Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Lotnisko w Bydgoszczy: Rekord zobowiązuje, konieczne inwestycje

Autor:  PRTL.pl  |  06-01-2019 12:00  |  aktualizacja: 06-01-2019 09:28
Dynamicznie rosnąca liczba pasażerów wymaga od nas racjonalnego gospodarowania przestrzenią terminala tak, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz swobodę zarówno dla samych podróżnych, jak i dla obsługi lotniskowej - mówi prezes Portu Lotniczego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Tomasz Moraczewski.

  • Dla bydgoskiego portu lotniczego 2018 r. był rekordowy, nie tylko pod względem wzrostu liczby pasażerów. 
  • Pojawiły się nowe kierunki i inwestycje, które mają poprawiać jakość i bezpieczeństwo obsługi pasażera.
  • Lista planowanych inwestycji na ten rok jest długa, co wymusza dynamicznie rosnąca liczba pasażerów.

Rok 2018 był dla Portu Lotniczego Bydgoszcz pod wieloma względami przełomowy - ocenia prezes portu
fot. mat. pras.

Jaki był miniony rok dla lotniska imienia Ignacego Paderewskiego?

- Rok 2018 był dla Portu Lotniczego Bydgoszcz pod wieloma względami przełomowy. Wzrost o niemal 25 proc. liczby odprawionych pasażerów, dwa nowe kierunki rejsowe, większa oferta i rekordowa liczba podróżnych w sezonie wakacyjnym. Chcąc zapewnić jak najlepsze warunki dla korzystających z lotniska, cały czas skupiamy się na inwestycjach poprawiających jakość i bezpieczeństwo obsługi pasażera i zapewniających dodatkowe udogodnienia.

Oddana do użytku w lipcu 2018 roku nowa ścieżka pasażera, pozwoliła przenieść punkt kontroli bezpieczeństwa na piętro terminala, co zwiększyło przestrzeń dedykowaną pasażerom, ale też poprawiło płynność ruchu na poszczególnych etapach kontroli. Zwiększyła się też dostępność i powierzchnia części komercyjnej lotniska. W ciągu obecnej dekady ponad dwukrotnie zwiększyliśmy powierzchnię strefy odlotów dedykowaną pasażerom.

Wierzę, że etapy planowane na rok 2019 również zostaną dobrze ocenione przez podróżnych. Będą to prace obejmujące m.in. gruntowną modernizację parkingu i wdrożenie nowego systemu parkingowego, wprowadzając tym samym szereg innowacji. Planowana jest również dalsza przebudowa terminalu ogólnodostępnego, możliwa po przeniesieniu części funkcjonariuszy Straży Granicznej nie związanych z obsługą przejścia granicznego. Inwestycje te są niezbędne ze względu na rosnący ruch pasażerski, jaki odnotowujemy od kilkunastu miesięcy, jak i zakładany w kolejnych latach.

Dane wskazują, że po nieco gorszych latach odnotowaliście imponujące wzrosty ruchu. Jakich segmentów rynku dotyczyły one przede wszystkim?

- Wyraźnie rosnąca od ponad roku liczba odprawianych podróżnych bardzo cieszy, bo pokazuje, że długofalowe decyzje, które zostały podjęte, przynoszą efekty, a pasażerowie coraz częściej traktują Port Lotniczy Bydgoszcz, jako lotnisko pierwszego wyboru. W roku 2018 możemy pochwalić się średniomiesięczną dynamiką wzrostu na poziomie ponad 24 proc., pod koniec października pobiliśmy swój dotychczasowy roczny rekord obsłużonych pasażerów, a w całym roku 2018 przekroczymy po raz pierwszy w historii liczbę 400 tysięcy podróżnych.

Wzrost ruchu zauważalny jest we wszystkich segmentach i kierunkach, zarówno w lotach rejsowych Lufthansy, PLL LOT czy Ryanair, jak i w ofercie lotów charterowych. Wyraźny progres zauważamy również w obszarze transportu cargo. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z jedną z większych firm spedycyjnych w kraju i liczę na szybszy rozwój tej działalności lotniska.

Warto również wspomnieć o połączeniach, które w roku 2018 pojawiły się w siatce naszego lotniska. Znacząco wzbogaciła się oferta lotów na Ukrainę.

Znacznie wzrósł ruch czarterowy. Jakie kierunki były najbardziej popularne?

- Tegoroczny sezon wakacyjny był najlepszym w historii naszego lotniska. Odnotowaliśmy wzrost o 107 proc. w stosunku do roku 2017. Z oferty letniej skorzystało łącznie prawie 35 tysięcy pasażerów.

Największym zainteresowaniem cieszyły się loty do Grecji – pasażerowie mieli do wyboru dwie wyspy, Korfu i Zakynthos. Porównywalną popularność zyskały loty z Bydgoszczy do Burgas na Słonecznym Brzegu Bułgarii, dokąd loty odbywały się trzy razy w tygodniu, dzięki czemu mieszkańcy kujawsko-pomorskiego mogli elastycznie planować długość pobytu.

Niewątpliwym sukcesem okazały się loty do Antalyi w Turcji, która powróciła do oferty bydgoskiego lotniska po kilku latach. W roli przewoźnika zadebiutowała linia lotnicza Onur Air.

Mieszkańcy regionu doceniają korzyści wylotów z naszego lotniska, bo to realna oszczędność czasu i pieniędzy na dojazd, krótki czas odprawy, wygoda dla rodzin z dziećmi, dostępność komunikacją publiczną zarówno z Bydgoszczy, jak i Torunia. Te dodatkowe elementy są niezmiernie ważne w całościowej ocenie atrakcyjności lotniska.

Oferta touroperatorów z wylotem z Bydgoszczy na sezon 2019 zapowiada się jeszcze ciekawiej. Poza lotami do Burgas, Korfu, Zakynthos i Antalyi, w sprzedaży jest też grecki Heraklion, oraz chorwacki Dubrownik. Na rejsach do Dubrownika dostępna jest także oferta pobytu w Bośni i Hercegowinie. 

Czy uważa Pan, że problemy z koniecznym zwiększeniem przepustowości lotniska w Modlinie mają wpływ na tak radykalną zmianę sytuacji, jeżeli chodzi o przyrosty ruchu?

- Wzrosty ruchu na naszym lotnisku są efektem rozwijającej się siatki połączeń, zwiększenia dostępności komunikacyjnej i lepszej oferty dla pasażera, rozwoju województwa, jak i naszych działań handlowych, czyli czynników w dużej mierze lokalnych, regionalnych. Nie wiązałbym zmian na lotnisku w Modlinie z naszymi wskaźnikami ruchu.

Jakie znaczenie dla portu i regionu maja codzienne już rejsy Lufthansy do Frankfurtu?

- Codzienne loty Lufthansy do Frankfurtu nad Menem to dla regionu kujawsko-pomorskiego niewątpliwie okno na świat. Połączenie istotnie wpływa na rozwój biznesu, zwiększa dostępność komunikacyjną regionu, wpływa na tworzenie miejsc pracy, umożliwia organizację sportowych czy kulturalnych wydarzeń międzynarodowych, rozwój potencjału akademickiego czy struktur NATO. Lotnisko we Frankfurcie umożliwia pasażerom wybór z potężnej siatki ponad 200 kierunków na kontynuowanie podróży.

Dzięki takiemu rozwiązaniu można polecieć z Bydgoszczy do Paryża, Lizbony, Moskwy, Nowego Jorku, Tokio, na Seszele czy w wiele innych miejsc z zaledwie jedną przesiadką, w dobrej cenie. Loty Lufthansy zostały bardzo dobrze przyjęte przez osoby podróżujące w celach biznesowych, a od pewnego czasu obserwujemy również trend rozwoju segmentu pasażerów korzystających z tego połączenia właśnie w celach turystycznych.

Warty uwagi jest również fakt, iż także przewoźnik dostrzega potencjał naszego regionu, bo od pojawienia się w Porcie Lotniczym Bydgoszcz w roku 2015 jego oferta uległa niemal podwojeniu i od października 2017 Lufthansa operuje codziennie.

Bardzo szybko rośnie oferowania na Ukrainę – rejsy LOT-u do Lwowa i Kijowa, Ryanaira do Kijowa. Jakie jest zainteresowanie pasażerów tymi połączeniami?

- Linie lotnicze oferują obecnie loty na 3 ukraińskie lotniska. PLL LOT lata z Bydgoszczy do Lwowa oraz do Kijowa-Żulany. Oba rejsy odbywają się w poniedziałki i piątki. Linie lotnicze Ryanair latają w środy i niedziele na drugie lotnisko Ukraińskiej stolicy, Kijów-Boryspol.

Połączenia na Ukrainę odpowiadają zapotrzebowaniu obywateli tego kraju, którzy w Polsce uczą się i pracują. W Regionie Kujawsko-Pomorskim jest to grupa ponad 50-tysięczna, stąd zainteresowanie przewoźników tym kierunkiem. Kierunki te stanowią też atrakcyjną ofertę dla turystów, poszukujących ciekawych miejsc na kilkudniowe citybreaki.

Czy w okresie najbliższych kilku lat planujecie istotne inwestycje infrastrukturalne w porcie? 

- Dynamicznie rosnąca liczba pasażerów wymaga od nas racjonalnego gospodarowania przestrzenią terminala tak, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz swobodę zarówno dla samych podróżnych, ale i dla obsługi lotniskowej. Jednak istniejąca powierzchnia, zwłaszcza w momentach kumulacji lotów, powoli nie wystarcza i musimy iść w kierunku powiększenia przestrzeni dla pasażerów.

W połowie roku 2018 zakończyliśmy etapy przebudowy polegające na przeniesieniu kontroli bezpieczeństwa na piętro terminala, dzięki czemu odzyskaliśmy znaczną powierzchnię w części ogólnodostępnej. Obecnie przygotowujemy się do rozpoczęcia prac obejmujących m.in. modernizację parkingu i wdrożenie nowego systemu parkingowego, wprowadzając tym samym szereg innowacji i udogodnień dla podróżnych. Dla podniesienia komfortu pasażerów system parkingowy wyposażony będzie w rozwiązanie tzw. LPR - automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych samochodu. System będzie także umożliwiał rezerwację i płatność za parking online, dzielenie parkingu na strefy, dynamiczne zarządzanie dostępnością miejsc postojowych.

Wprowadzone funkcjonalności uzupełnione zostaną o najnowocześniejsze aplikacje mobilne do zarządzania procesem rezerwacji miejsca. Układ drogowy będzie bardziej przejrzysty i umożliwi parkowanie w specjalnej strefie kiss&fly. Parkowanie na lotnisku będzie szybsze, łatwiejsze i wygodniejsze. Planowane są również dalsze etapy przebudowy w terminalu ogólnodostępnym, możliwe po przeniesieniu części funkcjonariuszy Straży Granicznej nie związanych z obsługą przejścia granicznego. Konsekwentnie musimy również zmierzać do zwiększenia przestrzeni dla podróżnych przylatujących, gdzie obszar przylotów w okresie letnim staje się mocno zapełniany i tu planujemy i obecnie projektujemy rozbudowę terminala.

W obecnej dekadzie podwoiliśmy powierzchnię hali odlotów, jednak widoczna jest wyraźna potrzeba dalszych prac zwiększających przestrzeń, bezpieczeństwo i podnoszących jakość odprawy i obsługi pasażerów. W perspektywie wieloletniej podstawą prac inwestycyjnych jest zatwierdzony przez właścicieli lotniska Master Plan, zakładający wybudowanie wokół Portu Airport City, regionalnego centrum turystyczno-biznesowego, które połączy komunikację lotniczą z koleją, wprowadzi funkcje hotelowe i konferencyjne w obszar wokół lotniska, co finalnie wpłynie na dynamiczny rozwój firm położonych w naszym obszarze oddziaływania.

Dla polskich lotnisk coraz ważniejszy staje się system transportu naziemnego do i z portu. Czy w waszym przypadku jest on już optymalny?

- Nasze lotnisko położone jest w centrum Województwa Kujawsko-Pomorskiego, z dojazdem z dróg krajowych i ekspresowych, autostrady A1. Czekamy na zakończenie budowy odcina S5, istotnym uzupełnieniem infrastruktury drogowej byłaby też droga S10 na odcinku od lotniska do autostrady A1. Dojazd do lotniska zapewnia zarówno bydgoska komunikacja publiczna, jak i kursujący z Torunia shuttle bus. Dla dalszego rozwoju ważny jest jednak zharmonizowany dostęp zarówno drogowy, jak i kolejowy.

Kolej na lotnisko to według nas optymalne rozwiązanie. Dobre skomunikowanie lotniska z regionem, a regionu ze światem, jest fundamentem rozwoju, zarówno w aspekcie biznesowym, gospodarczym, kulturalnym, jak i turystycznym. Jesteśmy w kontakcie z organizatorami wszystkich większych wydarzeń sportowych, kulturalnych czy biznesowych w regionie i wiemy, że część z nich nie zaistniałaby w naszym regionie, gdyby nie dostępność, bliskość lotniska, możliwość dotarcia uczestników ze wszystkich stron świata.

Wierzę, że Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. stanowić będzie nie tylko dla mieszkańców naszego województwa, ale i dla pasażerów z województw ościennych, lotnisko pierwszego wyboru, zaś dla gości odwiedzających nasz Region, będzie stanowić wizytówkę kujawsko-pomorskiego. Statystyki i wzrost zainteresowania naszą ofertą wśród pasażerów pokazują, że Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. jest na dobrej drodze do dalszego rozwoju. Mamy ambitne cele na najbliższe lata, bardzo dobry zespół, który zapewnia ich jak najlepszą realizację i mam nadzieję, że nasze lotnisko stanowić będzie istotny element rozwoju regionu kujawsko-pomorskiego. Warto jednak podkreślić, że to my wszyscy - mieszkańcy regionu – decydujemy o dalszym rozwoju lotniska, uruchamianiu nowych kierunków. Dlatego zachęcam do korzystania z naszego regionalnego lotniska. Latajmy z BZG!

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019