Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

Rynek e-commerce w Chinach. Część 1

Autor: Maximilian Piekut
Dodano: 17-08-2018 22:00 | Aktualizacja: 17-09-2018 21:57

W Polsce i wielu innych państwach panuje przekonanie, że - mimo ogromnych postępów - Chiny ograniczają się do imitacji naszych rozwiązań technologicznych. Wciąż utożsamiamy rodzime produkty z Chin z gorszą jakością, którą rekompensuje niższa cena. Jest jednak jeden sektor, w którym to Państwo Środka zdecydowanie dominuje technologicznie nad resztą świata: e-commerce.

W Europie postrzegamy e-commerce jako jeden z kanałów dystrybucji, często drugorzędny w stosunku to działań podejmowanych offline. Takie podejście nie sprawdza się w chińskiej perspektywie gospodarczej, gdzie można mówić o wielomiliardowym rynku, w którego skład wchodzą platformy e-commerce oraz inne usługi takie jak: płatnicze, podróżnicze, rozrywkowe oraz pokrewne. W roku 2017 rynek e-commerce w Chinach był wyceniany na 1,13 biliona USD. Ta niewyobrażalna wartość to ponad dwa razy więcej niż polskie PKB w tym samym okresie! Zgodnie z danymi portalu e-marketer rynek ten jest również ponad dwa razy większy niż w USA (450 mld USD), dziesięciokrotnie większy niż w Wielkiej Brytanii (110 mld USD) czy Japonii (95 mld USD), co czyni go największym na świecie.

To ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą podbić rynek Państwa Środka. Chińscy konsumenci uwielbiają kupować online, dotyczy to niemalże każdego rodzaju produktów, w szczególności ubrań, kosmetyków, żywności, AGD, RTV, podróży. Skłonność do zakupów w sieci jest znacznie większa niż w krajach zachodnich, niemal co piąta transakcja na rynku detalicznym odbywa się z wykorzystaniem internetu. W dodatku trend ten dynamicznie rośnie (wzrost o 32% rocznie), a analitycy prognozują jego utrzymanie. Oznacza to jedno: jeśli chcemy wejść na rynek ChRL, musimy w naszym modelu operacyjnym zaplanować obecność online.

***
W pierwszej części naszego przewodnika przedstawiamy rynek e-commerce w Chinach. W kolejnych częściach będziemy omawiać procesy technologiczne, bariery wejścia, koszty wejścia, konkurencję oraz konsumenta, płatności, a także rozwiązania logistyczne.

Treść artykułu jest dostępna dla zalogowanych użytkowników posiadających aktywny abonament Strefy Premium. Zaloguj się

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020