Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Polskie stocznie budują okręty wojenne dla Szwecji

Autor:  PAP/PSZ  |  15-06-2018 13:02
Stocznie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Nauta i Stocznia Wojenna w Gdyni budują okręt wywiadowczy dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Jednostka będzie miała 74 metrów długości. Wartość kontraktu ze stocznią jest objęta tajemnicą handlową.

W piątek 15 czerwca na terenie Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod szwedzki okręt SIGNIT dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.

Polskie stocznie zbudują okręty wspólnie z koncernem Saab.
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

W kwietniu 2017 r. Saab ogłosił, że otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich. Jego wykonanie nastąpi w latach 2017-2020. Wartość kontraktu między Nautą a Saab jest objęta tajemnicą handlową. Stocznia Remontowa Nauta jest wykonawcą platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich okrętu. PGZ Stocznia Wojenna jest podwykonawcą stoczni Nauta.

Prezes PGZ Stocznia Wojenna, Konrad Konefał w rozmowie z dziennikarzami wyraził przekonanie, że "kontrakt otwiera nowy rozdział w historii Stoczni Wojennej". "Ostatnia stępka została w stoczni położona ponad 10 lat temu, więc jest to taki symboliczny moment nowego 'tchnienia' w stoczniową infrastrukturę".

"Wspólnie ze stocznią Nauta zbudujemy okręt niemal w całości, bo tylko specjalistyczne urządzenia związane z detekcją sygnału, z kryptografią, co jest strzeżone przez stronę szwedzką, zostanie zamontowane w Karlskronie" - wyjaśnił Konefał. Wodowanie jest przewidziane na wiosnę przyszłego roku. Prezes PGZ Stoczni Wojennej przewiduje, że około roku potrwają dalsze prace wyposażeniowe.

Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums wyjaśnił, że okręty rozpoznania radioelektronicznego są przede wszystkim wykorzystywane do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych. "Muszą być niezawodne i charakteryzować się wysoką gotowością do zadań. Dlatego do ich budowy potrzebne są stocznie posiadające wyjątkowe kompetencje przemysłowe" - zaznaczył.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019