Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Krok do kolei metropolitarnej na Śląsku

Autor:  PAP/DM  |  13-01-2018 16:12
W 2020 r. spółka PKP PLK ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii kolejowej E65 w centralnej części woj. śląskiego, która docelowo ma m.in. umożliwić tworzenie tam tzw. kolei metropolitalnej. Część tych projektów PLK mają mieć w połowie 2019 r.

  • Zakończenie części prac projektowych jest planowane na przyszły rok.
  • Stosunkowo wolne tempo prac m.in. to efekt braku zaplecza finansowego.

Fot. mat. pras.

Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice". Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).Pierwotnie szacowana na ok. 4 mld zł inwestycja, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miała umożliwić tworzenie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w ub. roku o odłożeniu realizacji zasadniczej części prac na kolejne lata.

Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całego zakresu inwestycji (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Przebudowę wszystkich poszczególnych odcinków od wiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców (łączna wartość tych zamówień to blisko 40 mln zł).

Jak poinformował Jacek Karniewski z biura prasowego PLK, zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód na budowę dla odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe spółka planuje obecnie w czerwcu 2019 r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) - w 2020 r.

Zakończenie prac projektowych dla pozostałych odcinków: Tychy - Most Wisła, Most Wisła - Czechowice Dziedzice - Zabrzeg oraz Zabrzeg - Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje już we wrześniu br.

Pod koniec września ub. roku w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel informował, że wobec ograniczonego poziomu dofinansowania inwestycji dot. linii E65 ze środków UE oraz stanu przygotowania poszczególnych odcinków do realizacji, w obecnym projekcie CEF zrealizowane zostaną tylko prace na odcinku: Most Wisła - Czechowice Dziedzice - Zabrzeg.

Wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy - Most Wisła oraz Zabrzeg - Zebrzydowice - granica państwa, podejmowane mają być "działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach".

Realizacja części projektu dotyczącego centralnej części województwa planowana jest obecnie w kolejnej tzw. perspektywie finansowej, czyli po 2021 r. 

Zgodnie ze specyfikacjami przetargowymi dotyczącymi powstającej już obecnie dokumentacji, pod kątem zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin - Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. - Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice przewidywało, że "planowana przebudowa (...) obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego". Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.

Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami samorządów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, po zintegrowaniu komunikacji miejskiej dotąd koordynowanej na tym terenie przez różnych organizatorów, w dalszej perspektywie do sieci komunikacyjnej Metropolii ma zostać włączona kolej metropolitalna - tworzona na bazie planowanych przez GZM zakupów nowego taboru oraz partnerstwa z Kolejami Śląskimi.

 

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018