Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021

Pracownicy oczekują dodatkowych świadczeń

Autor: wnp.pl (Katarzyna Walterska)
Dodano: 24-11-2016 19:04

Oferta dodatkowych świadczeń jest coraz większa i stale się rozwija. Czy jednak odgrywa rolę motywacyjną? Coraz więcej pracowników traktuje świadczenia jako obowiązkowy element wynagrodzenia i ma względem pracodawców coraz większe oczekiwania.

Z badania przeprowadzonego przez firmę Grafton Recruitment Polska wynika, że zatrudnieni najczęściej chcieliby otrzymywać od pracodawców prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie kursów językowych, karty sportowe oraz możliwość pracy zdalnej. Wielu oczekuje kart lunchowych i biletów na wydarzenia kulturalne. Ważne są także dofinansowania dojazdów do pracy oraz dodatkowe dni wolne.

Wybierając ofertę zatrudnienia, kandydaci do pracy biorą pod uwagę nie tylko płacę i zakres obowiązków, ale również proponowane przez firmy programy motywacyjne. Trend ten powinien zmuszać pracodawców do zastanowienia, które świadczenia dodatkowe są przez pracowników najbardziej pożądane i dlaczego.

- Niedopasowanie świadczeń może przyczyniać się do spadku zaangażowania i satysfakcji pracowników, a co za tym idzie wpływać na rotację kadr, a nawet na niską efektywność rekrutacji nowych osób. Najczęściej oferta świadczeń pozapłacowych rozmija się z faktycznymi potrzebami pracowników w przypadku opieki medycznej, kart sportowych, wykorzystywania telefonu służbowego do prywatnego użytku oraz wyjazdów integracyjnych - mówi Rafał Glogier-Osiński, dyrektor regionalny ds. marketingu i systemów cyfrowych w Grafton Recruitment Poland.

Jednocześnie badani respondenci potwierdzają znaczenie takich elementów jak: możliwość pracy zdalnej, dofinansowania kursów językowych, dojazdów do pracy, czy dodatkowych dni wolnych. W efekcie wiele firm nie wykorzystuje w pełni potencjału dodatkowych świadczeń. Warto monitorować stopień dopasowania oferty świadczeń pozapłacowych do potrzeb pracowników, gdyż są one elementem systemu wynagradzania.

- W warunkach modelowych program świadczeń pozapłacowych jest dostosowany do potrzeb pracowników i kandydatów, a polityka zarządzania zasobami ludzkimi oparta jest na zarządzaniu poprzez mierzalne kompetencje, jasnej polityce awansowania i wynagradzania, programach rozwoju pracowników i kadry zarządzającej, a także spójnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. W praktyce taka integralność to ogromne wyzwanie dla działu HR oraz kierownictwa firmy - dodaje Glogier-Osiński.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2021