Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020

UE rezygnuje z podatku od usług cyfrowych

Autor: Olaf Osica
Dodano: 04-12-2018 13:05 | Aktualizacja: 04-12-2018 20:31

Francja i Niemcy - promotorzy idei szeroko zakrojonego podatku cyfrowego na firmy technologiczne działające na rynku UE - zrezygnowały z jego forsowania na rzecz opodatkowania części przychodów reklamowych takich gigantów jak Amazon i Apple - donosi Financial Times.


Próbując uratować reformę przepisów podatkowych dla usług świadczonych przez platformy cyfrowe, Paryż i Berlin przedstawiły we wtorek projekt planu nałożenia 3-proc. podatku od dochodów ze sprzedaży reklam w gospodarce cyfrowej w miejsce bezpośredniego opodatkowania działalności samych firm.

Pomysł podatku cyfrowego jest jednym z fundamentów programu politycznego prezydenta Francji Emmanuela Macrona. Zapowiedział on stworzenie sprawiedliwszych zasad opodatkowania przedsiębiorstw cyfrowych jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w maju przyszłego roku. Wycofanie się z pierwotnego projektu jest zatem kolejnym porażką Macrona po tym, jak dzisiaj rząd ogłosił wycofanie się z podatku paliwowego w pod naciskiem protestów ruchu "żółtych kamizelek".  

W nowym kompromisie zrezygnowano z szerokiej regulacji, która objęłaby około 180 największych grup technologicznych, poprzez opodatkowanie takich działań jak sprzedaż danych i działalność platform internetowych. Podatek miał przynieść rocznie około 5 mld euro.

Zgodnie z nową francusko-niemiecką wersją kompromisu takie firmy jak Facebook i Google będą objęte podatkiem od przychodów reklamowych, a pozostali sprzedawcy detaliczni, tacy jak Amazon, AirBnB i Spotify prawdopodobnie nie będą w ogóle objęci nowymi regulacjami. Przychody z reklam stanowiłyby "minimalny wspólny zakres" unijnego podatku technologicznego.

Według "Financial Timesa" zmiana podejścia miała na celu złagodzenie obaw niemieckich koncernów, że podatek może dotknąć sektor automotive. Kompromis Berlina i Paryża  jest również próbą przezwyciężenia ostrego oporu ze strony gospodarek skandynawskich, które sprzeciwiły się europejskim próbom samodzielnego wprowadzenia nowych przepisów podatkowych dla firm cyfrowych, na rzecz szerszych przepisów międzynarodowych.

Kwestie podatkowe wymagają jednomyślnej zgody wszystkich rządów UE. Kompromis ma wejść w życie w 2021 r. tylko wtedy, gdy do tego czasu nie zostanie uzgodnione globalne rozwiązanie, nad którym pracuje OECD. Ponieważ podatek ma być rozwiązaniem tymczasowym, ma on automatycznie wygasnąć w 2025 r.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2020