Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Nissan miał problemy z jakością już od 20 lat?

Autor: PAP/PSZ
Dodano: 20-10-2017 13:24

Nieprawidłowości dotyczące inspekcji jakości samochodów w japońskich fabrykach Nissana trwały co najmniej 20 lat - podała telewizja publiczna NHK. Wczoraj koncern zawiesił krajową produkcję samochodów na co najmniej dwa tygodnie w związku z tym problemem.

Dochodzenie wewnętrzne w firmie wykazało, że Nissan od co najmniej 20 lat nie przestrzegał procedur dla końcowych inspekcji jakości produkowanych przez siebie pojazdów.

Minister transportu Keiichi Ishii oświadczył w piątek, że trwający wciąż audyt w fabrykach Nissana nie wyjaśnił, jak doszło do tego, że końcowe inspekcje jakości na liniach produkcyjnych odbywały się z udziałem niecertyfikowanych oficjalnie techników, co stanowi naruszenie zasad ustanowionych przez resort.

Rzecznik Nissana odmówił komentarza w sprawie najnowszych doniesień medialnych, a jedynie odniósł się do słów szefa firmy - Hiroto Saikawy, który w swoim czwartkowym oświadczeniu poinformował, że sposób szkolenia inspektorów w Nissanie nie zmienił się od 20 lat.

Saikawa dodał, że to, ile lat trwał proceder, jest oddzielną sprawą do wyjaśnienia. Jego zdaniem nieprawidłowości wywołały m.in. naciski na zwiększanie wydajności produkcji i inspekcji, a także źle działająca komunikacja w fabrykach.

Nissan będzie kontynuował w Japonii produkcję samochodów przeznaczonych na eksport, w tym popularnego modelu Rogue, a także elektrycznego Leafa. Proces inspekcji, o którym mowa, nie obejmuje samochodów produkowanych na rynki zagraniczne, a jedynie na lokalny, japoński.

Czytaj także: Nissan wstrzymuje produkcję samochodów w Japonii

W sierpniu Nissan wyprodukował w Japonii około 79,3 tys. samochodów pasażerskich i dostawczych. Około 27 tys. z nich wyprodukowano z przeznaczeniem na rynek lokalny, który stanowi mniej więcej 6 proc. światowej produkcji koncernu.

Pomimo tego, że Nissan zaprzeczył jakoby wadliwy proces inspekcji miał wpływ na jakość pojazdów opuszczających fabryki koncernu, sprawa podnosi pytania o to, jak przestrzegane są reguły obejmujące proces produkcji samochodów i części motoryzacyjnych w Japonii.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020