Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Solaris wchodzi na wyższy poziom. Zaczyna się wojna z największymi

Autor: Piotr Myszor
Dodano: 27-07-2018 20:00 | Aktualizacja: 27-07-2018 20:15

Solaris na sprzedaż, Solaris szuka nowego właściciela - te doniesienia wzbudziły sporą sensację. Zwykle takie zapowiedzi sugerują bowiem, że spółka ma kłopoty. Tymczasem polski producent autobusów wydaje się być w znakomitej formie. Pod koniec czerwca kupił nawet grunt pod inwestycje. Zbudowany od podstaw w naszym kraju, solidny, rodzinny biznes na międzynarodowych rynkach wygrywa z najlepszymi. To niemal narodowa duma. I symbol.

Na głównym torze

Właściciele Solarisa jako jedni z pierwszych nie tylko zrozumieli nowe prądy w motoryzacji, ale i potrafili się w nich odnaleźć. W 2006 roku, dziesiątym działalności, firma przedstawiła autobus hybrydowy Solaris Urbino Hybrid. Założyciel firmy Krzysztof Olszewski podczas jego premiery powiedział: "Diesel umarł. Niech żyje elektryczność!". Pięć lat później z Bolechowa wyjechał pierwszy całkowicie elektryczny autobus Solarisa - Urbino 12 electric.

Poza Polską elektryczne autobusy Solarisa jeżdżą w wielu miastach - m.in. w Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, w Niemczech, Szwecji, Norwegii. W 2016 r. nowy Solaris Urbino 12 electric uznano za najlepszy autobus miejski w Europie; otrzymał też tytuł "Bus of The Year 2017". Jednak w 12 lat po wypuszczeniu pierwszej hybrydy i w 6 lat po pojawieniu się modelu w pełni elektrycznego, autobusy z napędem elektrycznym stanowią tylko 10 proc. produkcji Solarisa. Słowa Krzysztofa Olszewskiego nie do końca się zatem sprawdziły. Na razie.

Złapać wiatr

Z drugiej strony według Solange Olszewskiej owe stanowiące jedną dziesiątą produkcji autobusy elektryczne dają 15 proc. przychodów, co zdaje się potwierdzać słuszność dokonanego przed laty zwrotu w kierunku ekologicznych środków transportu publicznego. Firma poświęca im coraz więcej uwagi. W jej katalogu są nie tylko pojazdy elektryczne, ale także te z napędem gazowym i hybrydowym. Na przyszły rok zapowiedziano prezentację pierwszego autobusu zasilanego ogniwami paliwowymi.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019