Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Przygotowanie cysterny do okresu zimowego

Autor: Paweł Bernadak
Dodano: 08-01-2017 17:45

Cysterna samochodowa, tak jak każdy inny pojazd, do zimy powinna zostać odpowiednio przygotowana. W szczególności należy skontrolować hamulce, ogumienie, instalację elektryczną oraz układ pneumatyczny.

Adam Ciemniewski, Administrator Flot Ciężarowych w Euromaster, podkreśla, że gabaryty oraz masa cysterny sprawiają, że siły, jakie na nią działają, są znacznie większe niż na pojazd osobowy, a tym samym mogą stanowić potencjalnie większe zagrożenie: - W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan wszystkich elementów eksploatacyjnych. Zaczynając od ogumienia (w tym koła zapasowego) na wszelkich płynach eksploatacyjnych kończąc.

Nie można jednak ograniczać się do samych oględzin. Należy również sprawdzić ciśnienie w kołach wg tabeli producenta i w razie potrzeby wyrównać. Ponadto należy skontrolować, czy żadna śruba nie jest zapieczona lub skorodowana i można ją bez problemu odkręcić. - W sytuacji awaryjnej może to zaoszczędzić czas, nerwy oraz pieniądze - dodaje ekspert. Przypomina również, że jeśli przewidziana jest podróż za granicę, należy pamiętać przygotowaniu pojazdu pod kątem wymogów legislacyjnych panujących w danym kraju. Uchroni to nie tylko przed niebezpieczną sytuacją na drodze, ale przed mandatem czy unieruchomieniem pojazdu przez policję bądź inspektorów technicznych. Niesprawny technicznie pojazd to również ryzyko, że kontrahent odmówi wydania frachtu do transportu.

Olej silnikowy

Jednym z elementów przygotowań do zimy może być wymiana oleju silnikowego na rzadszy, ułatwiający uruchamianie samochodu podczas mrozów. Eksperci Shell przypominają bowiem, że nowoczesne, wysoko obciążone silniki Diesla potrzebują wyjątkowej ochrony. Dlatego aby zminimalizować ryzyko przestoju, spowodowanego niespodziewaną awarią, należy pamiętać o dobrej jakości oleju silnikowym, którego rodzaj i właściwości mogą być kluczowe dla sprawności jednostki napędowej pojazdu ciężarowego. - Oleje półsyntetyczne, w porównaniu z mineralnymi, szybciej smarują jednostkę napędową w niskich temperaturach, pomagają ograniczyć zużycie paliwa i lepiej chronią silnik dzięki odpowiednio dobranym dodatkom przeciwutleniają- cym - mówi Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell niekonieczna. - Nasze pojazdy zalewane są olejem silnikowym fabrycznie. Ze względu na bardzo długie okresy między przeglądami, sięgające przy użytkowaniu komputera FleetBoard 150 000 km, użytkownicy naszych pojazdów raczej nie wymieniają oleju silnikowego na olej Masy 0W30 lub 0W40. Po prostu od sezonu zimowego do sezonu zimowego nie zachodzi potrzeba wymiany oleju-wyjaśnia Artur Domański, Product Manager, Mercedes- -Benz Trucks. Dodaje, że w razie braku dostępności oleju, jakim oryginalnie był zalany silnik, można w celu uzupełnienia zastosować olej innej marki, spełniający jednakże wymogi producenta.

Pozostałe płyny

Wymianę płynu hamulcowego zaleca się co 2-3 lata lub po 40 000 km. Niestety, wielu kierowców - jak i co gorsza mechaników - nie jest tego świadomych. Podobnie, jak i tego, że dla bezpieczeństwa na drodze istotna jest również jakość płynów. Dlatego firma Organika już po raz czwarty, tym razem przy współudziale sieci serwisów Euromaster, organizuje akcję "Jedź Bezpiecznie", której celem jest zwrócenie uwagi kierowców na rolę niezawodnionego, dobrej jakości płynu hamulcowego dla bezpiecznej jazdy. Oczywiście, jasnym jest, że przed sezonem wymienić należy również płyn do spryskiwaczy i sprawdzić takie rudymenty jak stan piór wycieraczek.

Elektryka

W przypadku instalacji elektrycznej należy skontrolować połączenia, a więc gniazda, wtyczki oraz czy nie są popękane klosze lamp i urwane odblaski. Trzeba także zwrócić uwagę na światła odblaskowe i obrysowe, stan akumulatorów i sprawność ogrzewania postojowego.

Producenci ciężarówek coraz częściej inwestują w energooszczędne rozwiązania. Nowością ułatwiającą eksploatację pojazr dów Mercedes-Benz Actros zimą jest alternator o zmiennym napięciu ładowania, podający prąd o natężeniu 100 lub 150 A. Alternator LIN (LIN-ang. Local Intercon- nect Network) ma inteligentny układ sterowania, odzyskuje prąd przez rekuperację i dostarcza do układu elektrycznego (akumulator/ sieć pokładowa) samochodu ciężarowego. Dzięki inteligentnemu układowi sterowania przy hamowaniu silnikiem alternator ładuje akumulator z maksymalną wydajnością. Gdy moment hamowania silnikiem zmniejsza się, energia odzyskana z rekuperacji jest dostarczana do sieci pokładowej. Dodatkowo, aby zapobiec przypadkom całkowitego rozładowania akumulatorów w okresie zimowym, Mercedes-Benz wprowadził odłączniki energii i system monitorowania stanu naładowania akumulatorów.

Ogumienie

W opinii specjalisty Mercedesa w przeciwieństwie do samochodów osobowych w pojazdach ciężarowych praktycznie nie zdarza się wymiana opon na zimowe. - Wszystkie nasze samochody wyposażone są w opony o bieżniku błotno-śniegowym na osi/osiach napędowych (M+S), zapewniające wystarczającą trakcję w przeciętnych warunkach zimowych -mówi Artur Domański. Jednak na specjalne życzenie, głównie dla klientów obsługujących tynki skandynawskie, można zamówić w serwisie opony zimowe Scandinavia Continental o zwiększonej przyczepności. Natomiast kierowcy poruszający się w górach wyposażają swoje samochody w łańcuchy śniegowe, dużo skuteczniejsze od opon zimowych.

Adam Ciemniewski wyjaśnia z kolei, że opony należy dobierać w oparciu o trzy czynniki: jaki pojazd potrzebuje ogumienia, jaki ładunek jest wieziony oraz po jakich drogach odbędzie się transport. Jeśli chodzi o drogi, to inny bieżnik potrzebny jest w terenie o znacznych różnicach wysokości, a inny w terenie płaskim o mniej agresywnym podłożu. Dodaje, że w Polsce głównie korzysta się z opon z bieżnikiem regionalnym, o dużo agresywniejszej rzeźbie, który lepiej poradzi sobie w trudnych warunkach.

Zabudowa cysterny

- Najważniejsza sprawa to uzupełnienie zbiornika wabcotyłem w instalacji pneumatycznej zabudowy - mówi Piotr Iwański, Dyrektor Handlowy SchwarzmiMler Polska. Eksperci tej firmy wyjaśniają, że wzbogacanie powietrza w ten środek zapobiega zamarznięciu zaworów oraz pielęgnuje układ pneumatyczny. Osuszone sprężone powietrze pobierane jest z samochodu ciężarowego, z przewidzianego do tego celu przyłącza. Tak pobrane powietrze jest następnie gromadzone w zbiorniku ciśnieniowym. Ponieważ w sieci przewodów rurowych należy liczyć się z zanieczyszczeniem i skraplającą się wodą, bezpośrednio przy urządzeniu sprężone powietrze prowadzone jest przez tak zwany zespół przygotowania sprężonego powietrza i odpowiednio uzdatniane do zastosowania. Natomiast Piotr Bogdański, Dyrektor Generalny marki L.A.G. w Grupie DBK przypomina o oczyszczeniu rynny zlewowej na górze cysterny oraz sprawdzeniu drożności przewodów spustowych. Ważna jest również kontrola drzwi szafy oraz ewentualna wymiana uszczelek i regulacja zamków.

Bezpieczna jazda

Polscy kierowcy zawodowi jeżdżą coraz bezpieczniej, co potwierdzają policyjne statystyki, informujące o coraz mniejszej liczbie wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Jednak, jak podkreśla Adam Ciemniewski, warto pamiętać, by kierowca bądź kierowcy byli wypoczęci i bezwzględnie przestrzegali czasu pracy tachografu. Ponieważ te same statystyki pokazują również, że najbardziej zawodnym elementem jest zawsze człowiek. Natomiast eksperci Mercedes-Benz przypominają, że podczas jazdy w warunkach zimowych należy przestrzegać następujących wskazówek:
- Przed wyjechaniem na śnieg, błoto po- śniegowe lub lód zamontować łańcuchy przeciwśnieżne.
- Dostosować technikę jazdy do zimowych warunków drogowych.
- W przypadku wystąpienia problemów z trakcją podczas jazdy z łańcuchami przeciwśnieżnymi, wyłączyć układ ASR lub asystenta systemu stabilizującego jazdę.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020