Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Rusza konkurs dot. międzynarodowej ekspansji polskich firm

Autor: PAP
Dodano: 01-04-2016 11:28

W kwietniu rusza kolejny konkurs Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Go_Global.pl. Jego celem jest wsparcie w komercjalizacji na rynkach światowych wyników prac B+R polskich firm technologicznych. Budżet konkursu wynosi 8 mln złotych.

Go_Global.pl jest programem NCBR pozwalającym uzyskać dofinansowanie kosztów przygotowania strategii wejścia na rynki zagraniczne, później zaś rozwoju i weryfikacji tej strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami i partnerami biznesowymi. Adresowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw działających w sektorze wysokiej i średnio-wysokiej technologii.

Beneficjenci pierwszego konkursu Go_Global.pl podkreślają jego przystosowanie do potrzeb tego rodzaju przedsiębiorstw - przede wszystkim z uwagi na sporą elastyczność przy szczegółach projektów.

"GoGlobal.pl oferuje dużą dowolność w kwestii wyboru państwa, w którym realizowany będzie projekt" - powiedziała w rozmowie z PAP Technologie Katarzyna Michalak-Magda, prezes zarządu spółki PolTREG. "Przede wszystkim zaś przekazuje środki na coś, co często bywa niedofinansowane względem badań nad produktem: na profesjonalne doradztwo oraz na weryfikację wypracowanej strategii na docelowym rynku przez inwestorów lub potencjalnych klientów" - dodaje.

Spółka PolTREG została powołana w celu komercjalizacji metody służącej leczeniu cukrzycy typu 1 u dzieci z wykorzystaniem preparatu TREG, powstałego na bazie limfocytów T-regulatorowych. Jak tłumaczy Michalak-Magda, "za jej pomocą regulujemy naturalną reakcję obronną organizmu". "Metoda czasem określana jest mianem +szczepionki na cukrzycę+. Polega ona na tym, że z krwi pacjenta izolujemy limfocyty T-regulatorowe, namnażamy je i podajemy z powrotem pacjentowi, od którego zostały pobrane, bez modyfikacji genetycznych" - opisuje.

PolTREG skupia się w tym momencie na przejściu z fazy laboratoryjnej na skalę przemysłową - elementem tej strategii jest właśnie ekspansja na rynki zagraniczne. "Projekt z Go_Global.pl ma nam pomóc zweryfikować możliwe kierunki, jakimi możemy wprowadzić tą metodę na rynek USA" - mówi PAP Michalak-Magda.

Dodaje równocześnie, że spółka jest bardzo zadowolona ze współpracy z NCBR.

"Program GoGlobal.pl znany był już naszemu zespołowi z wersji pilotażowej" - mówi Michalak-Magda. "Przekonaliśmy się wówczas, że jest on bardzo wartościowy dla firm innowacyjnych, które chcą wystartować na rynkach zagranicznych. Niezwykle przyjaznym dla takich firm czyni go zarówno poziom dofinansowania, jak i łatwość procedur - NCBR udziela tutaj naprawdę ogromnego wsparcia. Również w rozwiązywaniu problemów wynikłych podczas realizacji projektu nie byliśmy nigdy pozostawieni sami sobie" - dodaje.

Podobnie współpracę z NCBR opisuje Urszula Milkiewicz z firmy Origintag, która również zdobyła dofinansowanie w pierwszym konkursie. "Zdecydowaliśmy się na samodzielne napisanie wniosku" - tłumaczy w rozmowie z PAP Technologie. - "Bardzo nam w tym pomogło wsparcie osób pracujących w NCBR - można było uzyskać od nich cenne porady".

Firma Origintag zgłosiła do programu GoGlobal autorską technologię systemu zabezpieczenia marki, opierającą swoje działanie na technologii NFC, która jest podstawą np. płatności zbliżeniowych. "Oferujemy naszym klientom trzy rzeczy: umieszczane na ich produktach tagi, aplikację mobilną oraz system dla producentów, którzy wypuszczają na rynek otagowane produkty" - mówi Milkiewicz. Jak podkreśla, "aplikacja pozwala przede wszystkim sprawdzić oryginalność produktu; możemy również otrzymać różne informacje na jego temat".

Zgłaszając się do programu, firma Origintag planowała przede wszystkim ekspansję do Włoch, Wielkiej Brytanii i Francji - czyli krajów, w których znajdują się producenci narażonych na podrabianie dóbr luksusowych. "Podczas dotychczasowej realizacji projektu przekonaliśmy się natomiast, że tak samo ważne są dodatkowe funkcjonalności marketingowe, czyli możliwość dostępu do informacji o produkcie i kontaktu z producentem" - mówi PAP Technologie Milkiewicz i dodaje, że poszerzyło to grono potencjalnych klientów firmy.

Program Go_Global.pl realizowany jest we współpracy z Plug&Play Tech Center, Fraunhofer MOEZ, Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości, Flinders Partners, FundingBox Accelerator, Accelerace oraz Instituto Superior para el Desarrollo de Internet (ISDI) oraz Polsko-Amerykańską Radą Współpracy (US-Polish Trade Council - USPTC). W tym roku do grona partnerów dołączyli WIOT Technology Group oraz Polski Instytut Badań i Rozwoju oferujący udział programie akceleracyjnym Vertical Engine w Tel Awiwie.

Budżet konkursu to 8 mln zł. Nabór wniosków w formie elektronicznej potrwa od 18 kwietnia do 2 czerwca. Okres realizacji projektu nie może przekroczyć 6 miesięcy, a maksymalna wartość dofinansowania jednego projektu to 150 tys. zł. Beneficjenci programu będą zobligowani do wniesienia wkładu własnego w wysokości 15 proc. kosztów kwalifikowanych.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020