazało 63 proc. badanych, to w tym roku mniej, bo 60 proc. Pomimo dużej popularności, jaką w Polsce cieszą się sklepy internetowe, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia w nich zakupów spożywczych. Na ten kanał wskazało jedynie 11 proc. badanych, o 4 p.p. mniej niż rok wcześniej.
Zarówno w Polsce, jak i pozostałych badanych krajach europejskich konsumenci oczekują od sprzedawców kompetencji. Zdaniem 60 proc. polskich respondentów (62 proc. Europejczyków), sprzedawcy powinni posiadać wiedzę na temat produktów oferowanych w sklepie.

W następnej kolejności Polacy oczekują, że sprzedawca będzie pomocny w procesie dokonywania zakupów i płatności, natomiast ogół badanych Europejczyków stawia na przyjazne przywitanie/przyjęcie klienta w sklepie.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021