Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Rozwój - solo czy w duecie?

Autor: Piotr Stefaniak
Dodano: 23-02-2017 09:45 | Aktualizacja: 23-02-2017 09:58

Przykład spółki joint venture Solarisa i Stadlera wskazuje na możliwość współpracy, a nie konfrontacji, na perspektywicznym rynku taboru dla komunikacji zbiorowej. Czy pozostanie wyjątkiem?

Wśród polskich producentów dominują Pesa i Newag (stawia też na nich program Luxtorpeda - część Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju), ale wielki postęp sektora to wspólny sukces także dwóch innych producentów z krajowym kapitałem i trzech z zagranicznym.

W pierwszej wersji projekt Luxtorpeda zakładał specjalizację przemysłu kolejowego tylko w woj. wielkopolskim i kujawsko-pomorskim, gdzie pracują Solaris, Pesa Bydgoszcz, H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych czy poznański Modertrans.

- Ograniczenie programu do tych dwóch województw ogranicza zarazem konkurencyjność i pomija inne, prężnie działające firmy w branży, w tym naszą - wskazywał w marcu Zbigniew Konieczek, prezes sądeckiego Newagu.

Po interwencjach spółkę ujęto w rządowym programie. Teraz wspomniany argument wraca w wypowiedziach przedstawicieli firm z kapitałem zagranicznym.

- Znajdujący się na wstępnym etapie Program Luxtorpeda może przybrać różne scenariusze rozwoju krajowego przemysłu szynowego. Należy oczekiwać, by docelowo proces ten przebiegał z udziałem wszystkich firm i graczy, obecnych z działalnością produkcyjną na polskim rynku - mówi Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019