Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019

Pociągi przyspieszą - będzie modernizacja 4 wiaduktów na CMK

Autor:  WNP.PL/Piotr Myszor  |  10-01-2019 19:11  |  aktualizacja: 10-01-2019 20:03
Pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic będą mogły zwiększyć prędkość do 200 km/h. Na trasie Idzikowice – Opoczno Południe przebudowane zostaną 4 wiadukty i 10 przepustów. Warte 45 mln zł inwestycje rozpoczną się w lutym.

  • Obiekty zostaną one dostosowane do przejazdu pociągów z prędkością powyżej 200 km/h (obecnie 160 km/h) i nacisku na oś 22,5 t.
  • Inwestycje są zaplanowano do końca roku.
  • Prace będą finansowanie ze środków budżetowych.

Na trasie Idzikowice – Opoczno Południe przebudowane zostaną 4 wiadukty i 10 przepustów
Fot. Materiały prasowe

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację 14 obiektów na szlaku łączącym stacje Opoczno Południe i Idzikowice. Efektem prac będzie lepsza przepustowość linii, co wpłynie na poprawę oferty przewozowej i wyższy poziom bezpieczeństwa podróży. Skorzystają przede wszystkim podróżujący pociągami z południa Polski do stolicy.

4 wiadukty na Centralnej Magistrali Kolejowej zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami. To 3 obiekty w Opocznie: nad ul. Torową; nad linią kolejową Łódź Kaliska – Dębica i drogą gruntową; nad ulicą Piotrowską (w ciągu drogi wojewódzkiej). Czwarty wiadukt jest położony nad obwodnicą Opoczna (droga krajowa nr 12).

Czytaj także: PKP PLK szukają wykonawcy na modernizację fragmentu CMK

Obiekty zostaną one dostosowane do przejazdu pociągów z prędkością powyżej 200 km/h (obecnie 160 km/h) i nacisku na oś 22,5 t. Na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice przebudowanych zostanie również 10 przepustów.

Prace zaplanowano do końca roku. Później w 2020 r. PLK planują przebudowę dróg technologicznych wzdłuż linii kolejowej na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice. Są one wykorzystywane do szybkiej reakcji w przypadku ewentualnych usterek występujących na linii kolejowej.

Roboty będą skoordynowane z modernizacją stacji w Idzikowicach. Prace wykona konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. i Serso Sp. z o.o. Wartość inwestycji to 45 mln zł netto.

Czytaj także: Budimex i KZA Lublin modernizują stację Idzikowice do ponad 200 km/h

Projekt „Modernizacja 14 szt. obiektów inżynieryjnych wraz z przebudową dróg technologicznych na szlaku Idzikowice - Opoczno Płd.” jest realizowany w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Inwestycja jest finansowana ze środków krajowych.

W listopadzie PLK rozpoczęły modernizację stacji technicznej w Idzikowicach. Wykonawca zgromadził materiały niezbędne do prac. Demontowana jest stara infrastruktura w pięciu torach. Trwają prace przy budowie instalacji kanalizacyjnej i elektroenergetycznej oraz przygotowania do budowy nowej nastawni.

Po przebudowie stacja będzie przystosowana do przejazdu pociągów z prędkością 200 km/h, a docelowo 230/250 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością 120 km/h. Na Centralnej Magistrali Kolejowej kończą się również prace na stacji Opoczno Południe.

PKP PLK w 2017 roku wydały na inwestycje 5,5 mld zł, a w 2018 roku do ok. 10 mld zł i jeszcze dołożyć środki w następnych 3 latach. Według założeń w następujących po sobie latach z okresu 2019-21 wydatki PKP PLK na inwestycje będą wynosić po ok. 12 mld zł w każdym, w 2022 roku zleci prace za 7,2 mld zł, a w 2023 roku – za 3,8 mld zł.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2019