Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Polska z Litwą stawia na technologie. Oba kraje połączy blockchain i samochody autonomiczne

Autor:  PAP/AH  |  08-09-2018 09:11
Technologia blockchain to potencjalne pole współpracy Polski i Litwy, np. w systemie informacji o samochodach - powiedział minister gospodarki Litwy Virginijus Sinkeviczius. Oba kraje chcą też testować samochody autonomiczne w ruchu transgranicznym.

  • Sinkeviczius rozmawiał o zastosowaniu technologii blockchain z ministrem cyfryzacji Markiem Zagórskim.
  • Litwa już buduje system rejestracji pojazdów w tej technolog we współpracy z BMW. 
  • Zdaniem ministra przyłączenie się Polski do projektu wzmocni go.

fot. Shutterstock

- Minister Zagórski ma ambicję zbudowania na bazie blockchain systemu rejestracji samochodów i informacji o nich. A my na Litwie właśnie zaczęliśmy coś takiego budować - powiedział litewski minister.

Wyjaśnił, że ma to być baza danych, do której będą trafiać wszystkie informacje o danym pojeździe od jego wyjechania z fabryki, takie jak wypadki, zmiany właściciela, przebieg itp. Technologia blockchain praktycznie uniemożliwia modyfikacje tych informacji po ich wcześniejszym zapisaniu.

- W tym naszym projekcie pracujemy już z BMW, więc przyłączenie się Polski jako partnera na pewno, by go wzmocniło - podkreślił Sinkieviczius. - Zagórski wie o czym mówi i na prawdę znaleźliśmy wspólny język - dodał.

Wcześniej podpisano też polsko-litewską umowę, zgodnie z którą na odcinku Via Baltica będzie testowana sieć 5G oraz pojazdy autonomiczne.

- Wspólne prace nad tymi rozwiązaniami będą też sygnałem politycznym, że między Polską i Litwą nie ma już granic, nie ma granic dla innowacji, dla relacji biznesowych. Ale - żeby testować te pojazdy - potrzebujemy po obu stronach sieci 5G i myślę, że to dobra okazja, żeby mówić też o budowie wspólnych centrów badawczych itp. - powiedział Sinkieviczius.

Litewski minister gospodarki podkreślił, że zastosowanie pojazdów autonomicznych napotyka na liczne przeszkody natury regulacyjnej, np. w zapisach konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym sprzed 50 lat. - Konwencja wyraźnie stwierdza, że każdy pojazd musi mieć kierowcę i to jest największa przeszkoda - wskazał Sinkieviczius, dodając, że on sam zainicjował w parlamencie Litwy nad odpowiednią ustawą ws. samochodów autonomicznych.

Minister gospodarki Litwy przypomniał, że Polska jest dla jego kraju bardzo ważnym partnerem handlowym, trzecim co do wielkości jeśli chodzi o eksport. A eksport to jedna trzecia litewskiego PKB - dodał. Sinkieviczius podkreślił, że gospodarka Litwy rozwija się w dobrym tempie, w zeszłym roku PKB wzrósł o 3,4 proc., w 2018 r. ma być podobnie. - Być może w przyszłym będzie nieco mniej, może 2,8 proc., ale to i tak bardzo przyzwoite wielkości - ocenił.

Jego zdaniem, największym zagrożeniem dla gospodarki Litwy może się okazać bardzo szybki wzrost płac. - W zeszłym roku wzrosły o 9 proc., w tym o 12 proc. Z takim wzrostem trzeba szybko poprawiać efektywność. Dlatego największym zadaniem władz jest pomoc firmom w robotyzacji, automatyzacji produkcji, żeby wydajność rosła tak szybko jak zarobki - wskazał Sinkieviczius. Innym potencjalnym dużym problemem jest perspektywa wojen handlowych, zwłaszcza między UE i USA. - Jeżeli taryfy celne wzrosną, to będzie cios nawet dla małych krajów jak Litwa, w których duża część PKB jest generowana przez eksport - zauważył minister.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019